Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning

Startet av Stikkkontakt, mandag 28. juni 2021, klokken 17:48

« forrige - neste »

Egil Fonn

Bjørn Nyland rekkevidde test av Eqs
90 km/t forbruk ga 209wh/km = teoretisk rekkevidde 511km
120 km/t ga forbruk 264wh/km = teoretisk rekkevidde 404km
Batteri kapasitet 106,7 kw/t
Ca Temp under test 5-10 grader ?
Han skryter mye av bilen, men også noe småting han pirker på.


https://www.youtube.com/watch?v=ADejv5yaJjY
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

Veldig imponerende tall under de forholdene. Tempen sank raskt utover testen. Han hyller jo komforten og all den kule teknikken med bla. automatisk justering av sidespeil avhengig av hvilken vei han kikker.

En sak; han kjørte jo 21" 265/40 med standard lufttrykk på 38 foran og 46 psi bak. En Model S med 19", som er foran i tabellen, har 235 dekk med 45 psi, og det er 400 kg letter bil. Hvorfor har Tesla så høye luftrykk?

Også en Model S behøver å holde kabinen og batteriet varmt. Så hvis vi ekstrapolerer varmeforbruket i en S, med ca 2 kWh/time delt på 9/mil i timen med 1,55 kWh/mil grunnforbruk så er tillegget på en S for varmen 0,22 kWh/mil. Da kommer Sen opp på 1,77 kWh/mil. Så kaldere temp, smalere dekk så tenker jeg forbruket på en S LR kjørt samtidig er så og si likt som EQS.
I 120 km/t med 30 km/t ekstra nedkjølende vindeffekt så vil oppvarmingsbehovet i kabinen også øke endel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Har fått prøvekjørt denne. Dette var uten tvil den mest komfy elbilen jeg noensinne har kjørt. Fjæringen suger opp alt av dårlig vei. Setene kunne kanskje vært enda et hakk mykere slik comfortsetene til etron, men gode var de.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Og 1000 km challenge med 450+ rwd med 21" endte på 9:05.
Ny rekord for ladebiler, slår Model 3 med 15 min, men noen få min bak Nio ES8 med battery swap.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Artig test av bilen i siste podcast mil etter mil fra Finansavisen. Lenker til alle episoder her og hør på den øverste/nyeste. Hører bremsene får gjennomgå og på spørsmål ville heller Marius valgt seg «G» isteden for eqs.

https://www.finansavisen.no/podcast/mil-etter-mil?zephr_sso_ott=UlIQIx

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 02. september 2022, klokken 20:19Ny rekord for ladebiler, slår Model 3 med 15 min, men noen få min bak Nio ES8 med battery swap.
Det er dyre 15 minutter om det hadde vært eneste kriteriet🤪

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA