Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe M3 eller MY?

Startet av haheide, søndag 25. juli 2021, klokken 19:59

« forrige - neste »

haheide

(også lagt inn på MX tråd, men med motsatt fortegn)
Jeg har en 2017 Model X 75D (utlevert febr. 2018). Synes den har vært mye på "service" og foreløpig er den innenfor garanti, men snart er det over.
Har kjøpt FSD, men føler ikke at jeg har fått mye tilbake for den "investeringen".
Software oppdateringene kommer nå hver 3-5 måned og virker ikke å ha noe nytt - kommer FSD noen gang?
Jeg trenger egentlig ikke plassen selv om den er flott å ha - har sovet i bilen endel ganger, men trenger heller ikke det. Kjører som regel en "langtur" i helgene (ca. 70km hver vei) og ellers er det noen få lokale småturer i uka og for tida lite kjøring til kontoret pga. corona. Den dekker altså mitt normalbruk.
Har kjørt den til øst-finnmark og den var flott til det bruket.
Eneste ulempe er at hvis en skal kjøre flere mellomlange turer på ei helg uten å være innom lader har den litt lite batteri - langturer går greit pga. Teslas ladenettverk.

Hvorfor bør jeg kjøpe M3 eller MY ?
Skjønner at det ikke finnes noe standardsvar, men jeg vil gjerne høre argumentene.
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

MyMuffin

Så lenge du ikke trenger plassen så ser jeg bare fordeler ved å velge model 3.

Lavere pris, bedre rekkevidde og ligger bedre veien.

Tror forøvrig at FSD fortsatt gir lite for pengene, i tillegg så koster den jo langt mer enn hva den gjorde når du kjøpte din X i 2017.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

tornaldo

TMY har jo alt TM3 har, samt mer plass, mer praktisk bakluke, sitt inn ikke ned, mer populært segment. Og dyrere pris.

Rekkevidden og ytelsen blir marginalt dårligere enn TM3, og ubetydelig ut fra hva du beskriver, med mindre mann har veldig behov for "ligge bra på veien".

Til å være en som setter pris på plass, sove i bilen etc, virker valget å være relativt enkelt. Og spesielt hvis du liker eller ønsker mer høyreiste biler.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Trenger man ikke plassen eller den høye sitteposisjonen er TM3 det soleklare valget over TMY.

TMX gir deg automatiske dører og en fantastisk luftig kupe. Holder rekkevidden er det en suveren bil. Det er dog en kostbar bil å ha ut over garanti.

Har hatt TMX, og har TM3 nå med en TMY i bestilling. Skulle gjerne hatt mere rekkevidde så tenker litt på TMS LR igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hideyowife

Skjønner ikke sammenligningen av 3 og Y. Man legger ikke 150k ekstra på bordet for en bil man ikke har behov for vel?
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Otkristo

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 27. juli 2021, klokken 15:44
Skjønner ikke sammenligningen av 3 og Y. Man legger ikke 150k ekstra på bordet for en bil man ikke har behov for vel?
Still det spørsmålet i facebook gruppen til Porsche Taycan😂

Vaduz

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 27. juli 2021, klokken 15:44
Skjønner ikke sammenligningen av 3 og Y. Man legger ikke 150k ekstra på bordet for en bil man ikke har behov for vel?

Kjøper man en model 3 kan man vel fort beskyldes for å allerede ha gjort det;)

Osmund

Dersom penger ikke er en issue så er Y mye mer stas, jeg hadde selv planer om å bruke en slik som "camper van". Men tok en liten behovsanalyse og klarte ikke å forsvare kostnads differanse, samt at det er begrenset hvor ofte jeg drar på tur alene. Med 0,25% rente lånet og høyere avskrivning fikk jeg en prisdiff mellom M3 og MY tilsvarende en overnatting på hotel pr måned. Den +20% rangen du får på en ny M3 kontra MY er signifikant og burde tilsvare avstandstap ved bruk av skiboks.

OlaM

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 27. juli 2021, klokken 15:44
Skjønner ikke sammenligningen av 3 og Y. Man legger ikke 150k ekstra på bordet for en bil man ikke har behov for vel?

Rapportert til moderator, dette skal vi IKKE snakke om på dette forumet.  :P
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA