Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen mener: Derfor trenger vi enklere lading 

Startet av elbil.no, fredag 30. juli 2021, klokken 10:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 02. august 2021, klokken 23:21
Synes uansett betaling med mobil går vesentlig tregere enn med kort..
Du må nemlig :

1. Finne fram mobilen
2. Låse den opp
3. Whatever videre for å betale - avhenger av app/løsning

Med kort så :
1. Finne frem kort
2. Vifte den foran laderen
3. Iblant taste kode, iblant ikke

Med Apple Watch:
1. Dobbeltklikke på knappen på klokka
2. Løfte den opp til NFC leseren

Med iPhone:
1. Finne fram mobilen
2. Dobbeltklikke på knappen på tlf
3. Løfte den opp til NFC leseren

I tillegg har jeg alltid klokka på og alltid mobilen med. Betalingskort har jeg ikke hatt med meg siden Covid 19 fikk fart på kontaktløs betaling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. august 2021, klokken 21:32
Bankaxept er norsk, effektiv og billig infrastruktur.

Skal du via Google/Apple blir det vesentlig dyrere, utenlandsk og data deles og brukes på en helt annen måte.

Bruken av Apple/Google pay er helt marginal i Norge. Fint at det tilbys/er mulig, men definitivt ikke der en bør legge trykket.
Apple/Google pay støtte kommer gratis hvis man støtter kortbetaling i dag, da alle terminaler må ha NFC ;)

Får fortsatt kommentarer når jeg betaler med Apple Watchen min av folk som ikke har sett det før, digg å slippe lommeboka!

Amatøren

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. august 2021, klokken 10:19
Vi skulle hatt en felles clearing-sentral for RFID-brikker som alle operatørene brukte. Registrer brikken din + kortet ditt ett sted, og så fungerer det overalt og hos alle operatører.

Jeg støtter også et sentralt register som ladeoperatørene er pålagt å hende data fra.

I tillegg så burde et vært lovpålagt at de må innføre Autochage (plug & charge). Når en bil leses for registrering av en ladestasjon så oppdaterer ladeoperatoren den sentrale databasen og alle ladeoperatørene får tilgang til bilens data også.

Med en sentral database så er det enklere ved bilbytte samt bytte av betalingskort når det går ut på dato.

Ved å ha en sentraldatabase så vil det også bli enklere for utenlandske turister å kjøre miljøvennlig med elbil i Norge fremfor å velge en fossilbil.

I fremtiden så kan jo de nasjonale registeret ha roaming med nasjonale registre i andre land. Det blir vel lettere å få slike registre i andre land hvis de ser det fungerer i Norge. Vi trenger ikke være foregangsland kun på selve elbilen, men også på betalingsløsning. Både Tesla (kun mot egne biler) og Fastned har Autochage løsning og derfor bør det implementeres i konsesjonsbestemmelsene for drift av ladestasjoner. Vet det bare støttes av CCS2 og da ikke alle modeller, når man ser bort fra Tesla, men kravet bør være der så bilprodusentene 'legger seg i selen' for å tilby brukervennlige biler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Sitat fra: eisa01 på tirsdag 03. august 2021, klokken 09:15
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. august 2021, klokken 21:32
Bankaxept er norsk, effektiv og billig infrastruktur.

Skal du via Google/Apple blir det vesentlig dyrere, utenlandsk og data deles og brukes på en helt annen måte.

Bruken av Apple/Google pay er helt marginal i Norge. Fint at det tilbys/er mulig, men definitivt ikke der en bør legge trykket.
Apple/Google pay støtte kommer gratis hvis man støtter kortbetaling i dag, da alle terminaler må ha NFC ;)

Får fortsatt kommentarer når jeg betaler med Apple Watchen min av folk som ikke har sett det før, digg å slippe lommeboka!
Gratis er det definitivt ikke, bortsett fra for deg som sluttbruker i terminalen.
Kortene har jeg bak på telefonen så lommebok har jeg klart meg uten i mange år. Så lenge jeg uansett må ha med førerkort (appen er ikke godkjent som leg mange steder), må jeg ha en løsning for fysisk kort. Så da er bankkort og førerkort med i lomme bakpå tlf.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

#19
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. august 2021, klokken 10:27
Gratis er det definitivt ikke, bortsett fra for deg som sluttbruker i terminalen.
Kortene har jeg bak på telefonen så lommebok har jeg klart meg uten i mange år. Så lenge jeg uansett må ha med førerkort (appen er ikke godkjent som leg mange steder), må jeg ha en løsning for fysisk kort. Så da er bankkort og førerkort med i lomme bakpå tlf.

Hvilke steder har du erfart at appen ikke godkjennes? Jeg leste at den muligens ikke kunne brukes overalt når jeg lastet den ned, men jeg bare tok sjansen og har ennå ikke opplevd at den ikke har blitt godtatt.

EDIT: skrivefeil
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 03. august 2021, klokken 11:13
Hvilke steder har du erfart at appen uker godkjennes?
Har skjedd med meg (henting av rekommandert sending), men som oftest er det "det er egentlig ikke godkjent da men". Har uansett ikke med meg noe annen legitimasjon så lenge jeg er innenfor landets grenser, er jo ikke noe krav til det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

#21
Sitat fra: automat på mandag 02. august 2021, klokken 21:17
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. august 2021, klokken 18:30
Sitat fra: Hansi på mandag 02. august 2021, klokken 11:51
Apple Pay og Google Pay er vel i praksis bankkortet ditt i en app?
Ja takk, begge deler sier jeg, tæpping med bankkort/Google Pay/Apple Pay for dropin og krav om roaming hvis man ønsker å registrere seg, med Plug & Charge.
Tæpping med bankkort er jeg helt for, men å kreve et Google- eller Appleprodukt for å lade bilen er uakseptabelt.
Er det noe prinsippielt verre å være avhengig av google/apple enn å være avhengig av Bankaxept/visa/mastercard for å kunne betale? Eller bank-id for i det heletatt kunne fungere i samfunnet?

Jeg tenkte mest på at man må ha en Google- eller Apple-telefon for å kunne bruke apper til betaling. Det er mange som ikke har smarttelefon av ulike grunner, skal disse da nektes å betale for lading bare fordi de har "feil" type telefon? Og så er det de som har smarttelefon, men ikke Google- eller Apple-typen, slik som meg, som ikke liker forretningsdriften deres og derfor velger andre alternativer.

Edit: Jeg har et Android nettbrett som sikkert takler en Google-app, men det er alt for stort og klumpete til å måtte ha med seg hver eneste gang jeg ønsker å lade bilen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. august 2021, klokken 19:18

Jeg tenkte mest på at man må ha en Google- eller Apple-telefon for å kunne bruke apper til betaling. Det er mange som ikke har smarttelefon av ulike grunner, skal disse da nektes å betale for lading bare fordi de har "feil" type telefon? Og så er det de som har smarttelefon, men ikke Google- eller Apple-typen, slik som meg, som ikke liker forretningsdriften deres og derfor velger andre alternativer.

Edit: Jeg har et Android nettbrett som sikkert takler en Google-app, men det er alt for stort og klumpete til å måtte ha med seg hver eneste gang jeg ønsker å lade bilen.
Så lenge man ikke skal gå tilbake til cash så må man være kunde av noen. Samsung, Garmin m.fl har betalingsløsninger.

Selv liker jeg stort sett ikke banker eller forsikring, men aksepterer at jeg må være kunde hos noen av de for å få den tjenesten jeg vil ha.

Samme hvis en ladeoperatør kun tilbyr app betaling med Vipps.

Men heldigvis for deg då er det jo slik at hvis Google eller Apple pay støttes, så støttes tapping med kort og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. august 2021, klokken 19:49
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. august 2021, klokken 19:18

Jeg tenkte mest på at man må ha en Google- eller Apple-telefon for å kunne bruke apper til betaling. Det er mange som ikke har smarttelefon av ulike grunner, skal disse da nektes å betale for lading bare fordi de har "feil" type telefon? Og så er det de som har smarttelefon, men ikke Google- eller Apple-typen, slik som meg, som ikke liker forretningsdriften deres og derfor velger andre alternativer.

Edit: Jeg har et Android nettbrett som sikkert takler en Google-app, men det er alt for stort og klumpete til å måtte ha med seg hver eneste gang jeg ønsker å lade bilen.
Så lenge man ikke skal gå tilbake til cash så må man være kunde av noen. Samsung, Garmin m.fl har betalingsløsninger.

Selv liker jeg stort sett ikke banker eller forsikring, men aksepterer at jeg må være kunde hos noen av de for å få den tjenesten jeg vil ha.

Samme hvis en ladeoperatør kun tilbyr app betaling med Vipps.

Men heldigvis for deg då er det jo slik at hvis Google eller Apple pay støttes, så støttes tapping med kort og.

?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

eisa01

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. august 2021, klokken 10:27
Gratis er det definitivt ikke, bortsett fra for deg som sluttbruker i terminalen.
[/quote]
Gratis for sluttbruker og salgssted. Det er kun de som utsteder av kortet, dvs banken, som må gi slipp på en liten cut. Antagelig en av grunnene til at DNB ikke tilbyr Apple Pay, men bare mindre brukte versjoner som Fitbit Pay, Garmin Pay og Google Pay...

RJK

Om jeg kunne brukt bankkortet (bank axcept eller visa/Mastercard, bør jo funke for turistene og), bilnøkkelen, rfid-kort, rfid-brikke eller NFC på mobilen som alternativ til en ladeapp som funker hos alle ladeoperatørene både innenlands og utenlands, så hadde jeg vært svært fornøyd.

Om terminalen på laderen støtter Google Pay eller Apple Pay (og andre konkurrenter), så bryr jeg meg lite om å synes noe negativt om dette.

Men hovedpoenget må være å støtte på tvers av operatørene, så man slipper å registrere seg mer enn en gang, og slipper å ha ørtåførti kontoer som må holdes styr på. Så kan de som vil lokke seg til medlemsrabatter mot registrering, få et gode der.

Men jeg har ikke sans for å straffe noen fordi de ikke har registrert seg hos vedkommende operatør. Og da mener jeg så som at sms skal koste betydelig dyrere enn f.eks. å bippe et kort eller en brikke.

Har heller ingen sans for eller forståelse for at man skal måtte betale i dyre sommer for å få betale relativ dyrt totalt sett,slik som hos Ionity. Ja, vet du kan få lav kWh-pris, men det er kun om du lader veldig mye, og/eller glemmer å regne inn abonnementsprisen.

Enkelt, fornuftig priset og rettferdig, og ETT registreringspunkt for å få gjeldene "pumpepris". Så kan som sagt kundeklubber eller hyppig lading hos "din operatør" gi deg noen rabatter, men ikke svære forskjeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

nasser

Vennlig hilsen,
Kristian Berg, Innholdssjef v/ https://xn--omstartsln-95a.net/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA