Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB og DAB+ radio i iMiev: budsjettløsning

Startet av Ernie, fredag 20. juli 2012, klokken 01:19

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Blyfri på torsdag 11. februar 2016, klokken 08:02
Jeg fikk +12 V ACC og jord på 12 og 16, men husker ikke hvem som var hvem (tror det var motsatt av "standard", men det var lett å måle). Fant ingen plugg i Fakra som hadde +12 V fast, la opp egen ledning.

Ah - då gir det mening med Citroen sin kabel, men manualen er misvisende pga. den viser til at pinne 1 i ODB 2 kontakt skal brukes i det tilfelle der pinne 15 i Fakra kontakt ikkje gir ACC / tennings signal.
Forklaringa er nok at kabel og manual ikkje er laga for C-Zero.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#46
Var innom DYNABEL AS, Tvetenveien 32 igjen i kveld. Her tok dei utfordringen.

Testa med ein CALIBER ISO-adapter - rac2501

Etter ein del testing, og måling vart det til slutt liv i radioen. Ved å bruke nummerering som vist i tegning under var det desse pinnar som vart brukt:

- Pinne 9 12 gir signal om tenning på/av.
- Pinne 14 15 gir eit svakt på/av signal. Om dette er signal for lyssensor, dimme ned display på radio er ikkje avklart. Var mørkt ute når det vart testa så ikkje 100%, men det kan vere dette signal.

Konstant 12V vart henta frå pinne 1 i ODB kontakten. Fant ingen pinner med konstant +12V i Fakra kontakten.

På denne måten vart det testa å slå av/på tenning - og radio slå seg av på, og den hadde konstant +12V.

Pga. konstant +12V mangler vil Citroën ISO-overgang m/CanBus-interface neppe klare å gi spenning til radio i C-Zero?

Det eg manglar er av kabler er  "Citroën, USB-overgang" Overgangskabel for bruk av originalmontert USB-inngang.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Blyfri på torsdag 11. februar 2016, klokken 22:55
Standard (?) Quadlock pinout her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio
Dette stemmer altså ikke for C-zero/iOn.
Stemmer og stemmer... tja.. det er mange måter å legge ut signala på.
Dette vanleg i følge karen ved Dynabel.

Men, trilling kjente han ikkje. Men, det er ting som tyder på at trillingene også har varianter seg i mellom, avhengig av kva for radio som er originalt montert. Det er og ting som tyder på at Can bus brukes på C-Zero og iOn, men ikkje på i-Miev.

Og - verdt å ta meg seg, Fakra (Quadlock) kontakten har tre deler, eg har omtalt del A. Mulig det finnes fast 12V i del B eller C.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#48
Målt meir i kveld. Ser eg har brukt feil nummer rekkefølge for pinner. Har funne fast +12V og lys sensor:

Quadlock A - den store delen:
Pinne 12 – Tenning På/Av +12V

Quadlock B, kvit liten kontakt under den store:
Pinne 5 – Auto bakgrunnslys
Pinne 1 – Konstant +12V

Sjå ellers bildet som er lagt ved. Dette er bilde frå min eigen C-Zero.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Radio er ikkje levert enno, det var tomt på lager...
Men, med antenne splitter til FM og DAB skal det fungere med orginal antenne.
Det som kan vere eit problem er om det er montert antenne forsterker. Denne vil i så fall og fungere som filter som berre slepp Ca 88 - 108 MHZ fram til radioen. DAB brukar høgare frekvensar og vil dermed ikkje fungere.

Alternativ er eigen antenne for DAB.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Fortsatt ingen radio levert - så montering er ikkje fullført. Eit spørsmål som kom opp er om kabel til Pinne 1 der eg fant konstant +12V er grov nok til å levere spenning til ny radio?

Kabel til pinne 12, som gir tenning På/Av +12V er grovere. Men, er det denne som faktisk gir radio straum ved bruk - eller er det konstant +12V?

Sikring til radio er 10A. Radio skal ikkje bruke så mykje, men ved at dette er ein tynn signalkabel skal det ikkje mange ampere til før det kan bli varmt?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Martin-

#52
Sitat fra: Blyfri på torsdag 18. februar 2016, klokken 00:04
12 V fast trekker nesten ingenting, kun strøm til radioens minne.

Dette tror jeg ikke stemmer...

Jeg har montert sikkert et 20-talls bilstereoenheter opp gjennom årene, og på alle jeg har montert har den gule ledningen på spilleren vært 12V tilførsel der alt av strøm trekkes (EDIT: ikke ALT av strøm, men den røde ledningen er kun et styresignal for å fortelle spilleren at den skal slås på, sammenlignbart med remote output/input (den blå/hvite kabelen)).
Dette underbygges av det faktum at 10A (som oftest 10A) sikringen som sitter bak på spilleren (på litt eldre modeller sitter denne på den gule ledningen), bryter 12V fast batteri tilkobling og ikke 12V tenningsstyrt spenning. På flere biler jeg har "håndtert" er også kabeltverrsnittet på den gule lederen større enn den røde. For flere multimediaspillere bevises dette igjen av at spilleren ikke momentant slås av når du slår av tenningen, men bruker noen sekunder... Hvis all strøm da hadde gått via den røde kabelen, hadde ikke dette vært mulig.


Mulig dette ikke er likt på akkurat den stereoen dere snakker om her, men det er ihvertfall mitt tips :-)

2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

TB

Har sjekka kablene som fører til ODB kontakten, og kabler som går til varme i førersetet. Bilde er tatt under førersetet. Kontakten i midten (merka med ring) finnes berre under førersetet, dvs. det må vere varmen?
(Dei andre er for setebelte varsel og airbag?)

Med tanke på at kablene til varme i sete har samme dimensjon som dei til radioen bør det vere grovt nok?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kaiat

Gul farge på kontakten skal bety airbag, ja. Disse er det best å ikke rote for mye med. ;)

SteinHolstad

2015 - Mitsubishi imiev

svingen

Bytta dab amtene på min i går og tok noen bilder men er helt kaos med kabler så vansklig og ta bilder,skal legge ut de jeg tok litt senere,bor ved Gjelleråsen hvis du vil ta en titt.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

asbkar

Jeg kjøpte en Pioneer AVH-X3800DAB på tilbud hos Torshov, gikk greit å sette inn i min iMiev. Satt en fabrikkbutikkmontert pioneer der fra før. DAB-antenna har jeg ikke festet skikkelig ennå, fungerer overraskende bra å bare ha den liggende løst inne i hulrommet bak enheten, har bra dekning i Ski og Oslo ihvertfall. Trodde ikke det skulle virke i det hele tatt.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

svingen

Sitat fra: asbkar på lørdag 20. februar 2016, klokken 12:08
Jeg kjøpte en Pioneer AVH-X3800DAB på tilbud hos Torshov, gikk greit å sette inn i min iMiev. Satt en fabrikkbutikkmontert pioneer der fra før. DAB-antenna har jeg ikke festet skikkelig ennå, fungerer overraskende bra å bare ha den liggende løst inne i hulrommet bak enheten, har bra dekning i Ski og Oslo ihvertfall. Trodde ikke det skulle virke i det hele tatt.

Er veldig enkelt og få den på passasjer siden fremme hvis du ønsker og få enda bedre dekning.
ta av "lista" (bare dra litt hardt i den) den som går ned langs viduet
da kan du bare dytte kabelen ned og så kommer den ned til hanskerommet,fra der kan du bare (når radion er uten) legge den inn der hvor radion står :)
hadde en dab antenne som fungerte bra men etter noen mnd var det dårlig dekning kjøpte så den her http://www.clasohlson.com/no/DAB-antenne-Tiny-Audio/51-2284 og har nå helt tipp topp dekning over alt bedre enn FM :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Eg kjøpte og Pioneer AVH-X3800DAB frå Torshov. Montert idag med god hjelp frå min bror.

2 DIN deksel frå ebay. Med å bruke feste klips frå orginalt deksel heng den fast. Bør ha to ekstra klips.

Måtte ta vekk metall brakett som orginal radioen støtta seg mot. Ny radio butta mot braketten.

Fast 12V, tenning+ og lys sensor henta som vist i tidlegare post. Lys sensor funger og fint.

Brukt antenne som var med radioen. Kan legge ut bilde av resultat i morgon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA