Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

11 elbiler har brent på en måned

Startet av automat, lørdag 24. juli 2021, klokken 10:22

« forrige - neste »

automat

Artikkel om elbilbeanner.
https://www.nrk.no/osloogviken/11-elbiler-har-brent-pa-en-maned-1.15585521

Hvor bekymringsfullt er dette?

Det går ikke klart frem hvor mange som er batteribranner, som er det mest alvorlige. Men minst 3 av dem ser ut å være det. Kona-brannene i Oslo og Sarpsborg, samt den kollisjonsskadde bilen på E39/Vestlandet.

For tre av bilene er det mistanke om påsatt brann, og da er det egentlig ikke så relevant at det er elbil, med mindre batteriene skulle ha tatt fyr.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

SitatMen minst 3 av dem ser ut å være det. Kona-brannene i Oslo og Sarpsborg, samt den kollisjonsskadde bilen på E39/Vestlandet.
Sarpsborg/Fredrikstad:

Dette var den andre elbilbrannen i området denne dagen, etter at en Tesla tok fyr i nabobyen Fredrikstad noen timer tidligere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Stikkkontakt

Sitat fra: automat på lørdag 24. juli 2021, klokken 10:22
samt den kollisjonsskadde bilen på E39/Vestlandet.



Ifølge øyevitner som har skrevet på Facebook var denne ulykken mellom en Ford Kuga og en Kia Soul.
Forden begynte å brenne og brannen spredte seg til Kiaen.

Electric cars in Norway

Automat :+1: takk for tipset. Jeg hadde ikke lest dette på NRK.

Jeg synes det viktigste i nyheten er dette under og det viser at det brenner mer i bensin & diesel biler enn i elbiler. Vi husker jo også flyplassparkeringshuset der det var en eldre Opel Zafira diesel som startet brannen. Men maaaange trodde jo selvfølgelig at brannen måtte ha startet i en elbil :laugh:....:

Kopi:

"11 biler har brent på fire uker

Det ble registrert 59 elbilbranner i 2019, 2020 og de første fem månedene av 2021, ifølge brannstatistikk publisert hos Motor.

I den samme perioden brant det i 2334 bensin- og dieselbiler. Altså er det langt mindre sjanse for at elbilene tar fyr enn andre biler.

Den siste måneden har det imidlertid skjedd oftere.

Minst 11 elbiler har tatt fyr siden 23. juni. En bil brant inne på et verksted i Oslo om natten, andre har tatt fyr mens de har ladet. I Oslo brant tre elbiler samtidig, og det har også oppstått brann under kjøring.

Brannårsakene varierer."

KjellG

Uten å oppgi antall elbiler mot antall fossilbiler, er oppslaget uten innhold, bare løst prat.

Oddaa

Sitat fra: KjellG på lørdag 24. juli 2021, klokken 21:07
Uten å oppgi antall elbiler mot antall fossilbiler, er oppslaget uten innhold, bare løst prat.
Og det hadde vært interessant å sett tall som inkluderte gjennomsnittsalder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Counterpointer

Det er feil med batterier i Kona og Ampera-E/Bolt. De brenner på grunn av dette og er en kjent feil.

Dette er litt nytt og har med akkurat disse batteriene fra LG som sitter i disse bilene. Ikke elbiler generelt. Huyndai skal bytte alle batterier, Chevrolet har begrenset maks opplading.......

Generelt brenner ikke elbiler i noen særlig grad. Men disse tilfellene er relle og gir et dårlig inntrykk nå.

1317142119

Hvor varmt må det være før et batteri selvantenner?

Ren spekulasjon fra min side siden jeg ikke vet bedre, men vi har jo vært bortskjemt med en fantastisk flott sommer i Sør-Norge i år. Dersom man kjører litt hardt og får opp temperaturen i batteripakken før man parkerer midt i solsteiken, kan det da ta fyr? Det er jo en kjensgjerning at elbiler uten aktiv kjøling av batteriene mistrives i varme land. Er vel ikke så mye aktiv kjøling å snakke om når bilen er av.


Counterpointer

Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 09:50
Hvor varmt må det være før et batteri selvantenner?

Ren spekulasjon fra min side siden jeg ikke vet bedre, men vi har jo vært bortskjemt med en fantastisk flott sommer i Sør-Norge i år. Dersom man kjører litt hardt og får opp temperaturen i batteripakken før man parkerer midt i solsteiken, kan det da ta fyr? Det er jo en kjensgjerning at elbiler uten aktiv kjøling av batteriene mistrives i varme land. Er vel ikke så mye aktiv kjøling å snakke om når bilen er av.
Lithium selvantenner på 2000 grader. Så akkurat det kan du nok slutte å bekymre deg for.




Det finnes imidlertid flere andre grunner. Kortslutning er den mest aktuelle.

https://mozees.no/phd-blog-why-do-lithium-ion-batteries-catch-fire-or-explode/

Jalla

Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. juli 2021, klokken 10:57
Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 09:50
Hvor varmt må det være før et batteri selvantenner?

Ren spekulasjon fra min side siden jeg ikke vet bedre, men vi har jo vært bortskjemt med en fantastisk flott sommer i Sør-Norge i år. Dersom man kjører litt hardt og får opp temperaturen i batteripakken før man parkerer midt i solsteiken, kan det da ta fyr? Det er jo en kjensgjerning at elbiler uten aktiv kjøling av batteriene mistrives i varme land. Er vel ikke så mye aktiv kjøling å snakke om når bilen er av.
Lithium selvantenner på 2000 grader. Så akkurat det kan du nok slutte å bekymre deg for.



Du svarer ikke på det han spør om, for han spør ved hvilken temperatur et batteri(lithium) kan selvantenne. Du gir svaret på hvilken temperatur som lithium brenner med hvis det blir antent.

En typisk 18650 LiCoO2 batteri kan selvantenne ved noe over 150 grader celsius som er bekrevet i denne studien. Du finner mange tilsvarende studier på nettet.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10694-020-01011-y

Counterpointer

Sitat fra: Jalla på mandag 26. juli 2021, klokken 15:57
Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. juli 2021, klokken 10:57
Sitat fra: 1317142119 på mandag 26. juli 2021, klokken 09:50
Hvor varmt må det være før et batteri selvantenner?

Ren spekulasjon fra min side siden jeg ikke vet bedre, men vi har jo vært bortskjemt med en fantastisk flott sommer i Sør-Norge i år. Dersom man kjører litt hardt og får opp temperaturen i batteripakken før man parkerer midt i solsteiken, kan det da ta fyr? Det er jo en kjensgjerning at elbiler uten aktiv kjøling av batteriene mistrives i varme land. Er vel ikke så mye aktiv kjøling å snakke om når bilen er av.
Lithium selvantenner på 2000 grader. Så akkurat det kan du nok slutte å bekymre deg for.



Du svarer ikke på det han spør om, for han spør ved hvilken temperatur et batteri(lithium) kan selvantenne. Du gir svaret på hvilken temperatur som lithium brenner med hvis det blir antent.

En typisk 18650 LiCoO2 batteri kan selvantenne ved noe over 150 grader celsius som er bekrevet i denne studien. Du finner mange tilsvarende studier på nettet.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10694-020-01011-y
Et batteri kan selvantenne ved 0 grader om det er dendriter f.eks.

Har ikke lest linken din enda. Det skal jeg gjøre med interesse. Men at batterier selvsntenner ved 150 grader høres lavt ut. Men selv det er langt under grensen en får til med kjøring eller lading i varmt vær, slik jeg forstår Teslabjørn sine stadige temperaturmålinger med avlesing av batteritemperatur. Der har jeg ikke sett tresifret temp noengang

Counterpointer

#11
Sitat fra: Jalla på mandag 26. juli 2021, klokken 15:57
En typisk 18650 LiCoO2 batteri kan selvantenne ved noe over 150 grader celsius som er bekrevet i denne studien. Du finner mange tilsvarende studier på nettet.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10694-020-01011-y
Har nå lest studien, men den krever meget gode kunnskaper om fysikk, kjemi og matematikk for å kunne forstås fullt ut. De kunnskapene har antagelig ikke noen av oss.

Tviler dog på at prismatiske celler i brukt i forbrukerelektronikk (LiCoO2)kan direkte overføres til  sylindriske eller pouch elbilbatterier. Det er ikke 18650 celler som er testet i studien! Dette omtales direkte i studien at isolering og innpakning påvirker resultatene. Så det er lite som tyder på at 150 grader selvantenner dagens elbilbatterier imho. De er konstruert på en helt annen måte.
Men er enig i at selvantennelsestemperaturen til Lithium nok ikke i seg selv er det vesentligste.

Electric cars in Norway

Ved Tesla brann så ligger hovedkabel enkelt plassert her. Smart 🤓  se video på Twitter.

https://twitter.com/DunkenKBliths/status/1419064670741164034?s=19


Electric cars in Norway

Counterpointer  :+1: ser den. Selv slet jeg litt med
Frank-Kamenetskii theory. Men det er kansje bare meg :D




Counterpointer skrev:

"Har nå lest studien, men den krever meget gode kunnskaper om fysikk, kjemi og matematikk for å kunne forstås fullt ut. De kunnskapene har antagelig ikke noen av oss."


Jalla

Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. juli 2021, klokken 20:00
Sitat fra: Jalla på mandag 26. juli 2021, klokken 15:57
En typisk 18650 LiCoO2 batteri kan selvantenne ved noe over 150 grader celsius som er bekrevet i denne studien. Du finner mange tilsvarende studier på nettet.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10694-020-01011-y
Har nå lest studien, men den krever meget gode kunnskaper om fysikk, kjemi og matematikk for å kunne forstås fullt ut. De kunnskapene har antagelig ikke noen av oss.

Tviler dog på at prismatiske celler i brukt i forbrukerelektronikk (LiCoO2)kan direkte overføres til  sylindriske eller pouch elbilbatterier. Det er ikke 18650 celler som er testet i studien! Dette omtales direkte i studien at isolering og innpakning påvirker resultatene. Så det er lite som tyder på at 150 grader selvantenner dagens elbilbatterier imho. De er konstruert på en helt annen måte.
Men er enig i at selvantennelsestemperaturen til Lithium nok ikke i seg selv er det vesentligste.
Ja, ettersom du la ut det du gjorde(temperaturen som oppstår når lithium brenner) så forstår jeg at du sliter med engelsk. Vi får prøve oss enda en gang, og jeg kan anbefale google translate hvis du trenger.

Lithium-ion batteries have a narrow operating temperature range of between +15 and +45°C.

Dette er grunnen til at alle har både mulighet for oppvarming og kjøling av batteriene i bilene sine.

Thermal runaway of the lithium-ion battery initiates an unstoppable chain reaction. The temperature rises rapidly within milliseconds and the energy stored in the battery is suddenly released. Temperatures of around 400°C are thus created, the battery becomes gaseous, and a fire erupts that can hardly be extinguished by conventional means. The risk of thermal runaway begins at a temperature of 60°C and becomes extremely critical at 100°C. When the battery actually catches fire depends on the specific cause.

https://www.rutronik.com/article/detail/News/lithium-ion-batteries-how-can-thermal-runaway-be-prevented/


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA