Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB og DAB+ radio i iMiev: budsjettløsning

Startet av Ernie, fredag 20. juli 2012, klokken 01:19

« forrige - neste »

TB

Plasttrekket langs vindustolpen satt fast med plastklips, berre å dra litt, så løsner den. Enkel å ta den av / sett den på igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

buestad

Jeg har kjøpt en Denison USB dab+ adapter (DBU3GEN) og den funker bra sammen med radioen i min 2012 i-miev. (den integrerte proprietære typen) Det som ikke funker så bra er antennesplitter. Har testet med to typer. ACV 151000-30 som koster 350 fra bilradiospesialisten og den dyre ACX med "dab-pisk" til 800 fra audiocom. Hjemme funker ikke dab I elbilen, men om jeg kjører opp på toppen av boligfeltet så funker det. Omtrent samme resultat med de to splitterne. I Passaten der jeg har montert glassantenne virker det over alt. Jeg får krype til korset og montere glassantenne i elbilen også...
i-MiEV 2012

TB

Testa splitter i ein annan bil, der var det ingen dekning. Årsaken slik eg har forstått er at mange bilar har innebygd FM signalforsterker og filter for FM frekvenser. Denne kan ofte være montert i nærme antenna. Dermed kjem ikkje DAB frekvensen på ca 220 MHz igjennom til splitteren - og resultatet blir lite eller ingen DAB mottak.

Løysing er enten å ta vekk FM signalforsterker og filter for den innebygde antenna, eller bruke separat antenne.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

buestad

Jeg har funnet ut at antenneforsterkeren skal ligge rett ved antenna i taket på bilen. Regner med det skal være ganske enkelt å få av det dekselet og se om det går an å bypasse denne. Sjekker det i kveld og rapporterer tilbake  ;D

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=35455.0

i-MiEV 2012

buestad

Dekselet jeg tenkte på rundt speilet skjuler kun boltene til speilet. Må ha ut lampa men den er festet med noen metallklips som jeg ikke får løs. Eller jeg tør ikke å ta i mer. Er det noen som har noen tips/triks for å få lampa ut?
i-MiEV 2012

buestad

Jeg fikk ut lampa til slutt. Måtte dra den ned i framkant først så løsna de fremste klipsene. Klipsene hang fast i takstoffet så jeg måtte inn med et tynt skrujern fra siden å klemme de sammen for å få klipsene forbi kanten på takstoffet. I bakkant er 12v kontakten. Den må løsnes ved å klemme inn en liten dings på toppen. Kontakten virker som den er limt fast i takstoffet så det er litt knot å få den løs og få ut lampa.

Når lampa er ute ser man en ganske stor brakett skrudd fast i taket på noen veldig overdimensjonerte bolter. Denne må ut for å komme til antenneforsterkeren. Braketten er så stor, og boltene er så lange at jeg kommer ikke til å få den ut gjennom hullet etter lampa, så hele taket må ned. Jeg gir opp og kjøper meg glassantenne...

Å få på plass lampa i kontakten og klipsene er ganske lett.
i-MiEV 2012

Hamiso

#111
Denne framifrå videoen viser min sterkt subsidierte dab-radio: FM-sendar frå Biltema til kr. 75,-, ein liten husdabradio eg hadde frå før, som nå ligg i hanskerommet og er tilkobla minijack. Så har eg radio.

Det einaste, vesle problemet er at det innimellom slår inn andre kanalar i eitt sekund når eg møter andre bilistar som har same ide og fm-sendaren på same frekvens. Så viss "alle" går for same løysing, kan det kanskje bli forstyrrende i lengda.



https://youtu.be/QHKIGRLajqU
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

lfc4ever

Hei jeg har satt inn ny dab radio og har brukt eksisterende antenne. Det har kun fungert sånn passe da signalet har falt bort hele tiden. Så fikk jeg tips her om denne antenne forsterkeren
. Fjernet dekselet ved spegelen og der var det en liten boks med noen ledninger på baksiden. Koplet bort ledningene som gikk til denne boksen. Nå har jeg stabilt dab signal ;D
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

buestad

#113
På min i-Miev kan jeg ikke komme til antenneforsterkeren via dekselet rundt speilet. Jeg har nå montert antenne i frontruta og det funker fint,  selv om jeg helst ville benyttet takantenna. Men å ta ned innertaket gadd jeg ikke.
Har forresten lest an noen er skeptisk til det Denison USB adapteret, fordi det er tungvint og tar så lang tid å bytte kanal. På min, som er en 3. generasjon så tar det 6 sekunder. For å finne en kanal kjapt trykker jeg pil opp, pil ned og snurrer på hjulet til jeg finner kanalen. Så trykker jeg pil ned (play) en gang til. Veldig kjapt og enkelt. Pris er forøvrig 2000 inkludert antenne hos bilradiospesialisten.
i-MiEV 2012

Lazybee

Peugeot iOn 2013 (Elvira)

65lars

Hahaha, takk skal du ha, Lazybee.
Så på denne selv.
Vennligst la oss vite hvordan den virker, om den virker... :)
Trilling, bestilt KIA

Lazybee

Jeg vet at den virker, sjekket feedback hos flere selgere , og det var et par norske kunder som skryter av
av den.  ;)   

Den ender vel opp i bilen til min bror, for jeg kjøpte nettopp denne. :)
https://www.ebay.com/itm/Top-Car-DAB-DAB-Radio-Receiver-LCD-Screen-FM-Transmitter-Adapter-USB-Charger-OB/182834349383?hash=item2a91c6c547:g:dXUAAOSwwXdZ5GI~

Problemet med den første jeg kjøpte er plasseringen av sigarett-tenneren i min iOn.
Med den siste jeg kjøpte så kommer radioen jo litt mere opp i dagslyset... :D

Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Lazybee

#117
Da har jeg testet den første DAB+radioen og den funker som bare det!

Jeg plugget den inn, valgte den FM frekvensen (trinnløst) jeg ville bruke opp til originalradioen,
søkte inn DAB kanalene og vips så hadde jeg igjen alt av kaneler på originalradioen.
Det er bare en knapp + kanal velger "hjulet" på radioen så den er veldig enkel å bruke.

Den sender også navnet på kanalen du hører på opp til den originale radioen, slik at det vises i displayet.  :)

Har bare prøvd den rundt her i nærmiljøet i Trøgstad, med antennen liggende i hanskerommet, og det har funket helt fint.

Jeg tenkte jeg skulle legge antenna under plasten sammen med den originale spilleren , da er det nesten ingenting av antenneledningen som blir synlig.

Den virker solid lagd og ser ikke ut til å koste så lite som den gjør...jeg er rett og slett mektig imponert over den lille dingsen! 
5 av 5 stjerner  :+1:

Om du allerede har DAB+radio i bilen, så er jo dette en PERFEKT liten gave/julegave til noen som ikke har. :)


https://www.ebay.com/itm/Car-DAB-Digital-Radio-USB-Adapter-Receiver-Tuner-FM-Transmitter-Antenna-DH/232485583066?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

pwb

monterte en Tiny C3+ for noen dager siden som jeg fikk til jul, hadde selv bestemt meg for å ikke kjøpe noe dab greier da jeg mener dab er noe forbanna dritt, men andre mente jeg trengte det i bilen. Må si jeg ble overrasket over signalkvaliteten på den medfølgende antenna, det ble jo faktisk veldig bra. Men nå pusset jeg bort lakken der hvor jeg skulle feste antenneforsterekeren så den fikk god jording. Hentet strøm fra USB og bruker FM og det fungerer faktisk kjempefint. Mye bedre signal på denne enn på en annen bil vi har med orginal dab

Pastor1

Jeg har samme erfaring som PWB. Fikk en brukt Tiny-adapter, og kjøpte erstatningsantenne til den på ClasOhlson. USB-strøm fra originalspilleren og antenne jordet i A-stolpen. Antennekabel under deksler ned til dashbord. Signalet er kjempegodt! Og siden jeg alltid hører på samme kanal så plasserte jeg adapteren i hanskerommet, ingen sjenerende kabler synlig noen plass.
Øyvind Slåtta - Asker
Pastorkjørt 2011-modell i-MiEV siden oktober 2016
Er den lilla? Eller er den rød? Fasiten sier Bringebærrød

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA