Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla gir gratis veggladere til Lofoten

Startet av elbil.no, fredag 19. november 2021, klokken 12:30

« forrige - neste »

elbil.no

Tesla gir gratis veggladere til Lofoten

Gjennom to koronasommere har det ikke vært bare enkelt for norske turister å legge ut på elbilferie i hjemlandet. Rapportene om ladekø strømmet inn fra flere steder i landet, men Lofoten var kanskje turistdestinasjonen som slet aller mest. Ikke minst fordi turistmagnaten har få offentlig tilgjengelige ladepunkter, og knapt noen hurtigladere. Da er det ikke […]
The post Tesla gir gratis veggladere til Lofoten appeared first on Norsk elbilforening.

Source: Tesla gir gratis veggladere til Lofoten
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

Jan E-28

Elbilforeningen burde lobbyere at Mode3 bokser blir merket med hva slags elnett/kurs de er koblet mot.

Supert at Tesla er så flinke til å få ut sine Mode3 connectorer, og åpner for alle.
Men ikke like supert når en står der med en annen bil og en ikke har anelse om boksen er koblet opp mot IT 3-fas, og kan ødelegge bilen din  :-1:
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Stig-Arne

Sitat fra: Jan E-28 på fredag 19. november 2021, klokken 19:40
Elbilforeningen burde lobbyere at Mode3 bokser blir merket med hva slags elnett/kurs de er koblet mot.

Supert at Tesla er så flinke til å få ut sine Mode3 connectorer, og åpner for alle.
Men ikke like supert når en står der med en annen bil og en ikke har anelse om boksen er koblet opp mot IT 3-fas, og kan ødelegge bilen din  :-1:

Akkurat det bør bilen fikse selv. F.eks bare ved å nekte å lade om ting ikke er korrekt

automat

Ladere som er offentlig tilgjengelig skal vel ikke være koblet i 3-fas IT uansett.

I v2-bruksanvisningen står det at 3-fas IT kun skal brukes på Tesla. I v3-bruksanvisningen så jeg ingen ting. Mulig at v3 kun gir ut 3-fas IT hvis den detekterer en Tesla?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jan E-28

#4
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 19. november 2021, klokken 23:14


Akkurat det bør bilen fikse selv. F.eks bare ved å nekte å lade om ting ikke er korrekt

Skulle tro det, men det er ikke alltid tilfellet. Flere merker sier at de ikke anbefaler å koble bilen til en boks tilkoblet IT 3-fas. Lader/tilførselkabel i bilen kan skades og garanti utgå.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Jan E-28

Sitat fra: automat på fredag 19. november 2021, klokken 23:18
Ladere som er offentlig tilgjengelig skal vel ikke være koblet i 3-fas IT uansett.

I v2-bruksanvisningen står det at 3-fas IT kun skal brukes på Tesla. I v3-bruksanvisningen så jeg ingen ting. Mulig at v3 kun gir ut 3-fas IT hvis den detekterer en Tesla?

De skal ikke være det offentlig.
Men her er det snakk om private institusjoner og steder som ikke nødvendigvis er offentlig.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

goggo

Jeg har lenge hatt en mistanke om at vi elbilister er større sutrehuer enn folk flest, og innleggene i denne tråden må jeg si forsterker dette inntrykket.

Her er hva jeg tenkte når jeg så denne nyheten:

  • dette er veldig bra for turisme i Norge, og spesiellt i Lofoten.
  • dette er flott markedsføring for Tesla.
  • det er kjempebra for norske elbilister.
  • det vil kanskje åpne øynene litt hos VW, Stellantis,Hyundai, Ford og alle de andre og vise dem at slike ting som dette kan være både god markedsføring og god kundebehandling.
  • Kanskje dette får Visit Telemark, Visit Setesdalen og alle de andre "Visitene" (fancy skal det være) til å reagere og tenke at "F..en, dette må vi gjøre også. La oss ringe de lokale bilforhandlerne og se om de er interresert i å hjelpe oss med ladere med deres logo/reklame på. Hvis vi reagerer raskt nå så kan vi nå å få slike ladere installert hos oss også før neste sommersesong

Ha en god helg, alle sammen. Og KOS DERE i stedet for å bekymre dere over alt som muligens har en mulighet til å gå til h..vete her i livet :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Sitat fra: Jan E-28 på lørdag 20. november 2021, klokken 01:21
Sitat fra: automat på fredag 19. november 2021, klokken 23:18
Ladere som er offentlig tilgjengelig skal vel ikke være koblet i 3-fas IT uansett.

I v2-bruksanvisningen står det at 3-fas IT kun skal brukes på Tesla. I v3-bruksanvisningen så jeg ingen ting. Mulig at v3 kun gir ut 3-fas IT hvis den detekterer en Tesla?

De skal ikke være det offentlig.
Men her er det snakk om private institusjoner og steder som ikke nødvendigvis er offentlig.
De regnes som offentlig tilgjengelig.

Selv om parkeringsplassen foran Rema er privat og reservert kunder, så er den offentlig tilgjengelig. Det vil også ladere som står der være. Det skal være ganske store begrensninger på bruk, før den ikke regnes å være offentlig.

Elektrikeren vil så vidt jeg skjønner ikke ha lov til å koble slike ladestasjoner i 3-fas IT. Selv for private ladestasjoner er 3-fas IT omdiskutert rent regelmessig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Sitat fra: goggo på lørdag 20. november 2021, klokken 08:50
Jeg har lenge hatt en mistanke om at vi elbilister er større sutrehuer enn folk flest, og innleggene i denne tråden må jeg si forsterker dette inntrykket.

Her er hva jeg tenkte når jeg så denne nyheten:

  • dette er veldig bra for turisme i Norge, og spesiellt i Lofoten.
  • dette er flott markedsføring for Tesla.
  • det er kjempebra for norske elbilister.
  • det vil kanskje åpne øynene litt hos VW, Stellantis,Hyundai, Ford og alle de andre og vise dem at slike ting som dette kan være både god markedsføring og god kundebehandling.
  • Kanskje dette får Visit Telemark, Visit Setesdalen og alle de andre "Visitene" (fancy skal det være) til å reagere og tenke at "F..en, dette må vi gjøre også. La oss ringe de lokale bilforhandlerne og se om de er interresert i å hjelpe oss med ladere med deres logo/reklame på. Hvis vi reagerer raskt nå så kan vi nå å få slike ladere installert hos oss også før neste sommersesong

Ha en god helg, alle sammen. Og KOS DERE i stedet for å bekymre dere over alt som muligens har en mulighet til å gå til h..vete her i livet :)

mvh
Hugo

Helt enig Hugo.

Og de som har biler som ikke tåler å bli koblet til 3-fase ITnett bør vite dette selv og kanskje ta en alvorssamtale med forhandler/produsent om dette.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Jan E-28

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 20. november 2021, klokken 11:44
Sitat fra: goggo på lørdag 20. november 2021, klokken 08:50
Jeg har lenge hatt en mistanke om at vi elbilister er større sutrehuer enn folk flest, og innleggene i denne tråden må jeg si forsterker dette inntrykket.

Her er hva jeg tenkte når jeg så denne nyheten:

  • dette er veldig bra for turisme i Norge, og spesiellt i Lofoten.
  • dette er flott markedsføring for Tesla.
  • det er kjempebra for norske elbilister.
  • det vil kanskje åpne øynene litt hos VW, Stellantis,Hyundai, Ford og alle de andre og vise dem at slike ting som dette kan være både god markedsføring og god kundebehandling.
  • Kanskje dette får Visit Telemark, Visit Setesdalen og alle de andre "Visitene" (fancy skal det være) til å reagere og tenke at "F..en, dette må vi gjøre også. La oss ringe de lokale bilforhandlerne og se om de er interresert i å hjelpe oss med ladere med deres logo/reklame på. Hvis vi reagerer raskt nå så kan vi nå å få slike ladere installert hos oss også før neste sommersesong

Ha en god helg, alle sammen. Og KOS DERE i stedet for å bekymre dere over alt som muligens har en mulighet til å gå til h..vete her i livet :)

mvh
Hugo

Helt enig Hugo.

Og de som har biler som ikke tåler å bli koblet til 3-fase ITnett bør vite dette selv og kanskje ta en alvorssamtale med forhandler/produsent om dette.
Sitat fra: goggo på lørdag 20. november 2021, klokken 08:50
Jeg har lenge hatt en mistanke om at vi elbilister er større sutrehuer enn folk flest, og innleggene i denne tråden må jeg si forsterker dette inntrykket.

Her er hva jeg tenkte når jeg så denne nyheten:

  • dette er veldig bra for turisme i Norge, og spesiellt i Lofoten.
  • dette er flott markedsføring for Tesla.
  • det er kjempebra for norske elbilister.
  • det vil kanskje åpne øynene litt hos VW, Stellantis,Hyundai, Ford og alle de andre og vise dem at slike ting som dette kan være både god markedsføring og god kundebehandling.
  • Kanskje dette får Visit Telemark, Visit Setesdalen og alle de andre "Visitene" (fancy skal det være) til å reagere og tenke at "F..en, dette må vi gjøre også. La oss ringe de lokale bilforhandlerne og se om de er interresert i å hjelpe oss med ladere med deres logo/reklame på. Hvis vi reagerer raskt nå så kan vi nå å få slike ladere installert hos oss også før neste sommersesong

Ha en god helg, alle sammen. Og KOS DERE i stedet for å bekymre dere over alt som muligens har en mulighet til å gå til h..vete her i livet :)

mvh
Hugo

Så dere så ikke at jeg skrev "Supert at Tesla er så flinke til å få ut sine Mode3 connectorer"?

Mitt innspill er da ikke sutring. Det er en bekymring. Det blir litt som at når en kommer til pumpa på bensinstasjonen så er den ikke merket om det er bensin eller diesel som kommer ut. 

Vollis47, hva hjelper det for de som har disse bilene å snakke med forhandler om det? Forhandler har allerede sagt at de anbefaler det ikke.
Ja, en kan la være å lade ved hotellet når en ser en slik boks, men hvorfor det om det er en mulighet. Og et lite skilt er alt som skal til for å slippe om å komme inn å få se i sikringsboksen, eller trekke frem sin egen mode1?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

automat

Sitat fra: Jan E-28 på lørdag 20. november 2021, klokken 21:40

Ja, en kan la være å lade ved hotellet når en ser en slik boks, men hvorfor det om det er en mulighet. Og et lite skilt er alt som skal til for å slippe om å komme inn å få se i sikringsboksen, eller trekke frem sin egen mode1?

Tesla destinasjonsladere som er åpne for alle er ikke noen nytt fenomen. Kjenner du til noen tileller der slike er koblet som 3-fas IT, eller bare skaper du en kunstig peoblemstilling her?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

#11
Mitt innlegg var ikke først og fremst ment som kritikk til de som er bekymret for kompatibilitet og det der, men jeg er genuint overrasket over at det ikke er store hurra-rop her inne for disse destinasjonsladerne.

Dette er jo akkurat det som har vært etterlyst her på forumet og av Elbilforeningen og NAF og alle andre i flere år - nemlig en større satsning på destinasjonsladere i turistområder for å avlaste hurtig/lyn-laderne.
Og igjen så er det Tesla (selvfølgelig - hvem andre har fantasi/guts/vilje/evne?) som går foran for å løse et problem.  Tesla gjengen her inne pleier da å utnytte enhver mulighet til positiv respons på Tesla nyheter...

Fortsatt god helg til alle sammen!
Her på Sørlandet ser det ut til å bli en flott høstdag så jeg planlegger å ta min fattigmanns-model3 (Ioniq 38KWh) og min YX kaffekopp (jeg er sur på Circle K etter høstens prishopp) et par-tre mil innover i landet og ta meg en lang skogstur. Kanskje jeg finner enda flere nye BKK ladestasjoner til og med, de ser ut til å dukke opp som paddehatter her nede nå for tiden :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Jeg bare føyer meg til på listen av "Yeah'ers" til det du skriver, @Goggo.

Veldig bra av Tesla.

:+1: :+1: :+1:

Og til de som er bekymret for bilen sin, så er det selvsagt fullstendig lov å ikke benytte disse laderne.

Men send gjerne en melding til stedet som får lader der du ønsker å bruke den, til å merke den slik det ønskes. Skader ikke med den tilleggsinfoen. Så kan de og skrive det på siden der de informerer om laderne, slik at man slipper å satse på å lade der, men så få beskjeden du frykter først ved ankomst...

Da burde vi alle bli fornøyd.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan E-28

Fått undersøkt litt.
Og der det er 3-fas så er de koblet opp på to forskjellige måter kan det se ut til. Merket med "Tesla vehicle charging" & "electric vehicle charging". Så da ser det ut til at alt er Honkey Dorey der i området ivertfall  :+1:
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

nasser

Blir deilig å kunne dra på Norgesferie til det vakre nord ja! :P Men venter nok til våren, da jeg ikke er like værhard som nordlendingene, her jeg sitter innendørs i den varme hovedstaden det meste av tiden ;D
Vennlig hilsen,
Kristian Berg, Innholdssjef v/ https://xn--omstartsln-95a.net/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA