Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Infotainmentpakke eller ikke?

Startet av thomasez, tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:13

« forrige - neste »

thomasez

Jeg lurer på om det er noe poeng med den infotainmentpakka til 7800 spenn. Prediktiv CC virker jo å være alt for unøyaktig og bruke fartsgrenser fra veier man krysser, så selv om det kan hende denne blir bedre ser jeg ikke helt poenget.

Er resten da 3 år med navigasjon? Altså, tre år for så å måtte betale noen tusen i året for å fortsette å ha denne funksjonaliteten.

På meg høres det ut som Android Auto eller Appple Carplay er mer enn nok og 7800 kroner spart.

Stip

Navigasjonen og Laura er foreløpig veldig uutvikla ifht Google, kalkulering av ladestopp må ein berre oversjå, men predikativ cruisecontroll fungerer mykje bedre enn mange folk skal ha det til. Ja, fartsgrensene er ikkje heilt oppdaterte alltid, men det "hogger ikkje til" i bremsen som mange medier skal få deg til å tru. Tross litt forbedringspotensiale er det artig å kunne kjøre i bymiljø uten å bruke pedaler.

Vurderer en elbil

Jeg synes det «hogg» til i bremsene. Det var svært ubehagelig. Heldigvis går det an å skru av akkurat denne funksjonen på prediktiv cruise control slik at de andre funksjonene fremdeles fungerer.

Om det er verdt pengene....? Mange vil nok si nei.
Fossilbil

Sverre_E

På tur/retur Oslo-Bodø (RV3 og E6) ble Prediktiv CC brukt flittig da vi tok den turen. Behagelig måte å kjøre på. Bilen setter også ned farten hvis svingene er litt krappe. Kun en håndfull ganger ble det nedsatt hastighet "uten grunn", og da ingen ubehagelige situasjoner hvis man er obs på at det kan forekomme.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Como

Sitat fra: thomasez på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:13
Jeg lurer på om det er noe poeng med den infotainmentpakka til 7800 spenn. Prediktiv CC virker jo å være alt for unøyaktig og bruke fartsgrenser fra veier man krysser, så selv om det kan hende denne blir bedre ser jeg ikke helt poenget.

Er resten da 3 år med navigasjon? Altså, tre år for så å måtte betale noen tusen i året for å fortsette å ha denne funksjonaliteten.

På meg høres det ut som Android Auto eller Appple Carplay er mer enn nok og 7800 kroner spart.
Da jeg bestilte Enyaq så fikk jeg beskjed at dette tilvalget var dessverre nødvendig for å få bilen i produksjon. Vet at de som bestilte bil tidlig uten infotainmentpakka fikk spesialpris på pakka da de ikke klarte å levere bilen uten. Nå vet selgerne om dette og krever valg av infotainmentpakka til fullpris. Hvis din selger ikke er kjent med dette så kan du jo forsøke å bestille uten.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

VoltWay

#5
Kjøper du infotainment så vil du alltid ha navigasjon, også etter tre år. Det er kun Online-delen som krever abonnement. Det er værvarsel, trafikkvarsel, nyheter osv.

Spørs hva du har behov for. Dersom det kun er for prediktiv ACC så er det veldig delte erfaringer. Jeg mistenker at dersom du bruker det og får en ubehagelig erfaring så blir den permanent avslått. Jeg testet det, men ville ikke brukt det selv. I tillegg justerer den kanskje hastigheten ned til runde tall, og mange ligger gjerne 5-10 over det speedometeret viser?

Et argument er ettersalg, der mangel på infotainment kan utelukke en del potensielle kjøpere. Det er ikke alle som bruker AA eller CarPlay.

Jeg synest også det er greit å ha muligheten til å bruke navigasjon i bilen, selv om sannsynligheten for at jeg ikke kan bruke mobilen er ganske liten.

I tillegg kan det forsinke leveranse dersom det er viktig. Forhandler sa til meg at biler uten infotainment ikke blir produsert før uke 46.

Derfor ville jeg valgt Infotainment på en ny Enyaq. Penger er penger, men det utgjør ganske liten del av den totale kostnaden med å ha bil.

Er du derimot på et veldig stramt budsjett, ikke er redd for ettersalg/har tenkt å selge og har ikke tenkt å bruke verken navigasjon eller presiktiv ACC så kan du droppe det.

thomasez

Budsjettet er ikke veldig stramt, men å bruke åtte tusenlapper på noe man aldri vil bruke er bortkasta.

En ting er at navigasjonen vil virke etter tre år, men med hvilke kart? Leaf har navigasjon, men selv Gen 2 / 2018 kom med kart som allrede da var to-tre år gamle og aldri vil bli oppdatert. Helt ubrukelig.

Kanskje man får kartoppdateringer i to år og går glipp av det tredje om man ikke betaler (hvor mye det enn blir per år for å fortsette med onlinetjenestene). Da blir navigasjonen kjapt utdatert og irrelevant.

Om de faktisk ikke produserer biler uten infotainmentpakka er de enten ekstremt smålige eller så er det noe HW som ikke blir med på de uten. Det kan ha noe å si og kan forklare den rimelig høye prisen for dette. Men da bør årspris for å fortsette med tjenestene være lav, noe jeg tviler på.

Køvarsling er interessant, men vil sannsynligvis aldri bli bedre enn Google sin, værvarsel og nyheter er bare irriterende. Når konsernsjefen i WAG begynner snakke om å ta betalt for abonnementstjenester av de merkeligste typer får jeg inntrykket av at de ikke kommer til å gjøre som Tesla og lansere nye ting for gamle kunder/biler.

Det de burde klare gjøre er å oppdatere bl.a. den prediktive CCen etterhvert som de får bedre kontroll på den. Men jeg er ikke overbevist om det engang. De er ikke Tesla og de forstår ikke konseptet.

VoltWay

Jeg vil tro du kan oppdatere kartene etter at Online er gått ut, om det i hele tatt er en sammenheng der. Om det er OTA eller manuelt vet jeg ikke. På min Kodiaq kan jeg oppdatere med minnekort.

Jeg har ikke Infotainment Online på min bil siden jeg ikke har bruk for de funksjonene. Det koster 479,- per år. Det som ligger i abonnementet for Kodiaq er: Online import av kjøreruter, Nyheter, Parkeringsplasser, Online interessepunkt-søk, Online import av reisemål, Bensinstasjoner, Online trafikkinformasjon og Vær.

Det er kanskje litt ulikt for Enyaq, fant noe her: https://www.skoda-auto.no/teknologi-og-tjenester/skoda-connect-infotainment-online


espenri

Det kan hende det ikke er så stor forskjell på kø-varsel hos VAG og Google. Hos Jaguar fungerer kø-varsel veldig bra, og er helt på høyde med Google, nesten så jeg mistenker at de har samme dataunderlag. Deilig å slippe Android / Apple for navigasjon uten at det føles som et stort kompromiss
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

unik42

I et tilfelle i sommer var køvarsel på ID4en min vesentlig mye bedre enn Google sin. Gudvangtunellen ble stengt - varselet dukket opp i bilen og varslet nærmeste omkjøring. For sikkerhets skyld sjekka jeg Google - ingen info, trafikken skulle gå som normalt. Og siden Google alltid har rett kjørte vi videre. Og jaggu meg var det kø. Tunellen var stengt, dog heldigvis ikke mer enn 15-20minutt etter vi ankom køen. 2 minutt etter de åpna tunellen forsvant varselet fra infotainmenten.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

morten69

#10
Bestilte iv60 igår med infotainment pakke, produksjonsstart er uke 40 fikk beskjed at biler uten starter produksjon i uke 48.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA