Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lang kilometerstand kan man regne med å få ut av 1.gen elbiler?

Startet av automat, mandag 26. juli 2021, klokken 11:26

« forrige - neste »

automat

Her er eksempel på en Soul som ser ut til å ha nådd «end of life» etter 156kkm. Er det som forventet?

https://www.tv2.no/broom/14095855/

1.gen bilene bruker med sin små batterier mange ladesykluser for å nå 150kkm, så dette er åpnebart et forbigående fenomen. Dagen elbiler med 2-4ggr større batteri vil jo nå 300-600kkm med samme antall ladesykluser.

Men hvor mye er det rimelig å forvente ut av 1.gen biler? Er det stor forskjell mellom de forskjellige bilmerkene?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 26. juli 2021, klokken 11:26
Er det stor forskjell mellom de forskjellige bilmerkene?
Det vil jeg tro, er stor forskjell på batterikjemiene og BMS. I tillegg til bruk selvfølgelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

Det er nok stor forskjell mellom batteritypene som kan avgjøre varigheten. I tillegg er 1. gen elbiler ikke veldefinert.
Hvis vi tenker på aller første modell av bilene så ser det ut til at det varierer en del blant annet ut fra bruksmønster.
1. gen Nissan Leaf har kjente svakheter knyttet til bruk i varme strøk siden den ikke har batterikjøling. e-Soul har hatt en del batterireklamasjoner sannsynligvis pga. lite holdbar batterikjemi. Med Tesla er bildet litt mer sammensatt.

Som en tommelfingerregel tror jeg man kan regne 125-200.000 km som realistisk levetid for disse første bilene, men det kan være store individuelle forskjeller.

Jeg har selv en Nissan Leaf som jeg forventer holder 10 år og minst 125.000 km. Imidlertid har denne litt oppgradert batterikjemi i forhold til de aller første Leafene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Electrix

Sitat fra: automat på mandag 26. juli 2021, klokken 11:26
Her er eksempel på en Soul som ser ut til å ha nådd «end of life» etter 156kkm. Er det som forventet?

https://www.tv2.no/broom/14095855/

1.gen bilene bruker med sin små batterier mange ladesykluser for å nå 150kkm, så dette er åpnebart et forbigående fenomen. Dagen elbiler med 2-4ggr større batteri vil jo nå 300-600kkm med samme antall ladesykluser.

Men hvor mye er det rimelig å forvente ut av 1.gen biler? Er det stor forskjell mellom de forskjellige bilmerkene?
Det der er jo en tullesak, bilen fungerer jo fint og kan sikkert fungere fint i mange år til. Vår Leaf fra 2012 fungerer helt fint ennå, den klarer heller ikke 100km i et strekk lenger, og hurtigladingen er blitt treg, men den fungerer utmerket til dagligkjøring for oss som må ha to biler, så tar model3 seg av alle langturer. Hvis bilen får for kort rekkevidde for bruken så bør man heller bytte til en med nok rekkevidde og la noen andre kjøpe den man har.

Vi ser jo også på forumet her at en del 1.gen Leafer har passert 200k km og fungerer fint, og det med 24kWh batteri. Man kan kjøre veldig langt på et batteri, det er ofte like mye alder som reduserer kapasitet, og med større batteri kan man sånn sett kjøre ennå lenger. Med dobbelt så stort batteri blir også belastningen på batteriet mindre, færre dype ladesykluser og færre hurtigladinger fordi man oftere klarer seg med kapasiteten.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

JorgenM

Min 2013 i3 har gått ca 120k, men er ingen merkbar reduksjon på rekkevidden på den.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hanche

Litt på siden, men kkm var en noe snurrig måte å skrive 1000 km på. Kilokilometer? Et annet og bedre navn på det måtte vel være megameter, forkortet Mm. (Absolutt ikke å forveksle med mm, som betyr millimeter. Det er bare en faktor på en milliard som skiller de to. Hva er vel det blant venner?)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: hanche på mandag 26. juli 2021, klokken 20:06
Litt på siden, men kkm var en noe snurrig måte å skrive 1000 km på. Kilokilometer?
Nei, fordi km blir i det daglige brukt som en kjent enhet, ikke bare som en enhet med SI prefiks. Litt som kilogram. Ingen sier Megameter eller Megagram.


1000km eller 1k km er lett å forholde seg til, sier man 1Mm må man revers-konvertere.

Litt som at man sier Wt, som egentlig er J/s*3600s. Som egentlig har betegnelsen J, men folk er vant med W, så da blir det enklere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jon65

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. juli 2021, klokken 21:20
Sitat fra: hanche på mandag 26. juli 2021, klokken 20:06
Litt på siden, men kkm var en noe snurrig måte å skrive 1000 km på. Kilokilometer?
Nei, fordi km blir i det daglige brukt som en kjent enhet, ikke bare som en enhet med SI prefiks. Litt som kilogram. Ingen sier Megameter eller Megagram.


1000km eller 1k km er lett å forholde seg til, sier man 1Mm må man revers-konvertere.

Litt som at man sier Wt, som egentlig er J/s*3600s. Som egentlig har betegnelsen J, men folk er vant med W, så da blir det enklere.

Enig i at Megameter er en lite brukt benevnelse, men må si jeg aldri heller har hørt om noen som sier kilokilometer. Bilen min har gått tohundrekilokilometer.

hanche

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. juli 2021, klokken 21:20
Nei, fordi km blir i det daglige brukt som en kjent enhet, ikke bare som en enhet med SI prefiks. Litt som kilogram. Ingen sier Megameter eller Megagram.
Både megagram, gigagram, teragram og petagram er enheter men støter på i vitenskapelige artikler, men aldri i dagligtale, det skal jeg være enig i. Megagram har forresten et mer brukt navn: Tonn.

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. juli 2021, klokken 21:20
1000km eller 1k km er lett å forholde seg til, sier man 1Mm må man revers-konvertere.
Jeg ville faktisk ikke reagert på 1k km i det hele tatt. Men 1 kkm virker fortsatt utrolig snodig. Og nei, jeg sier heller aldri megameter, annet enn blant nerder.  ;)

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. juli 2021, klokken 21:20
Litt som at man sier Wt, som egentlig er J/s*3600s. Som egentlig har betegnelsen J, men folk er vant med W, så da blir det enklere.
Jeg er kanskje for mye SI-fan. Jeg plages av at man bruker forkortelser basert på norsk i stedet for SI. For meg er Wt en forkortelse for watt-tonn, slik som km/t er en forkortelse for kilometer per tonn. Sistnevnte kan kanskje brukes som en indikasjon på hvor stor masse en kabel har per lengdeenhet, men jeg klarer ikke finne på noen anvendelse for Wt. Men visstnok brukes både kWt og km/t i skolen, så dette er vel et slag jeg må innse at jeg har tapt.

ObRekkevidde: En bil med rekkevidde 100 km kan være en utmerket bybil. Men jeg ville neppe ønske å bruke den på langtur.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

eivhelle

Gjennomsnittlig årlig kjørelengde for den norsk bilparken er i overkant av 12000 km. Og gjennomsnittlig levetid for en bil er rundt 17-18 år. Altså må batteriet holde omtrent 216000 km for å klare gjennomsnittlig levetid.

Hvis vi ser på en 1. gen e-golf, så kan man regne rundt 100-120 km pr. lading. I så fall må den klare i underkant av 2000 ladesykluser. Med en miks med 70 % saktelading (hjemme) og 30% hurtiglading burde det være greit å oppnå.

Men det vil nok være en del forskjell avhengig av hvilke type celler man har brukt på de ulike bilene. Så vidt jeg har forstått har man i e-golf benyttet celler med litt lavere energitetthet. Celler som i utgangspunktet er laget for ladbare hybrider, der man har ofret energitetthet på bekostning av høyere effekt fra hver celle. Da skulle man kunne forvente at cellene tåler en del flere ladesykluser enn om man benytter celler med høyere energitetthet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Carl Anton Stenling

#10
Uten at jeg har sett data for det så vil jeg anta at gjennomsnittlig levetid for små og mellomstore biler generelt er kortere enn for store biler. Siden de fleste 1. gen biler var små og mellomstore (Leaf, e-Soul, eGolf, i3, trillingene, Zoe) så tenker jeg at de kommer temmelig greit ut av sammenligningen med tilsvarende fossile biler.

Imidlertid er det grunn til å tro at noen av 1. gen bilene får litt lavere levetid enn sine fossile alternativer. Det er heller ikke annet å vente for ny teknologi.

Et annet moment er at vi nok kan forvente lavere levetid for alle moderne biler fremover siden de har mange svært dyre komponenter som ikke nødvendigvis forsvarer en reparasjon på slutten av levetiden. F.eks. AC-kompressor og avansert bremsestyring.

For noen av 1. gen elbilene vil det også være behov for å legge om bruksmønsteret når rekkevidden reduseres. Det kan innbære at bilen må selges til noen som har mindre rekkeviddebehov, men likevel kan bilen gjøre nytte for seg i lang tid i et enklere kjøremønster. Det er imidlertid viktig at de som kjøper en bil som har gått langt gjør sin vurdering av egnethet for eget kjøremønster basert på faktisk rekkevidde og ikke forventer rekkvidde som ny.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

pekle

Sitat fra: hanche på mandag 26. juli 2021, klokken 20:06
Litt på siden, men kkm var en noe snurrig måte å skrive 1000 km på. Kilokilometer?
Bruker det innimellom selv, men da bare som "mobilspråk" for å spare et par tegn. Bruker det aldri muntlig.

Burger

Sitat fra: pekle på tirsdag 27. juli 2021, klokken 18:44
Sitat fra: hanche på mandag 26. juli 2021, klokken 20:06
Litt på siden, men kkm var en noe snurrig måte å skrive 1000 km på. Kilokilometer?
Bruker det innimellom selv, men da bare som "mobilspråk" for å spare et par tegn. Bruker det aldri muntlig.
Brukt det i 25 år, men skilt med mellomrom. "Bilen kostet 150k" ( denne kan brukes i dagligtale også, når enhet ikke er med fordi det er implisitt kr), det var "1.5m logglinjer", "det er 100k km dit". Når jeg sier logglinjer, så skjønner man kanskje fra hvor det stammer (talk og irc etter hvert) fra og 100k km blir jo fort til 100kkm etter hvert.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Dampmaskin

Megameter (Mm) er en helt grei avledet SI-enhet for avstand. Den er ikke mye brukt (utenfor astronomi?), men det burde den kanskje vært. Jeg syns i hvert fall det er bedre å bruke prefikset mega, enn å si kilokilo.

turfsurf

Sitat fra: hanche på mandag 26. juli 2021, klokken 22:07

Jeg er kanskje for mye SI-fan. Jeg plages av at man bruker forkortelser basert på norsk i stedet for SI. For meg er Wt en forkortelse for watt-tonn, slik som km/t er en forkortelse for kilometer per tonn. Sistnevnte kan kanskje brukes som en indikasjon på hvor stor masse en kabel har per lengdeenhet, men jeg klarer ikke finne på noen anvendelse for Wt. Men visstnok brukes både kWt og km/t i skolen, så dette er vel et slag jeg må innse at jeg har tapt.

Vel, da er det jo litt ironisk at tonn ikke er hverken ett SI prefiks eller enhet.

SI enheten for masse synes jeg og er litt rar siden den inneholder prefikset kilo.

De norske forkortelsene synes jeg et helt greie, siden de forholder seg til språk men ikke bryter med SI enhetene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA