Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla ladenettverk (avstemming). For Tesla-eiere.

Startet av Motorwatt, tirsdag 27. juli 2021, klokken 14:00

« forrige - neste »

Motorwatt

Hehe. Spissformulering. Trodde ikke helt på stemmer her.  :D. Derimot tror jeg ditt forslag hadde slått godt an.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Tror dette kommer til å gå helt greit.

Flere brukere vil også bety at Tesla kan utvide nettverket raskere.
Jeg har vært Tesla-eier siden slutten av 2013, og husker god "krisestemningen" som var blant enkelte Model S og X eiere når Model 3 kom. Det var ikke måte på hvor mye kaos det kom til å bli på superladerene...
Tesla Model 3 Long Range

automat

Sitat fra: HKS på onsdag 28. juli 2021, klokken 10:32
Tror dette kommer til å gå helt greit.

Flere brukere vil også bety at Tesla kan utvide nettverket raskere.
Jeg har vært Tesla-eier siden slutten av 2013, og husker god "krisestemningen" som var blant enkelte Model S og X eiere når Model 3 kom. Det var ikke måte på hvor mye kaos det kom til å bli på superladerene...
Det er likevel noen forskjeller fra TM3-lanseringen.

Tesla setter av en pott penger for hver solgte bil (så vidt vi vet), til finansiering av Superladiere. I tillegg til brukerbetaling. Nå sitter de kun igjen med brukerbetalingen.

Ved TM3-lanseringen hadde de full kontroll på antall biler som potensielt kan lade, bruksmønstre og ladekurver. Det har de mye dårligere data på denne gangen.

Hva gjør en bil når den kommer til en full SuC? Venter den? Hvor lenge? Kjører den videre? Hvor mye batteri hadde den igjen? Dette har Tesla full kontroll på for egne biler, men har null kontroll på for andre.

Derfor blir ikke dette helt sammenlignbart. Tesla har mye mindre kontroll når de åpner for andre biler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på onsdag 28. juli 2021, klokken 11:09
Derfor blir ikke dette helt sammenlignbart. Tesla har mye mindre kontroll når de åpner for andre biler.

Forsåvidt sant, men ikke glem at alle som skal lade der vil ha installert app'en. Regner med at Tesla lett kan registrere når en telefon med app'en kommer nær superladestasjonen, og kan tildels opplyse den om gjeldende pris og så registrere om telefonen da flytter seg eller velger å lade/stille seg i kø.

Så regner med at de raskt vil lære seg hvilke pris de bør legge seg på når de IKKE ønsker flere biler på laderne sine, og hvilken pris de bør ligge på når de har rikelig med ledig kapasitet.

Man har allerede sett på Ionity at pris fungerer. Få lader der dersom ikke merket har en avtale med dem som gir en gunstig pris.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. juli 2021, klokken 11:52
Man har allerede sett på Ionity at pris fungerer. Få lader der dersom ikke merket har en avtale med dem som gir en gunstig pris.
Spørsmålet er jo om dynamisk prising og gjelder Teslaer eller ikke. Fordelen med superladernettverket er jo akkurat det at man kan få ladet når man trenger/ønsker det, ikke når det passer ladetilbyderne.

Men det jeg lurer mest på er hvordan de har tenkt å løse parkeringen. Når de henviser til at man velger en "stall" og så starter lading viser det at de burde tatt en tur til Dombås i fellesferien og sett hva som egentlig skjer.  Selv hos operatører som har prøvd å ta høyde for det greier ikke å tilrettelegge for full utnyttelse. Biler står i kø selv om det er ledige ladere grunnet feil parkering og bruk av feil ladekabler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: automat på onsdag 28. juli 2021, klokken 11:09
Sitat fra: HKS på onsdag 28. juli 2021, klokken 10:32
Tror dette kommer til å gå helt greit.

Flere brukere vil også bety at Tesla kan utvide nettverket raskere.
Jeg har vært Tesla-eier siden slutten av 2013, og husker god "krisestemningen" som var blant enkelte Model S og X eiere når Model 3 kom. Det var ikke måte på hvor mye kaos det kom til å bli på superladerene...
Det er likevel noen forskjeller fra TM3-lanseringen.

Tesla setter av en pott penger for hver solgte bil (så vidt vi vet), til finansiering av Superladiere. I tillegg til brukerbetaling. Nå sitter de kun igjen med brukerbetalingen.

Ved TM3-lanseringen hadde de full kontroll på antall biler som potensielt kan lade, bruksmønstre og ladekurver. Det har de mye dårligere data på denne gangen.

Hva gjør en bil når den kommer til en full SuC? Venter den? Hvor lenge? Kjører den videre? Hvor mye batteri hadde den igjen? Dette har Tesla full kontroll på for egne biler, men har null kontroll på for andre.

Derfor blir ikke dette helt sammenlignbart. Tesla har mye mindre kontroll når de åpner for andre biler.
Når f.eks en Audi lader på en Supercharger får Tesla info basert på VIN, samt en del fra BMS i bilen (batteristatus).
Posisjonering via Tesla appen kan også brukes.
Men som du skriver, ikke like mye kontroll

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA