Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for ikke-teknofile pensjonister

Startet av z4rd, lørdag 31. juli 2021, klokken 15:35

« forrige - neste »

z4rd

Usikker på om tema har vært diskutert før, men prøver meg på en tråd der jeg ønsker å komme frem til den beste bilen/løsningen for et eldre ektepar, som ikke har erfaring med elbiler fra før, og som på samme tid ikke ønsker seg tekniske utfordringer.

MÅ-krav:

- Rekkevidde: Bør klare 300km under de fleste (normale) forhold.
- Enkel ladeløsning
- Under 450k

Foreløpig er det TM3 SR+ jeg har klart å identifisere selv, men ønsker å identifisere andre alternativer og høre folks synspunkter.

Utover dette er det ingen spesielle krav til hengerfeste, performance, oppbevaringsplass osv.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Barid Bel

Kia e-niro + soul, hyundai Kona, vw id.3 er alle relativt "gammeldagse" med mange vanlige knapper og girvelger godt innenfor budsjett. Mer tradisjonelle enn tm3. Tror man kan få id4 under 450k også. Det er egentlig veldig mange biler innenfor prisen de har satt så lenge 4x4 ikke er et krav.

Det er ingen andre enn tesla som har plugg inn og lad uten mellomsteg. Men ladebrikker er ganske greie å bruke.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

OleBrum2

#2
Om de er teknisk utfordret ville jeg heller satset på en Kia e-niro enn model 3 SR+. Bedre rekkevidde og mer praktisk bagasjerom får de i tillegg til et førermiljø de er kjent med fra før. God value på kampanjene de har nå, prismessig ikke noe dårligere når en får med vinterhjul, teknikkpakken og metallic lakk i kampanjeprisen. Den har så god rekkevidde, også vinter, at de som regel ikke vil ha behov for hurtiglading.  (Selv om den er helt grei til det og) De vil i grunn bare behøve å plugge i en forsterket stikkontakt hjemme. Add in 7 års garanti mot Teslas 5, og de har det bekymringsløst i en bil de vil kjenne seg helt hjemme i.

arthur

Kjenner meg litt igjen i trådstarters beskrivelse av seg selv og sine ønsker og endte med en Hyundai Kona. Fikk et godt tilbud som gjorde bilen langt billigere enn en e-niro. E-niro har helt klart større bagasjerom, men er langt (i mine øyne) langt kjedeligere rent utseendemessig. Foretrekker B.N.Haug fremfor BOS å måtte forholde meg til ved service og eventuelle reklamasjoner. Hos BOS er selv gummimatter og ladekabler ekstrautstyr, ganske kjipt og sier litt om deres smålighet, dessverre.
Har tanker om å beholde bilen en god stund og har tillit til Hyundai som merke.

Tesla? Ingen kommentar, men not for me.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

Søster og svoger (gjennomsnittsalder nærmere 80...) har kjørt Subaru i mange år. Han har aldri hatt smart-telefon og aldri sendt en SMS tror jeg, hun er mer oppegående. De bruker bilen omtrent like mye, stort sett lokalkjøring men en og annen "langtur" blir det også med dagsetapper aldri over 30-40 mil.

Jeg har de siste 10 åra latt de låne/teste mine elbiler, så nå klarte de ikke å vente lengre.

Jeg forsøkte å selge inn KIA E-Soul eller E-Niro, men de har nå brukt sommeren på å teste/prøvekjøre forskjellige biler og de endte med å bestille seg en Mercedes EQA 250...

Tesla Modell 3 var helt umulig for dem - alt for lav og kronglete for gamlinger å komme seg inn og ut av, pluss at svoger fikk helt hetta av all den skjermbetjeningen.

Jeg tror selgerens argumenter om Plug-And-Charge lading på Ionity var sterkt medvirkende til at de valgte Mercedes. Selvom jeg har demonstrert for dem hvor enkelt det er med NAF RFID brikke...
Elektriske memory-seter på begge plasser foran var også viktig for dem - han er lang og hun er kort.

Uansett - gleder meg til å se hvordan det går. De får visst ikke bilen før i oktober.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Barid Bel

Det Arthur sier er ting jeg er enig i, vil bare legge til at Niro og Kona er forskjellige nok til at jeg ville anbefale de å eventuelt teste begge.
Jeg synes også Kona ser mer snerten ut, men jeg synes Niro har et penere interiør og jeg opplevde den som både mer romslig og mer behagelig å kjøre i motorveihastighet (litt lenger akselavstand).
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

batterimannen

Sitat fra: Barid Bel på lørdag 31. juli 2021, klokken 19:36
Det Arthur sier er ting jeg er enig i, vil bare legge til at Niro og Kona er forskjellige nok til at jeg ville anbefale de å eventuelt teste begge.
Jeg synes også Kona ser mer snerten ut, men jeg synes Niro har et penere interiør og jeg opplevde den som både mer romslig og mer behagelig å kjøre i motorveihastighet (litt lenger akselavstand).

Er noen forskjeller som gjorde at jeg gikk for Kona mot e-Niro:
*Kona har elektrisk justering av passasjersetet foran
*Kona har Head up Display (HUD)
*Skjermen i midtkonsollen er plassert høyere opp på Kona
*Kona er er billigere og personlig synes jeg den ser bedre ut

Fordeler med e-Niro:
Mer plass i baksetet og bagasjerom
7 års garanti
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Hen9ng

Jeg har den nye utgaven av Hyundai Kona som har fått en svært etterlengtet facelift i fronten og 3 cm lenger overheng bak, begynner bilen å bli riktig så bra. Den går langt, er ikke et rullende kontrollsenteret som en del av dagens biler. Lader helt passe fort.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

Så lenge man holder seg unna Tesla er de fleste elbiler slik biler pleier å være...

Og så skal man vel se på og prøvekjøre først, før man tar valget. Bare å ta seg en runde det  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. august 2021, klokken 07:29
Så lenge man holder seg unna Tesla er de fleste elbiler slik biler pleier å være...


Helt til man skal hurtiglade. Så lenge man holder seg til SuC, er hurtiglading av Tesla enklere enn å fylle bensin. Å hurtiglade andre elbiler derimot.... (krever nesten en ingeniørutdannelse).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

#10
Kjenner godt et eldre ektepar som ikke vil ha noe annet enn Tesla, nettopp fordi det er enkelt å kjøre langtur. Alt bare fungerer og er enkelt. Bilen har mange funksjoner de aldri har brukt, så den er teknisk mer avansert enn nødvendig. Men det har ikke noe å si når de ikke bruker funksjonene.
Eneste verd å nevne mtp enkelhet er at de parkerer primært i garasje. Det er en fordel for vinduer og dørhåndtak, uten at jeg vet om vinduene kan være samme utfordring på 3 som på X og S på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jeronan

Sitat fra: automat på mandag 02. august 2021, klokken 10:20
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. august 2021, klokken 07:29
Så lenge man holder seg unna Tesla er de fleste elbiler slik biler pleier å være...


Helt til man skal hurtiglade. Så lenge man holder seg til SuC, er hurtiglading av Tesla enklere enn å fylle bensin. Å hurtiglade andre elbiler derimot.... (krever nesten en ingeniørutdannelse).

Totally agree. We experienced it ourselves this summer in Stadlandet/Vestkap, where there are no Tesla SuC's nearby.
Both Selje and Leikanger had only one fast charge station from LadeMer and both were out of order. Phone supports says "Tough luck, charge on AC instead as they had no idea when it would be fixed by technician"!.
So we were forced to charge for 2 hours on AC station instead.
We met several other people there with Mercedes EQ-C and Audi e-Tron (rental and owned) osv and all of them said the same thing. They had a horrible and stressful charge experience this summer and said never again, next time a Tesla or fossil car.

Earlier in June we were in Trysil and there again, only two fast charge stations from LadeMer. One was out of order and the other one kept shutting down charging, so people were struggling and occupying that station forever.
Again here, phone support said they don't know when it would be fixed, as they could not find a electrician to drive over there (has been out of order for over a week apparently. no joke!) . So again, we were forced to charge for 2 hours on the AC station instead.
Fortunately, Trysil will at least get a Tesla SuC later this year.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Jeronan

#13
Sitat fra: Hansi på tirsdag 03. august 2021, klokken 14:50
When you say "LadeMer", do you mean Mer, https://no.mer.eco/ ?

Yes. Former GrønnKontakt. Horrible operator with terrible service. Unfortunately they dominate fast charger networks North of Oslo and towards Vestlandet.  :-1:

It's actually super funny when you go to their website no.mer.eco. The marketing picture on the main page with the fast charge station in background shows Err (for error) in the display. Hilarious and unfortunately the average condition of their stations most of the time.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Dette er et veldig aktuelt tema for veldig mange nye el-bil kjøpere "oppi årene".

Min egen foreldre er veldig nervøse for ladeproblemer etc ,og det holder de rett og slett igjen og de vurderer heller Hybrider.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA