Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen mener: Derfor trenger vi enklere lading 

Startet av elbil.no, fredag 30. juli 2021, klokken 10:30

« forrige - neste »

elbil.no

Elbilforeningen mener: Derfor trenger vi enklere lading 

Norsk elbilforening peker stadig på behovet for å gjøre hurtiglading mer forbrukervennlig. Vi har mistet troen på at bransjen kommer til å fikse dette på egenhånd. 

Source: Elbilforeningen mener: Derfor trenger vi enklere lading 
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

Vollis47

Jeg har brukt EasyPark til å betale for lading i Egersund og i Skagen. Denne appen kan en også betale parkering med mange forskjellige plasser i både Norge og andre land. Det burde være mulig for alle ladeoperatører å ha avtale med disse i tilleg til deres egen løsning. Jeg vet noen spesielle som er svært skeptiske til EP siden de legger til litt på ladeprisen, men det bør vi kunne akseptere for enkelhetens skyld. Så kan de som vil, heller ha avtale med de ladeselskapene de benytter ofte.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Hansi

Takk til Elbilforeningen for å ta denne kampen. Litt sent (https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0), men godt. Håper dere holder trykket på dette oppe, viktig sak i mine øyne.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Øystein Hermansen

Personlig ser jeg ikke behovet for å kunne benytte minibankkort i forbindelse med ladning.  Det som er viktigere er "en app som roamer med alle operatører".  I dag må en registere seg i mange app-er og legge inn bank/kreditt-kort i alle sammen.  Det kan fort bli litt uoversiktelig for noen. 

jkirkebo

Sitat fra: Øystein Hermansen på mandag 02. august 2021, klokken 09:51
Personlig ser jeg ikke behovet for å kunne benytte minibankkort i forbindelse med ladning.  Det som er viktigere er "en app som roamer med alle operatører".  I dag må en registere seg i mange app-er og legge inn bank/kreditt-kort i alle sammen.  Det kan fort bli litt uoversiktelig for noen.

Enig. Vi skulle hatt en felles clearing-sentral for RFID-brikker som alle operatørene brukte. Registrer brikken din + kortet ditt ett sted, og så fungerer det overalt og hos alle operatører.

Skal man støtte noe annet enn RFID og app så gå for all del for noe mer moderne enn bankkort. Apple Pay, Google Pay osv. er fremtiden, bankkort har jeg aldri med meg lengre. Drar du frem kortet for å betale for noe om 5 år så tipper jeg mange ser på deg med like stor forundring som om du skulle skrevet en sjekk i 2005.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Apple Pay og Google Pay er vel i praksis bankkortet ditt i en app?
Ja takk, begge deler sier jeg, tæpping med bankkort/Google Pay/Apple Pay for dropin og krav om roaming hvis man ønsker å registrere seg, med Plug & Charge.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Svein_H

Sitat fra: Hansi på mandag 02. august 2021, klokken 11:51
Apple Pay og Google Pay er vel i praksis bankkortet ditt i en app?
Ja takk, begge deler sier jeg, tæpping med bankkort/Google Pay/Apple Pay for dropin og krav om roaming hvis man ønsker å registrere seg, med Plug & Charge.
Tæpping med bankkort er jeg helt for, men å kreve et Google- eller Appleprodukt for å lade bilen er uakseptabelt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på mandag 02. august 2021, klokken 18:30

Tæpping med bankkort er jeg helt for, men å kreve et Google- eller Appleprodukt for å lade bilen er uakseptabelt.

Det er et poeng jeg er helt enig i!

automat

Sitat fra: Svein_H på mandag 02. august 2021, klokken 18:30
Sitat fra: Hansi på mandag 02. august 2021, klokken 11:51
Apple Pay og Google Pay er vel i praksis bankkortet ditt i en app?
Ja takk, begge deler sier jeg, tæpping med bankkort/Google Pay/Apple Pay for dropin og krav om roaming hvis man ønsker å registrere seg, med Plug & Charge.
Tæpping med bankkort er jeg helt for, men å kreve et Google- eller Appleprodukt for å lade bilen er uakseptabelt.
Er det noe prinsippielt verre å være avhengig av google/apple enn å være avhengig av Bankaxept/visa/mastercard for å kunne betale? Eller bank-id for i det heletatt kunne fungere i samfunnet?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Bankaxept er norsk, effektiv og billig infrastruktur.

Skal du via Google/Apple blir det vesentlig dyrere, utenlandsk og data deles og brukes på en helt annen måte.

Bruken av Apple/Google pay er helt marginal i Norge. Fint at det tilbys/er mulig, men definitivt ikke der en bør legge trykket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#10
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. august 2021, klokken 21:32

Skal du via Google/Apple blir det vesentlig dyrere, utenlandsk og data deles og brukes på en helt annen måte.

Så hvor mye data deles med hvem via Apple Pay mener du ? Heftig påstand hvis du ikke har noe å understøtte det med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Hvorfor stritter ladeoperatørene så mye i mot da, hvis bankaxepet er så billig og bra? Trodde nettopp kostand (i forhold til omsetning) var ett av ankepunktene.

Jeg mistenker at det snart kommer andre betalingsløsninger på banen. Uten at jeg skal si at det blir via google/apple.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: automat på mandag 02. august 2021, klokken 22:03
Jeg mistenker at det snart kommer andre betalingsløsninger på banen. Uten at jeg skal si at det blir via google/apple.

Jeg også mistenker det. Det blir nok bankaxept :+1:

Ola Nordman er ikke helt på google/apple enda. De er litt konservative her i Norge.

Se pwc annonsen her: https://e24.no/annonsorinnhold/betalt-innhold/bak-tallene/nordmenn-vil-ikke-dele-data-disse-store-nettjenestene-er-vi-skeptiske-til/24452476/

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 22:21
Sitat fra: automat på mandag 02. august 2021, klokken 22:03
Jeg mistenker at det snart kommer andre betalingsløsninger på banen. Uten at jeg skal si at det blir via google/apple.

Jeg også mistenker det. Det blir nok bankaxept :+1:

Ola Nordman er ikke helt på google/apple enda. De er litt konservative her i Norge.

Se pwc annonsen her: https://e24.no/annonsorinnhold/betalt-innhold/bak-tallene/nordmenn-vil-ikke-dele-data-disse-store-nettjenestene-er-vi-skeptiske-til/24452476/

Synes uansett betaling med mobil går vesentlig tregere enn med kort..
Du må nemlig :

1. Finne fram mobilen
2. Låse den opp
3. Whatever videre for å betale - avhenger av app/løsning

Med kort så :
1. Finne frem kort
2. Vifte den foran laderen
3. Iblant taste kode, iblant ikke

Og jeg bruker faktisk kortere tid på å finne frem kort og vifte det foran leseren enn å finne frem mobil og så låse den opp for deretter å åpne app. Spesielt dette med å låse opp mobilen kan være et herk - så i bunn og grunn forstår jeg folk som ikke vil bruke app, men foretrekker kort. Og det gjør det jo ikke enklere når folk ringer til deg når du står der med mobilen og skal betale med den....

Nei - kort er min favoritt



Hansi

Det jeg mente var at hvis/når det blir mulig å tæppe bankkort vil det også bli mulig (men ikke krav om) å kunne tæppe Google Pay og Apple Pay. Slik har det i hvert fall vært på alle kortterminaler med mulighet for tæpping jeg har vært borti det siste halve året ca. som jeg kun har brukt Google Pay på mobilen som betalingsmiddel (har lagt inn bankkortet som betalingsmiddel i Google Pay, betaler ikke noe ekstra for det som jeg har lagt merke til i hvert fall).

Sitat fra: automat på mandag 02. august 2021, klokken 22:03
Hvorfor stritter ladeoperatørene så mye i mot da, hvis bankaxepet er så billig og bra? Trodde nettopp kostand (i forhold til omsetning) var ett av ankepunktene
De ønsker vel å låse kundene til en operatør/seg selv ved å gjøre dropin vanskelig og dyrt. Jeg har ikke sett noen ladeoperatør tallfeste/konkretisere at det er så mye dyrere med mulighet for kortbetaling, har noen av dere?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA