Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beholde MX ?

Startet av haheide, søndag 25. juli 2021, klokken 19:56

« forrige - neste »

haheide

Jeg har en 2017 Model X 75D (utlevert febr. 2018). Synes den har vært mye på "service" og foreløpig er den innenfor garanti, men snart er det over.
Har kjøpt FSD, men føler ikke at jeg har fått mye tilbake for den "investeringen".
Software oppdateringene kommer nå hver 3-5 måned og virker ikke å ha noe nytt - kommer FSD noen gang?
Jeg trenger egentlig ikke plassen selv om den er flott å ha - har sovet i bilen endel ganger, men trenger heller ikke det. Kjører som regel en "langtur" i helgene (ca. 70km hver vei) og ellers er det noen få lokale småturer i uka og for tida lite kjøring til kontoret pga. corona. Den dekker altså mitt normalbruk.
Har kjørt den til øst-finnmark og den var flott til det bruket.
Eneste ulempe er at hvis en skal kjøre flere mellomlange turer på ei helg uten å være innom lader har den litt lite batteri - langturer går greit pga. Teslas ladenettverk.

Hvorfor bør jeg beholde min MX heller enn å selge den og skaffe meg en M3, MY eller lignende?
Skjønner at det ikke finnes noe standardsvar, men jeg vil gjerne høre argumentene.
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

geear

Hva var årsaken(e) til at du kjøpte bilen i utgangspunktet? Ser du har 7s, så noe behov for plassen må du ha hatt?

haheide

#2
Egentlig ikke. Det var mest med tanke på verdien ved eventuelt videresalg.
Jeg prøvekjørte X og S og falt ned på X.
Liker forsåvidt bilen, men den har blitt litt «utdatert».
Kan jeg ha den i 10 år?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Bidda

Du kommer til å finne ut dette raskt når du begynner å prøve andre biler....😊
Vi tar ut en Y og beholder X, lar Kona gå 😉
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

geear

Sitat fra: haheide på søndag 25. juli 2021, klokken 23:03
Egentlig ikke. Det var mest med tanke på verdien ved eventuelt videresalg.
Jeg prøvekjørte X og S og falt ned på X.
Liker forsåvidt bilen, men den har blitt litt «utdatert».
Kan jeg ha den i 10 år?
Har lite tro på at du får igjen mer enn du legger i et ekstrautstyr, ved videresalg. Altså blir det tap å krysse av for noe på grunn av bruktverdien. Kanskje mer lettsolgt, men med tap.

Syns ikke X er utdatert. 3 (antar det også vil gjelde Y) føles mye billigere og simplere enn X, og har mer støy. Så det spørs jo hva du prioriterer. For 70 km betyr verken rekkevidde, effektivitet eller ladehastighet noe.

FSD er det en lang tråd om allerede, under software mener jeg - og alt er bare spekulasjoner. Har også FSD og syns det er skuffende lite som skjer. I praksis er autopiloten den samme som den var da jeg kjøpte bilen for snart fire år siden.

Jeg har vurdert å bytte vår lenge, men finner egentlig ikke noen verdig erstatter. Savner mer rekkevidde, hovedsakelig pga langturer med henger, og så er det for mye småfeil.

kodax

3-ern er mer morsom å kjøre, og føles også «enklere» til småturer. Tipper Y vil gi mye av samme følelsen. Med unntak av det, rekkevidde, samt billigere reperasjonsutgifter og kanskje forsikring, ser jeg ingen fordeler med å bytte ut X-en. Listen min over fordeler med X-en er lang.  (Men det kan virke som dere med pre-2018-refresh har mer feil, så da er jo det også et potensielt argument, forutsatt at man ikke opplever det også på Y.)
Ang. rekkevidde med henger, det er vel ikke gitt at Y har lenger rekkevidde med en henger/campingvogn  av en viss størrelse?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på mandag 26. juli 2021, klokken 16:52
Ang. rekkevidde med henger, det er vel ikke gitt at Y har lenger rekkevidde med en henger/campingvogn  av en viss størrelse?
Mot en 75D, jo.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rapid

Tja...jeg teller litt på knappene selv. Har juni 18 TMX 75D. Har hatt besnærende lite feil. Noe minimalt småplukk bare. Men det er jo alltid spennende med noe nytt. Trenger ikke plassen, hengervekten og egentlig er rekkevidden god nok også. Spesielt siden ladenettverket er så suverent. Problemet er hva en eventuelt skulle kjøpt. Har prøvd endel biler fra Fiat 500 :D til Etron. Når en har blitt vant til førermiljøet i TMX virker det meste annet relativt kaotisk på meg...Ionic 5 frister litt kanskje. Men liker ikke å kjøpe første årsmodellen. Har foreløpig landet på å beholde intil videre. Også ser jeg TeslaBjørn fikser de to første bilene sine som har gått langt og vel egentlig har blitt mishandlet skikkelig. Enda ser det ut til at det stort sett er overkommelige ting å fikse. Kanskje bare beholde bilen til den kneler..."first world problems"

z4rd

#8
Ikke selg. Jeg angrer på at jeg solgte min TMX, som var helt strøken. Utover rimeligere bilhold, så er det ikke mye annet gain... TMX er en unik bil.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kodax

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. juli 2021, klokken 20:43
Sitat fra: kodax på mandag 26. juli 2021, klokken 16:52
Ang. rekkevidde med henger, det er vel ikke gitt at Y har lenger rekkevidde med en henger/campingvogn  av en viss størrelse?
Mot en 75D, jo.
Tenkte mer på gear, som vel har en 100? Hadde vært interessant å sett noen tester med lik campingvogn på de forskjellige modellene, regner i hvert fall at reduksjonen er mye høyere prosentvis med 3 og Y.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

np

Sitter i samme båt. Har tre alternativer. 1) Beholde Nov-18 X, 2) Ny X, 3) Ny Y
Beholde X: Pros: Ingen stor investering trengs. Bilen funker, har ikke hatt mye problemer. Cons: Har gått 90K, hvem vet hva som kommer av issues... Får ikke tilgang til ny tech.
Ny X: Pros: Bedre demping, mer effektive motorer, bedre støydemping, raskere lading, 0KM, ny. Cons: Mellomlegg på sikkert 400K fra min 100D. Yoke ratt, what a joke. Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal forklare kona at joda, det er bedre slik....
Ny Y: Pros: Nesten "gratis" ved salg av X. Noe lettere, føles kanskje "nimbler". Cons. Mindre bil, mangler luftdemping etc. Less premium, i den grad man kan kalle X premium.

Har bestilt både X og Y, men vil nok avvente reviews av Berlin utgaven av Y og ny X før bestemmelsen blir tatt.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

jokke

Hadde X75 5 seter og gikk til M3P, nå tilbake på X75 6 seter.
Savnet av plass, sittehøyde, komfort pluss diverse ble for stort.
De som sier 3 er en familiebil prater tull, fin bybil er den.
Oppgraderer til mcu2 nå og da blir den up to date

geear

Sitat fra: kodax på mandag 26. juli 2021, klokken 22:38
Sitat fra: turfsurf på mandag 26. juli 2021, klokken 20:43
Sitat fra: kodax på mandag 26. juli 2021, klokken 16:52
Ang. rekkevidde med henger, det er vel ikke gitt at Y har lenger rekkevidde med en henger/campingvogn  av en viss størrelse?
Mot en 75D, jo.
Tenkte mer på gear, som vel har en 100? Hadde vært interessant å sett noen tester med lik campingvogn på de forskjellige modellene, regner i hvert fall at reduksjonen er mye høyere prosentvis med 3 og Y.
Nei, dessverre. Da jeg bestilte så syns jeg ikke merverdien i 25kWh ekstra var verdt 160 000,- ekstra. Ytelsen var da allerede økt på 75, så 0-100 var 5,2 vs 4,9 sek, altså ubetydelig. Dermed syns jeg det var dyre kWh, rett og slett hinsides drøy pris på de ekstra cellene. Dessverre har det vist seg, spesielt over tid, at vi har flere faste situasjoner (faste ferieplasser/hytte) der 100-pakken hadde endret situasjonen en god del for oss. Kun små endringer i plassering av hurtiglademuligheter - og spesielt mulighet til destinasjonslading ved hytta, hadde endret situasjonen veldig. Har jo også forstått at forskjellen er ca. 30kWh (68 vs 98), ikke 25. Ser også at prisforskjellen på 75 og 100 har holdt seg høyere enn jeg ventet i bruktmarkedet, selv om tapet nok har vært noen titusener ekstra på 100 kontra 75, men så har det også gitt eierne merverdi.

Det som er kjipt med å bytte vår i en 100/LR er at den har gratis connectivity, gratis superlading, 0,25% rente, FSD, har vært godt holdt med tanke på lakk osv., så mye eller alt av det kan fort ryke. Har også hatt sykt mye småfeil, skrønene rundt FSD/AP irriterer meg, og en åpning av SuC ser jeg negativt på, så er ganske ambivalent med tanke på Tesla.

Rævedilter

Eg har vore i limbo litt og angåande min X75 sein 17 modell 120 kkm, finn ingen aktuell elbil som drar nærmere 2000 kg (VW/Audi/MB er uaktell pga. kundeservice, XC40 litt liten hengervekt), Model Y kanskje om nokre år.

Fordeler: Alu(håper å unngå rust), god å kjøre, masse plass innvendig, drar henger bedre enn nokon bil eg har hatt (kjører 15kkm med henger i året av totalt 35-40kkm),gratis connectivity, gratis superlading, 0,25% rente, FSD (om eg nokon gang får noko utav den), ladenettverk
Ulemper: Dyr å reparere, mykje småfeil, FWD, frontruta, mykje dill (elektriske dører????)
Nøytralt: Tesla kundeservice

Etter å ha skifta til 19" LS 588 dekk kjører eg under rated forbruk i opptil 85-90 km/t, og klarer nærmere 400 km i Vestlandsfart i sommertrafikk, så eg har nesten fått ny bil, så eg har vel bestemt meg for å behalde den iallefall et par år til.
P.t. er alternativet kun diesel SUV'er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA