Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Med Model 3 utenfor EU

Startet av Ampera, søndag 01. august 2021, klokken 11:26

« forrige - neste »

Ampera

Da tok jeg tur Oslo-Pinsk ( Hviterussland)
Vil dele erfaringen så langt med model 3.
Det positive , at det var ikke noe problem med ikke tesla hurtigladere, bare lastet ned Polske Green way lagt inn kort , og alt funket via app, men trengte kun å lade 1 gang på disse .
Samme system i Hviterussland , bare at der må man forhåndsbetale fra bankkort til "lommebok" så trekkes beløp fra den . Alt startet fra app uten noe problem  nok av 120 og 160 kw ladere her og enda flere 50kw.

Det negative :
Bilen har ikke dekning her, så app funker ikke om man ikke deler nett via wifi men det fungerer jo også bare på kort avstand og kun i park . ( hørt det er en oppdatering på vei som tillater wifi i drive)
Navigasjon går i et slags nødmodus hvor man kun får søke opp på by/postnummer og gatenavn, men dette funker , bilen vet så klart ikke om hurtigladere her så ingen forvarming.
Skal vare her 3 uker til og blir en del kjøring så skal oppdatere erfaringene , tror ikke SOS/ecall fungerer her , men håper jeg slipper å teste det.

Stemmestyring funker så klart ikke uten nett:)

Electric cars in Norway

Ampera  :+1: det må jeg si er vågalt!  Hviterussland. Herlig info du deler.

markusthorsen

Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvorfor har ikke bilen dekning? Er dette spesielt med Hviterussland eller er det andre land i Europa som også en utenfor Tesla sitt nett?

Uansett veldig spennende tråd som jeg skal følge med på! God tur videre

Sent from my IN2023 using Tapatalk


olekvi

Dette skjønte jeg ikke helt, for jeg har alltid kunne bruke wifi med bilen i drive, men wifi skrur seg av slik at jeg manuelt må skru det på igjen.
'19 TM3P

Caffe

Det er mulig å skru på igjen WiFi etter at du har satt bilen i drive.
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

Ampera

Sitat fra: markusthorsen på søndag 01. august 2021, klokken 15:22
Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvorfor har ikke bilen dekning? Er dette spesielt med Hviterussland eller er det andre land i Europa som også en utenfor Tesla sitt nett?

Uansett veldig spennende tråd som jeg skal følge med på! God tur videre

Sent from my IN2023 using Tapatalk

Det har sikkert med prisen å gjøre , i EU gjelder jo  data kvoten fra et land i hele EU sikkert noe slik tesla har på bilene , Hviterussland er utenfor , da jeg spurte om  prisene hos ice og Phonero ( måtte jo ha data for å starte hurtigladere her har to sim i mobilen ) så svarte ice : 75 kr pr mb ! Phonero tar 1,99 . Så klart dagen etter kjøpte jeg bare lokal sim med ubegrenset data :)
Men du kan tenke om tesla må betale 75 kr mb så blir det dyrt for dem hver gang jeg skal høre på Spotify sang 😂

Ampera

Sitat fra: olekvi på søndag 01. august 2021, klokken 17:06
Dette skjønte jeg ikke helt, for jeg har alltid kunne bruke wifi med bilen i drive, men wifi skrur seg av slik at jeg manuelt må skru det på igjen.

Takk skal prøve igjen , da jeg prøvde å gjøre det fikk jeg beskjed " wifi er av blir tilgjengelig ved neste tur"  men sikker brukerfeil da :)

Tom

Sitat fra: Ampera på mandag 02. august 2021, klokken 09:55
Sitat fra: olekvi på søndag 01. august 2021, klokken 17:06
Dette skjønte jeg ikke helt, for jeg har alltid kunne bruke wifi med bilen i drive, men wifi skrur seg av slik at jeg manuelt må skru det på igjen.

Takk skal prøve igjen , da jeg prøvde å gjøre det fikk jeg beskjed " wifi er av blir tilgjengelig ved neste tur"  men sikker brukerfeil da :)
Fikk den meldingen jeg og her en dagen..fikk ikke aktivert wifi uansett hva jeg gjorde.. det ordnet seg selv etter et par timer..

Ampera

Da har jeg testet 120kw lader her .
Super enkel  pris model for forbruker her i Hviterussland, fast pris på 0,39 byn (1.3 nok) pr kw , fast pris på hele lade nettverk uansett om man bruker 50kw , 120kw eller 160kw lader .

Ampera

Det jeg fant i tillegg på turen.
Her er det ofte to skilter på motorvei , en for vanlige biler en for lastebiler , tesla velger alltid den laveste , som gjør at autopilot er jo egentlig ubrukelig .
I tilegg har de på vanlig vei , 90 sone men ved et farlig kryss er det skiltet 70, alle her vet at denne gjelder kun til man har kjørt over veikryss , men det vet så klart ikke bilen så den er låst i 70 til neste 90 skilt som kommer kansje ikke før man er ved neste by om 10 mil 😂. Så har egentlig nesten ikke brukt autopilot.

Opplevde også at bilen blir kanskje for varm for i 150-160km/t over lang tid vil man få begrenset akselerasjon, men den kommer og forsvinner. 
Hadde på en strekning snitt på 113 km/t og snitt på 270wh . Hadde vart bra med en 200 kw batteri , blir for ofte stopp her hvor man kan kjøre i 140+ km/t .
Da blir den praktiske kjøring mellom ladestoppene maks 2 timer.
Har 20" toms felger på min performance, og traff ganske stor hull , men det gikk helt fint , så felgene må vare av bra kvalitet :)
Ellers ingen feil med bilen på hele turen , har kjørt over 14000km de 5 mnd jeg hatt bilen , utenom en del nye ulyder fra interiør da på de dårlige veiene. Men det er vel en vanlig sak. 😂


jlan

Mye nyttig info. Det der med skilt skjer jo av og til her i Norge også. F.eks. at bilen leser et 30 skilt å på en sidevei. Det burde vært mulig å overstyre fartsgrense, eller ihvertfall resette, slik at fartsgrense fra kartdata velges.

Kanskje et lite skilt på en selfie stang som man kan stikke ut vinduet :).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Motorwatt

Den siste oppdateringen gir muligheten til å holde WiFi i live. (Beklager bildekvalteten)

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ampera

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. august 2021, klokken 21:06
Den siste oppdateringen gir muligheten til å holde WiFi i live. (Beklager bildekvalteten)

Ja har hørt om den , men har enda ikke fått oppdateringen. Er på 2021.12.25.7 nå

Ampera

#13
Glemte å neven et ikke så lite problem ved grensen var VIN nummer, på de fleste bilene er jo dette lett tilgjengelig jeg viste ikke hvor den var ikke tolleren heller, men de må faktisk kontrollere dette, etter 20 min letting ga han opp og jeg fikk kjøre alikevel.

Fant i etter tid  at VIN er gjemt på C pilar ved baksete på høyre side, men man må fortsatt demontere deksel der.
(ifølge google så kan vare feil )

Vin under frontruten og på etiketen tellses ikke da disse er lett å bytte ut i følge tolleren. :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA