Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polestar 2 som familiebil?

Startet av kenlee, søndag 01. august 2021, klokken 10:45

« forrige - neste »

kenlee

Hei, som tittel sier lurer jeg på om noen har Polestar 2 som eneste bil i husholdningen.
Tenker da på to voksne og to barn. Reiser relativt sjeldent på langturer.

Hodet sier jo at jeg burde se på en større bil med større bagasjerom. Men hjertet sier at jeg har veldig lyst på Polestar 2. Men så spørs det hvor egoistisk jeg kan være  :P

Har også lest litt ymse om høyt forbruk, litt slapp rekkevidde og sw problemer med bilen. Er dette noe som har bedret seg?
Slik jeg har forstått det hadde eller ikke de første bilene som kom varmepumpe, ville dere derfor ha kjøpt en nyere eller kan man fint kjøpe en av de eldre modellene?

På forhånd takk for svar!
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

ihaal

Sjekk godt plassen i baksetet. For oss ble det en dealbreaker at det kan føles veldig trangt å sitte bak i som voksen. Har hørt ulike erfaringer, men fruen følte hun stanget hodet i taket. Bagasjerommet er rimelig praktisk. Føler ID4 GTX er et bedre valg som familiebil på grunn av mye bedre plass og ganske sammenlignbar prismessig. Så får du tenke på om de 100 ekstra hestene du får i PS2 er verdt det.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Bmw_Tryne

Som md alle bilkjøp. En må teste å prøvekjøre, da er valget lettere å ta.
Bmw 530i G30

hELgenen

Sitat fra: kenlee på søndag 01. august 2021, klokken 10:45
Slik jeg har forstått det hadde eller ikke de første bilene som kom varmepumpe, ville dere derfor ha kjøpt en nyere eller kan man fint kjøpe en av de eldre modellene?

På forhånd takk for svar!

Polestar 2 med varmepumpe kommer på så vidt jeg vet først på 2022 modellene

CorsoDante

#4
Sitat fra: kenlee på søndag 01. august 2021, klokken 10:45
Hei, som tittel sier lurer jeg på om noen har Polestar 2 som eneste bil i husholdningen.
Tenker da på to voksne og to barn. Reiser relativt sjeldent på langturer.

Hodet sier jo at jeg burde se på en større bil med større bagasjerom. Men hjertet sier at jeg har veldig lyst på Polestar 2. Men så spørs det hvor egoistisk jeg kan være  :P

Har også lest litt ymse om høyt forbruk, litt slapp rekkevidde og sw problemer med bilen. Er dette noe som har bedret seg?
Slik jeg har forstått det hadde eller ikke de første bilene som kom varmepumpe, ville dere derfor ha kjøpt en nyere eller kan man fint kjøpe en av de eldre modellene?

På forhånd takk for svar!

Eneste bil for oss.

Plassmessig blir vanskelig å svare på, usikker på alderen på barna og hva de(re) ønsker å ha med på tur. Cpt. Obvious; Hatchback er langt mer praktisk enn en sedan. Holder i massevis for oss (1 mindre barn, og barnevogn av den større typen...).

Vi har 15 mil til hytta, og kommer oss dermed tur/retur - også om vinteren. I tillegg har vi destinasjonslading på nevnte sted, så dette byr aldri på problemer. Langturer hører med til sjeldenhetene (også før ladeangst ble et problem), men vi er samtidig glade for at Tesla åpner opp ladenettverket, og bilen er vel det man kan kalle Supercharger-kompatibel.

Forbruket har av naturlige årsaker bedret seg siden høst/vinter, men det har også hjulpet med en SW-endring som fjernet automatisk rens av bremseskivene. Her må man bare huske å bremse litt aktivt i avsluttende del av turen, spesielt om vinteren... Fikk 16,6kWh/mil (https://ibb.co/QfrWfFS) på noe som ligner et ''referanse-strekke'' her i sommer (20'' felger, få høydemeter, 75 km/t i snitt), uten å ha fokus på forbruket underveis. Her overrasket bilen positivt. Tidligere har forbruket ligget på 18,3 kWh/mil (https://ibb.co/N1zKgWS) på samme strekket, med hakket mer defensiv kjøring (bedre halvdel...) og på 19''. Interessant nok havnet snittfarten på nøyaktig den samme :D

Varmepumpe? Tja, først og fremst med tanke på videresalg, kanskje? Med mindre de få ekstra milene er utslagsgivende for å komme seg frem til et hyppig besøkt punkt, så vil VP ha liten praktisk betydning. Kommer ikke noen komparative tester av betydning før til vinteren, men er estimert å gi ca. 3 mil. ekstra rekkevidde ved 100 % ladet batteri på de kaldeste dagene. For vår bruk spiller det ingen rolle om bilen var utstyrt med VP, bortsett fra noen kroner mindre på strømregninga (og igjen; et argument ved videresalg).

SW-problemer er en saga blott, bilen har oppført seg fullstendig lytefri, og har levert godt over forventet for en tidlig batch. Veldig fornøyd med Android Automotive (Apple Carplay(?) kommer vel også i løpet av året). To planlagte verkstedbesøk har det dog vært. Mange har som kjent vært langt mindre heldig, og opplevd ikke-planlagt stans, men markedsundersøkelser tyder på at folk (i snitt) er ganske godt fornøyde. Barnesykdommene ser ut til å være ryddet unna.

Med tanke på bakseteplassen så har fruen aldri klaget (sitter ofte sammen med sjefen der bak). Hun er over snittet høy, men klager kanskje under snittet? Hvem vet. Som en klok kar skrev; Anbefaler en kjapp test ;)

Har dog ingen problemer med å anbefale PS2 (uten VP), selv om du skulle bo et stykke unna nærmeste service-punkt (og plass / rekkevidde er tilstrekkelig).
TM3P "FSD"

kenlee

Sitat fra: CorsoDante på mandag 02. august 2021, klokken 14:31
Sitat fra: kenlee på søndag 01. august 2021, klokken 10:45
Hei, som tittel sier lurer jeg på om noen har Polestar 2 som eneste bil i husholdningen.
Tenker da på to voksne og to barn. Reiser relativt sjeldent på langturer.

Hodet sier jo at jeg burde se på en større bil med større bagasjerom. Men hjertet sier at jeg har veldig lyst på Polestar 2. Men så spørs det hvor egoistisk jeg kan være  :P

Har også lest litt ymse om høyt forbruk, litt slapp rekkevidde og sw problemer med bilen. Er dette noe som har bedret seg?
Slik jeg har forstått det hadde eller ikke de første bilene som kom varmepumpe, ville dere derfor ha kjøpt en nyere eller kan man fint kjøpe en av de eldre modellene?

På forhånd takk for svar!

Eneste bil for oss.

Plassmessig blir vanskelig å svare på, usikker på alderen på barna og hva de(re) ønsker å ha med på tur. Cpt. Obvious; Hatchback er langt mer praktisk enn en sedan. Holder i massevis for oss (1 mindre barn, og barnevogn av den større typen...).

Vi har 15 mil til hytta, og kommer oss dermed tur/retur - også om vinteren. I tillegg har vi destinasjonslading på nevnte sted, så dette byr aldri på problemer. Langturer hører med til sjeldenhetene (også før ladeangst ble et problem), men vi er samtidig glade for at Tesla åpner opp ladenettverket, og bilen er vel det man kan kalle Supercharger-kompatibel.

Forbruket har av naturlige årsaker bedret seg siden høst/vinter, men det har også hjulpet med en SW-endring som fjernet automatisk rens av bremseskivene. Her må man bare huske å bremse litt aktivt i avsluttende del av turen, spesielt om vinteren... Fikk 16,6kWh/mil (https://ibb.co/QfrWfFS) på noe som ligner et ''referanse-strekke'' her i sommer (20'' felger, få høydemeter, 75 km/t i snitt), uten å ha fokus på forbruket underveis. Her overrasket bilen positivt. Tidligere har forbruket ligget på 18,3 kWh/mil (https://ibb.co/N1zKgWS) på samme strekket, med hakket mer defensiv kjøring (bedre halvdel...) og på 19''. Interessant nok havnet snittfarten på nøyaktig den samme :D

Varmepumpe? Tja, først og fremst med tanke på videresalg, kanskje? Med mindre de få ekstra milene er utslagsgivende for å komme seg frem til et hyppig besøkt punkt, så vil VP ha liten praktisk betydning. Kommer ikke noen komparative tester av betydning før til vinteren, men er estimert å gi ca. 3 mil. ekstra rekkevidde ved 100 % ladet batteri på de kaldeste dagene. For vår bruk spiller det ingen rolle om bilen var utstyrt med VP, bortsett fra noen kroner mindre på strømregninga (og igjen; et argument ved videresalg).

SW-problemer er en saga blott, bilen har oppført seg fullstendig lytefri, og har levert godt over forventet for en tidlig batch. Veldig fornøyd med Android Automotive (Apple Carplay(?) kommer vel også i løpet av året). To planlagte verkstedbesøk har det dog vært. Mange har som kjent vært langt mindre heldig, og opplevd ikke-planlagt stans, men markedsundersøkelser tyder på at folk (i snitt) er ganske godt fornøyde. Barnesykdommene ser ut til å være ryddet unna.

Med tanke på bakseteplassen så har fruen aldri klaget (sitter ofte sammen med sjefen der bak). Hun er over snittet høy, men klager kanskje under snittet? Hvem vet. Som en klok kar skrev; Anbefaler en kjapp test ;)

Har dog ingen problemer med å anbefale PS2 (uten VP), selv om du skulle bo et stykke unna nærmeste service-punkt (og plass / rekkevidde er tilstrekkelig).

Tusen takk for et detaljert svar. Det setter jeg pris på. Veldig artig å høre meninger.
Konklusjonen blir nok noe slikt som at vi er nødt til å teste bilene som er aktuelle selv. Per nå står det mellom Ioniq 5 og Polestar 2, evt Id.4 GTX. Umiddelbart heller jeg mot Polestar 2 uten å ha testet noen av de, så hva vet vel jeg.

Et siste spørsmål, vi hadde Peugeot e-2008 som skuffet på en del ting men hadde til gjengjeld veldig god støydemping. Kunne fint ha en samtale der i høy hastighet uten å heve stemmen og var veldig behagelig å kjøre. I Kia e-niro (vår nåværende bil) er det vesentlig mer hjulstøy og det blir litt slitsomt i lengden i høy hastighet. Hvordan føler du Polestar er på det området? Det er jo en subjektiv greie såklart men artig å høre meninger. Har forøvrig hørt  negativt om Model 3 og støydemping i denne. Teslabjørn hadde en video hvor han sammenlignet støynivå i denne og Polestar 2 og det kom relativt likt ut mener jeg å huske.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

CorsoDante

#6
Sitat fra: kenlee på lørdag 07. august 2021, klokken 00:32

Tusen takk for et detaljert svar. Det setter jeg pris på. Veldig artig å høre meninger.
Konklusjonen blir nok noe slikt som at vi er nødt til å teste bilene som er aktuelle selv. Per nå står det mellom Ioniq 5 og Polestar 2, evt Id.4 GTX. Umiddelbart heller jeg mot Polestar 2 uten å ha testet noen av de, så hva vet vel jeg.

Et siste spørsmål, vi hadde Peugeot e-2008 som skuffet på en del ting men hadde til gjengjeld veldig god støydemping. Kunne fint ha en samtale der i høy hastighet uten å heve stemmen og var veldig behagelig å kjøre. I Kia e-niro (vår nåværende bil) er det vesentlig mer hjulstøy og det blir litt slitsomt i lengden i høy hastighet. Hvordan føler du Polestar er på det området? Det er jo en subjektiv greie såklart men artig å høre meninger. Har forøvrig hørt  negativt om Model 3 og støydemping i denne. Teslabjørn hadde en video hvor han sammenlignet støynivå i denne og Polestar 2 og det kom relativt likt ut mener jeg å huske.

Bare hyggelig.

Nå har jeg eid en sen 19-modell av TM3P. PS2'en er veldig mye mer behagelig enn denne i hvert fall, rent støymessig. Rammer rundt vinduene hjelper.  Innbiller meg dog at Tesla har skjerpet seg litt på denne fronten. Min bedre halvdel hever tidvis stemmen når «nåla» bikker gjeldende motorveihastighet, men ikke grunnet manglende støyisolasjon. Selv med 20-tommere har vi uanstrengte samtaler på motorveien. Uten at jeg skal skryte på den direktørbil-nivå ;)

Og som du helt sikkert vet; Dersom dette er viktig for dere vil det være fordelaktig å ikke gå opp en dimensjon på felgene.

Lykke til med valget, du blir nok meget godt fornøyd okke som - dersom du tar steget fra en mer tradisjonell familiefrakter :)
TM3P "FSD"

laddmeister

Fikk du testet bilen? Familie på 4 her som vurderer PS2 som erstatning for en gammel og sliten Passat. Har prøvd Leaf og Niro uten å bli særlig begeistret. Model 3 ser ut som en rullende iPhone, og frister lite.

rowu98ab

Til info så gikk vi fra en sliten gammel Passat, med fire i familien. Testet VW ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4, Tesla 3 og Polestar 2. Fant ut at vi ikke lengre trengte så stor bagasjeplass som Passaten hadde og Polestaren var den som vi følte oss "hjemme" i med en gang. Valgte begge tilleggspakkene, panoramataket var viktig for barna.

Av de vi testet var det Q4 som var mest lik, men prisen er en annen. i Polestaren er det noe begrenset utsyn for barna bak, derfor taket hjelper for dem. Foran ser man det ikke uansett. Bilen har ikke fikse løsninger for barna som andre modeller har, som vindusgardin og foldebord. Og så er det mer knotete for dem å flytte seg mellom plassene siden gulvet ikke er flatt, men da får de heller gå inn på andre siden.

Mindre bagasjeplass løses med takboks de få gangene det trengs. Har ikke savnet Passaten en eneste gang og angrer ikke på kjøpet.
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

laddmeister

Sitat fra: rowu98ab på mandag 27. desember 2021, klokken 08:54
Til info så gikk vi fra en sliten gammel Passat, med fire i familien. Testet VW ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4, Tesla 3 og Polestar 2. Fant ut at vi ikke lengre trengte så stor bagasjeplass som Passaten hadde og Polestaren var den som vi følte oss "hjemme" i med en gang. Valgte begge tilleggspakkene, panoramataket var viktig for barna.

Av de vi testet var det Q4 som var mest lik, men prisen er en annen. i Polestaren er det noe begrenset utsyn for barna bak, derfor taket hjelper for dem. Foran ser man det ikke uansett. Bilen har ikke fikse løsninger for barna som andre modeller har, som vindusgardin og foldebord. Og så er det mer knotete for dem å flytte seg mellom plassene siden gulvet ikke er flatt, men da får de heller gå inn på andre siden.

Mindre bagasjeplass løses med takboks de få gangene det trengs. Har ikke savnet Passaten en eneste gang og angrer ikke på kjøpet.

Takk for svar! Har du mulighet til å si kort hva som gjorde at du foretrakk Polestar fremfor konkurrenter som Leaf, Niro og Model 3?

rowu98ab

SitatTakk for svar! Har du mulighet til å si kort hva som gjorde at du foretrakk Polestar fremfor konkurrenter som Leaf, Niro og Model 3?

Nå er vi mer over på følelser enn pragmatiske argumenter. Har kun erfaring fra første utgaven av Leaf, den (og den nye modellen) har et innvendig og utvendig design som er for lite "vanlig". Jeg foretrekker tysk/skandinavisk design på bilene og Leaf har ikke et design som gjør at jeg slapper av og gleder meg til å både se bilen og kjøre den. (Ikke at Passaten - B7-modellen - gjorde noen vill i nikkersen).

Niro har litt av det samme, designet tiltaler meg ikke. Siden jeg ikke prøvde den vet jeg ikke hvordan kjøreopplevelsen og støynivået er i den.

Har prøvd TM3, fikk noen turer med naboens. Nå er ikke dette en helt ny modell så kanskje den nye har et lavere støynivå, men den jeg prøvde hadde mer vindsus når jeg kom opp i fart. Vanskeligere å utnytte bagasjerommet, siden det er en sedan. Innvendig er det mer luftig som gir deg bedre utsyn, en-skjermsløsning blir man vant til, men designet er for "lite" innvendig. Utvendig er det heller ikke noe som gjør meg i bedre humør. At jeg må lade oftere med P2 enn naboen gjør, får bare være. Jeg lader kun hjemme uansett.

Jeg valgte å teste de bilene som jeg kunne tenke meg jeg ville ha foran døra hjemme og som ville gi meg god-følelse når jeg så den, derfor jeg kun prøvde de bilene.

Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

E-Trond

Hadde jo i utgangspunktet bestilt en Gtx,men med stadige utsettelser på levering gjørde at jeg kansellerte den og bestilte en Polestar 2 istedenfor.
Den er stor nok for oss og med ekstra "kjeller" i bagasjerom og en frunk,så er fleksibiliteten og bagasjerom stort nok til å leve med.
Er jo mye større enn bilene vi dro på ferie med når vi var små.... ;D
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA