Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla ladenettverk (avstemming). For Tesla-eiere.

Startet av Motorwatt, tirsdag 27. juli 2021, klokken 14:00

« forrige - neste »

Ellemelle

Det kommer til å bli kaos, men de finner nok en løsning. De fikset raskt nye kabler på alle ladestolper da Model 3 kom.
Jeg tror de kommer til å sette opp så mange nye stolper at det ikke betyr så mye hvordan folk parkerer.
Blokkerer en Audi en Teslaplass, så vil jo en annen Audi kunne lade på den plassen i stedet.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 27. juli 2021, klokken 17:39
I søknaden til Vestland fylkeskommune skrev de at disse laderne uansett ville være tilgjengelig for offentligheten senest andre kvartal neste år.
Det er vel godt nok dokumentert?

Eller tenker du fortsatt at det kun er disse 5 laderne det ble søkt støtte om som skal bli offentlig tilgjengelig, selv om Musk nå har sagt at de åpner nettverket for alle bilmerker i løpet av året?


https://youtu.be/2Mv1s4Xj7bk
Telsa har søkt om støtte til å bygge ladere bla. i Stryn. For å kunne få utbetalt støtten, er kravet at disse laderne skal være åpnet for alle bilmerker innen utgangen av september -22. Hvis Telsa ikke åpner dem innen fristen, får de ingen støtte. Men beholder likevel laderne på en bra lokasjon, som de kan fortsette å drive. Kanskje det ikke er støtten de er ute etter?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 27. juli 2021, klokken 17:59
Det kommer til å bli kaos, men de finner nok en løsning. De fikset raskt nye kabler på alle ladestolper da Model 3 kom.
Jeg tror de kommer til å sette opp så mange nye stolper at det ikke betyr så mye hvordan folk parkerer.
Blokkerer en Audi en Teslaplass, så vil jo en annen Audi kunne lade på den plassen i stedet.

Må huske at når Model 3 kom så utstyrte de en del av laderne med ekstra kabel. Det tok sin tid før de fikk tatt alle. Og det kan være en løsning også her. Nemlig at de bytter til lengre kabler for noen av laderne og at det kun er disse som åpnes for alle. Jeg tror nemlig ikke Tesla vil legge opp til kaos. Alternativet er at prisingen er ekstremt dynamisk. Da kan folk parkere på kryss og tvers når det er god plass. Men hvis de gjør det når det er mange biler som lader må de betale tullete mye.

Ellemelle

Jeg anbefaler å høre hele segmentet om superladerne på earning call.
Det ligger på YouTube.

De sier blant annet at de ikke ønsker å være den som sperrer konkurrenter ute, og at de nå skal intensivere utbygningen for å ha tilstrekkelig kapasitet.

De vil også bruke differensiert prising aktivt.

Kommer du med en gammel eGolf på Gol Søndag ettermiddag så koster dette sikkert tre ganger så mye som hos Mer.

Orbit

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:22
Kommer du med en gammel eGolf på Gol Søndag ettermiddag så koster dette sikkert tre ganger så mye som hos Mer.
Gitt du har en kald bil som tar lite efekt, drar du heller til CK og betaler flat pris på 4,49 kr/kWh. Med f.eks. 20 kW oppnådd effekt, tar Mer 7,50 kr/kWh (pga minuttpris). Tesla bør også ha en minuttpris (i motsetning til CK) for å unnå å bli altfor attraktive for 1. gen elbiler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

pekle

Aggressiv dynamisk prising er flott det, men da bør prisene også være mer transparente. Å bestille så-så-mange-kWh i appen er jo en måte å løse det på, samtidig er det jo kjipt når tante eOlga-Golfen parkerer, kobler seg til, knoter med appen, får melding om at det blir 457kr takk og så syns det er for dyrt. Akkurat up-front prisinfo er fossilstasjoner bedre på per nå.

Magnus Hansen

Tesla sa det ble tidsbetaling, ja.

Sitat

The CEO noted, however, that pricing for the Supercharger Network among non-Tesla EVs would be time-based, especially among vehicles that are not designed to charge as rapidly as Tesla's vehicles. Peak and off-peak rates would be implemented as well.

"There will be time constraints. If the charge rate is super slow, then somebody will be charged more because the biggest constraint at the Supercharger is time, how occupied is the stall. And we'll also be smarter with how we charge for electricity at the Supercharger. So rush hour charging will be more expensive than off-hours is charging because there are times when the Superchargers are empty and times when they're jam-packed. And so it makes sense to have some time-based discrimination," Musk said


Magnus Hansen

Sitat fra: pekle på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:39
Aggressiv dynamisk prising er flott det, men da bør prisene også være mer transparente. Å bestille så-så-mange-kWh i appen er jo en måte å løse det på, samtidig er det jo kjipt når tante eOlga-Golfen parkerer, kobler seg til, knoter med appen, får melding om at det blir 457kr takk og så syns det er for dyrt. Akkurat up-front prisinfo er fossilstasjoner bedre på per nå.

Det kreves appen for å lade. Da kan de informere via app. Sende advarsler når prisen går opp etc

pekle

#23
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:41
Sitat fra: pekle på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:39
Aggressiv dynamisk prising er flott det, men da bør prisene også være mer transparente. Å bestille så-så-mange-kWh i appen er jo en måte å løse det på, samtidig er det jo kjipt når tante eOlga-Golfen parkerer, kobler seg til, knoter med appen, får melding om at det blir 457kr takk og så syns det er for dyrt. Akkurat up-front prisinfo er fossilstasjoner bedre på per nå.

Det kreves appen for å lade. Da kan de informere via app. Sende advarsler når prisen går opp etc
Om man har brent seg en gang venner vel man seg til å sjekke appen før man parkerer kanskje. Må vel si jeg ikke hadde forutsett en såpass uelegant løsning fra Tesla (uten at jeg vet hvordan det faktisk blir)

Tilbys forresten plug&charge for biler som støtter det, eller er alle tredjepartsbiler henvist til app? Tesla-app i Android Auto?

Magnus Hansen

De kan jo vise prisen i appen når du skal sette i gang lading. Og kan jo alltids vise en advarsel om at det er spesielt dyrt

Otkristo

Sitat fra: pekle på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:51
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:41
Sitat fra: pekle på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:39
Aggressiv dynamisk prising er flott det, men da bør prisene også være mer transparente. Å bestille så-så-mange-kWh i appen er jo en måte å løse det på, samtidig er det jo kjipt når tante eOlga-Golfen parkerer, kobler seg til, knoter med appen, får melding om at det blir 457kr takk og så syns det er for dyrt. Akkurat up-front prisinfo er fossilstasjoner bedre på per nå.

Det kreves appen for å lade. Da kan de informere via app. Sende advarsler når prisen går opp etc
Om man har brent seg en gang venner vel man seg til å sjekke appen før man parkerer kanskje. Må vel si jeg ikke hadde forutsett en såpass uelegant løsning fra Tesla (uten at jeg vet hvordan det faktisk blir)

Tilbys forresten plug&charge for biler som støtter det, eller er alle tredjepartsbiler henvist til app? Tesla-app i Android Auto?
Plug & Charge ?? standarden ISO15518 Plug & Charge ble etablert i 2010, og Tesla tok den i bruk i 2012. Hadde bilindustrien vært like seriøs om sin elbilsatsning som Tesla, hadde alle elbiler hadde dette på plass nå tipper jeg.
MEN det viser seg at det er uenigheter om sertifikater, prising og bruk av standarden mellom bilprodusenter, produsenter av hurtigladere og ladeoperatørerer.
F.eks så har Ford brutt ut og laget sine egne sertifikater.
Salig kaos 😂 For de som vil lese mer kan gå inn på denne lenken:

https://www.sae.org/news/2020/08/iso-ev-plug-and-charge-standard-faces-security-concerns

App betaling er dessverre den eneste løsning kort sikt.

pekle

Da kan jo Tesla velge enten å si "kun app", eller så kan de velge å tilby P&C til de som implementerer det ihht Teslas tolkning. Noen produsenter vil da forhåpentligvis se det som et konkurransefortrinn, og Teslas implementasjon blir den faktiske standarden. Helt til noen finner ut at de skal lage den ultimate standarden som erstatter alle de gamle så klart..

overskyet

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 27. juli 2021, klokken 16:54

Personlig ønsker jeg mer snø på Geilo i februar i fjor.

Bare hvis det ikke går på bekostning av mer snø i Oslo i 1952 vel?

DagfinnN

Helt fint at alle andre må bruke app. Skulle bare mangle at vi Tesla-eiere som har betalt for SuC får beholde noen fordeler.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Amoss

Svaralternativet "Eneste grunnen til at jeg valgte å kjøpe Tesla." blir litt feil for meg, men det var EN av hovedgrunnene. Dette burde kanskje omformuleres en smule, eller legge til ett nytt alternativ?
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA