Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil data innført i nytt vognkort

Startet av worry, mandag 09. august 2021, klokken 22:00

« forrige - neste »

worry

Hei,
Jeg fikk nylig tilsendt nytt vognkort til en Think med Enerdel litiumbatteri. Bilen hadde vært ute av drift en periode, men nå er den reparert og godkjent.
I vognkortet er følgende tekst nå innført (noe som ikke stod i det gamle vognkortet):
BATTERI: SODIUM/CLORID, HØYTEMP, 371 VOLT. Dette er jo åpenbart feil for denne bilen, som er levert med lithiumbatteri originalt. Rammenummeret innholder den nødvendige betegnelsen 26C, som beviser dette.

Jeg skrev til Statens Vegvesen og sa at de må rette opp feilen. Videre skrev jeg at dette sannsynligvis gjelder mange tilsvarende biler registrert i Norge. Her er ett av to svar jeg har fått, som begge avviser at de har gjort noe feil:
"Vi har ikke innført noen nye opplysninger i vognkortet. Denne merknaden står i typegodkjenningen (0008.001/2009), merknaden er altså lagt inn når bilen ble typegodkjent i 2009 og har alltid stått i vognkortet på bilen."

Jeg har lest i flere diskusjoner at GEN2 er typegodkjent med både Zebra/sodium- og lithiumbatteri. Er det noen  som kan hjelpe meg med dokumentasjonen som viser at de nå tar feil?
Vegvesenet er nå veldig nøye på at det er søknadspliktig å gjøre endring i batterikjemi, og skriver samtidig at å få det godkjent er veldig vanskelig.
Er det flere som har fått innført en slik tekst i vognkortet?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA