Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bjørn Nyland (Teslabjørn) kjører Live på Youtube

Startet av sjossang, mandag 26. juli 2021, klokken 20:57

« forrige - neste »

sjossang

https://youtu.be/7odtlsBAzbg

For de som vil høre hans synspunkter, så tester Bjørn Nyland bilen i dag/morgen, og streamer direkte på Youtube og er vel positiv til bilen så langt.

Nettopp kjørt bilen fra 100% til 1%.
Y LR hvit/hvit


Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

moby666

460 i 90kmt og i underkant av 300 i 120kmt.
Ladet fra 10-80% på 18:30....!

Og 0-100 på 4.97 sek!

lars667

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jambo

Sitat fra: moby666 på tirsdag 27. juli 2021, klokken 00:27
460 i 90kmt og i underkant av 300 i 120kmt.
Ladet fra 10-80% på 18:30....!

Og 0-100 på 4.97 sek!
Bra tall det. Den relevante konkurrenten VW ID4 GTX gikk 456 km i 90 km/t og 330 km i 120 km/t i Bjørns test. Lurer på hva som utgjør forskjellen, at ID4 GTX gikk bittelitt kortere i 90 og en del lengre i 120. Er det kantete designet på IONIQ 5 mindre aerodynamisk i høyere hastigheter? Jeg fulgte ikke testen av IONIQ 5 live, men går ut fra at begge er testet i noenlunde likt sommervær? Eller er det for mange variabler når bilene testes på forskjellige dager?

turfsurf

Sitat fra: Jambo på tirsdag 27. juli 2021, klokken 09:12
Den relevante konkurrenten VW ID4 GTX gikk 456 km i 90 km/t og 330 km i 120 km/t i Bjørns test. Lurer på hva som utgjør forskjellen, at ID4 GTX gikk bittelitt kortere i 90 og en del lengre i 120. Er det kantete designet på IONIQ 5 mindre aerodynamisk i høyere hastigheter?
Må jo ha med luftmotstand å gjøre. Enten pga bilen selv eller forskjell i temperatur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Disse tallene Bjørn kommer frem til er ikke labratorie tall...så de må tas med en klype salt. Som et eksempel kan jeg bruke forrige ukes daglige pendlermålinger med en id.4. Samme strekning og tilsynelatende samme værforhold og nøyaktig samme snitthastighet ga et forbruk på min 12.5 og maks 13.8. Fine tall begge to,men over 10% forskjell utgjør jo en del. Det var forøvrig null kø,samme strekning hver dag og perfekt vær med blå himmel,vindstille og mer eller mindre samme temperatur hver dag. Så selv med tilsynelatende helt like forhold kan en få ulikt forbruk. Jeg tror f.eks at lufttrykk i været har betydning,men målte det ikke. En annen ting kan være små variasjoner i kjørestil selv om snitthastighet ble den samme ,men her snakker vi en pendlerstrekning jeg kjører daglig og har gjort så i over 20 år,så store variasjoner er det ikke i kjørestil. Går ut døra på samme klokkeslett og kommer frem til samme klokkeslett. Slik jeg ser det kan små værfenomen som trykk og vind utgjøre inntil ca 10% selv om været ser likt ut. Så målinger utført av f.eks Bjørn som utgjør mindre enn ca 8-10% mellom biler ville jeg personlig ikke tillagt større vekt da jeg vet av egen erfaring at dette kan være innenfor feilmargin.


kristianbergen

Leaf 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 10:09
Så målinger utført av f.eks Bjørn som utgjør mindre enn ca 8-10% mellom biler ville jeg personlig ikke tillagt større vekt da jeg vet av egen erfaring at dette kan være innenfor feilmargin.
Helt enig. Skal man sammenligne biler så må man kjøre samtidig. Og helst bytte sjåfør halvveis. I tillegg må man notere seg hvilke felger / dekk som blir brukt. Og ladestatus ved start, forvarming av batteriet m.m.

Det som er bra med Bjørn sine tester er at de stort sett går på samme strekke, og at han gjør de i forskjellig hastighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jambo

Sitat fra: moby666 på tirsdag 27. juli 2021, klokken 00:27
460 i 90kmt og i underkant av 300 i 120kmt.
Ladet fra 10-80% på 18:30....!

Og 0-100 på 4.97 sek!
Fikk se de ferdige redigerte testene han la ut i dag. Fasit er altså 461 km i 90 km/t og 289 km i 120 km/t.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA