Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

11 elbiler har brent på en måned

Startet av automat, lørdag 24. juli 2021, klokken 10:22

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på mandag 02. august 2021, klokken 08:40I mange tilfeller er det parkerte biler som tar fyr. I flere av disse tilfellene sprer brannen seg til andre biler. Da vil gjerne bil 1 bli registrert med ett forsikringstilfelle, og separate forsikringssaker på de øvrige rammede. Så en brann registrert hos brannvesenet vil dermed kunne omfatte flere forsikringstilfeller.
Bare brannen på Sola er jo et godt eksempel på det. En brannutrykning og ca 400 biler som ble brannskadet.

Electric cars in Norway

#31
Fra vestlandet elbil brannen jeg postet tidligere her på tråden...... Haugalandet TV følger opp...

Jeg liker det jeg hører brannmannen forteller i denne nye videoen fra i dag.

Han sier "det brenner mer i fossilbilene enn i elbilene :+1:

Skru opp lyden og hent frem en kald øl & popcorn hvis du har ferietid :+1:

2 og et halvt minutt...

Denne videoen skulle alle elbil hatere som drar frem brann kortet måtte bli tvunget til å se på..... neida

..... joda. .  ;)


https://youtu.be/D4azJRURX_4

Svein_H

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 17:18
Han sier "det brenner mer i fossilbilene enn i elbilene :+1:

Jeg har sett på videoen gjentatte ganger uten å høre at han sier det, hvor har du sitatet ditt fra?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på mandag 02. august 2021, klokken 17:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 17:18
Han sier "det brenner mer i fossilbilene enn i elbilene :+1:

Jeg har sett på videoen gjentatte ganger uten å høre at han sier det, hvor har du sitatet ditt fra?

Nå ble jeg usikker :-) La meg først få se den videoen en gang til... og tar jeg feil så tar jeg seff de oblgatoriske 50 push ups (uten å ha knærne nedi) som jeg husker vi holdt på med i garnisonen...   :D

Electric cars in Norway

#34
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 18:40
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. august 2021, klokken 17:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 17:18
Han sier "det brenner mer i fossilbilene enn i elbilene :+1:

Jeg har sett på videoen gjentatte ganger uten å høre at han sier det, hvor har du sitatet ditt fra?

Nå ble jeg usikker :-) La meg først få se den videoen en gang til... og tar jeg feil så tar jeg seff de oblgatoriske 50 push ups (uten å ha knærne nedi) som jeg husker vi holdt på med i garnisonen...   :D

Svein du har rett :+1: Jeg skrev feil! Beklager. Det journalisten sier på tid 1:34 er at "elbil branner er av den sjeldene typen av branner som brannmannen rykker ut til".... og dette er den første.... så sier brannmannen at det brenner sjelden eller gjerne sjeldenere i en elbil enn i en forbrenningsmotor.... 

Men jeg ser uklarhetene her og så jeg legger med helt padde flat og starter å kjøre push ups 50 serien... det tar nok det meste av kvelden...

Svein_H

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 18:46
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 18:40
Sitat fra: Svein_H på mandag 02. august 2021, klokken 17:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 17:18
Han sier "det brenner mer i fossilbilene enn i elbilene :+1:

Jeg har sett på videoen gjentatte ganger uten å høre at han sier det, hvor har du sitatet ditt fra?

Nå ble jeg usikker :-) La meg først få se den videoen en gang til... og tar jeg feil så tar jeg seff de oblgatoriske 50 push ups (uten å ha knærne nedi) som jeg husker vi holdt på med i garnisonen...   :D

Svein du har rett :+1: Jeg skrev feil! Beklager. Det journalisten sier på tid 1:34 er at "elbil branner er av den sjeldene typen av branner som brannmannen rykker ut til".... og dette er den første.... så sier brannmannen at det brenner sjelden eller gjerne sjeldenere i en elbil enn i en forbrenningsmotor.... 

Men jeg ser uklarhetene her og så jeg legger med helt padde flat og starter å kjøre push ups 50 serien... det tar nok det meste av kvelden...

50 pushups bidrar ikke til å rette opp tidligere feil, men du får bare holde på. Ønsker deg en fortsatt god helg:-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på mandag 02. august 2021, klokken 19:30

50 pushups bidrar ikke til å rette opp tidligere feil, men du får bare holde på. Ønsker deg en fortsatt god helg:-)

Takk for det. Her er det mandag  ;D

SurSnasen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 18:46
Svein du har rett :+1: Jeg skrev feil! Beklager. Det journalisten sier på tid 1:34 er at "elbil branner er av den sjeldene typen av branner som brannmannen rykker ut til".... og dette er den første.... så sier brannmannen at det brenner sjelden eller gjerne sjeldenere i en elbil enn i en forbrenningsmotor.... 

Naturligvis brenner det sjeldnere i elbiler enn fossilbiler. Det finnes flere millioner fossilbiler her til lands mot noen få hundre tusen elbiler. Snittalderen på fossilbilene er vel et sted mellom 11 og 12 år nå, og snittalderen på elbilene er knapt 2 år. Behøver ikke være rakettforsker for å forstå at det vil brenne langt oftere i fossilbilene enn elbilene. Så får vi heller se når sammenligningsgrunnlaget blir mer fair.

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på mandag 02. august 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 18:46
Svein du har rett :+1: Jeg skrev feil! Beklager. Det journalisten sier på tid 1:34 er at "elbil branner er av den sjeldene typen av branner som brannmannen rykker ut til".... og dette er den første.... så sier brannmannen at det brenner sjelden eller gjerne sjeldenere i en elbil enn i en forbrenningsmotor.... 

Naturligvis brenner det sjeldnere i elbiler enn fossilbiler. Det finnes flere millioner fossilbiler her til lands mot noen få hundre tusen elbiler. Snittalderen på fossilbilene er vel et sted mellom 11 og 12 år nå, og snittalderen på elbilene er knapt 2 år. Behøver ikke være rakettforsker for å forstå at det vil brenne langt oftere i fossilbilene enn elbilene. Så får vi heller se når sammenligningsgrunnlaget blir mer fair.
Nå er det gjort vurderinger av brannfare basert på årganger også og forskjellen er veldig stor i elbilens favør. Dette er jo da selvfølgelig på nyere biler.

Min følelse er at på 60-70 tallet så brant ikke biler såååå veldig ofte, det steg på utover 80-90 tallet. Har ikke sjekket statestikk på dette da det er en følelse.
Når det ble mye mer elektronikk og mer kompliserte biler, tror jeg de brenner oftere når de er dynket med brennbar veske.

Så min teori er at nyere biler brenner like mye eller mer enn gamle. Dermed vil ikke forskjellene utgjevne seg over tid, selv om det blir noen rykk hvor du har en produksjonsfeil på en bil/batteri, slik det er på Bolt/Ampera-e/Kona akkurat nå.

hanche

Mon tro om nyere biler brenner mer, simpelthen fordi 12V-anlegget er så mye mer omfattende? Moderne biler er jo smekkfulle av små elektromotorer i sidespeil og seter, setevarmere, og jeg vet ikke hva. Det gir flere steder med mulig kortslutning og påfølgende brann.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway

#40
Sitat fra: SurSnasen på mandag 02. august 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 18:46
Svein du har rett :+1: Jeg skrev feil! Beklager. Det journalisten sier på tid 1:34 er at "elbil branner er av den sjeldene typen av branner som brannmannen rykker ut til".... og dette er den første.... så sier brannmannen at det brenner sjelden eller gjerne sjeldenere i en elbil enn i en forbrenningsmotor.... 

Naturligvis brenner det sjeldnere i elbiler enn fossilbiler. Det finnes flere millioner fossilbiler her til lands mot noen få hundre tusen elbiler. Snittalderen på fossilbilene er vel et sted mellom 11 og 12 år nå, og snittalderen på elbilene er knapt 2 år. Behøver ikke være rakettforsker for å forstå at det vil brenne langt oftere i fossilbilene enn elbilene. Så får vi heller se når sammenligningsgrunnlaget blir mer fair.

Hmm da tok jeg altså den trenings runden helt bortkastet da? Ja ja da er det gjort :D

Rakettforsker ser jeg Elon kaller seg på Twitter.... han har lov til det :+1:

Spm: du sier "Så får vi heller se når sammenligningsgrunnlaget blir mer fair."

Men jeg mener fossilbiler-parken vil jo i lang tid fremstå som eldre enn elbil-parken....   

Hmmm.   

Ikke lett dette her.

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på mandag 02. august 2021, klokken 21:57
Min følelse er at på 60-70 tallet så brant ikke biler såååå veldig ofte, det steg på utover 80-90 tallet. Har ikke sjekket statestikk på dette da det er en følelse.
Når det ble mye mer elektronikk og mer kompliserte biler, tror jeg de brenner oftere når de er dynket med brennbar veske.

Så min teori er at nyere biler brenner like mye eller mer enn gamle. Dermed vil ikke forskjellene utgjevne seg over tid, selv om det blir noen rykk hvor du har en produksjonsfeil på en bil/batteri, slik det er på Bolt/Ampera-e/Kona akkurat nå.

Kan godt være at biler ikke brant så mye på 60-tallet. Så kan det også være nyttig å huske hva som er viktigste grunnene til at biler brenner: ildspåsettelse og elektrisk feil. Kortslutninger.

Jambo

Kanskje det hadde vært nyttigere med noen skikkelige tall i stedet for å gjette om når det brant mest. Jeg søkte litt i aviser og gamle statistikker, og fant at i 1961 var det 276514 personbiler i Norge. Bilbranner rapportert fra forsikring i en avisartkkel i 1962, som gjaldt hele 1961, var 886. Det gir en brannprosent på 0,3 prosent. I 2020 var det hele 2810475 personbiler, og bruker vi de groveste forsikringsanslagene på rundt 3500 årlige bilbranner, er brannprosenten på 0,1 prosent.

hanche

Nå skal ikke du kommer her og ødelegge en god diskusjon med fakta.  ;)

Interessant tall – hvis det er slik som jeg tipper, at hver bil også kjøres mer nå enn i 1962, så er jo tallene enda mer oppløftende.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

CCTesla

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 17:18
Fra vestlandet elbil brannen jeg postet tidligere her på tråden...... Haugalandet TV følger opp...

Jeg liker det jeg hører brannmannen forteller i denne nye videoen fra i dag.

Han sier "det brenner mer i fossilbilene enn i elbilene :+1:

Skru opp lyden og hent frem en kald øl & popcorn hvis du har ferietid :+1:

2 og et halvt minutt...

Denne videoen skulle alle elbil hatere som drar frem brann kortet måtte bli tvunget til å se på..... neida

..... joda. .  ;)


https://youtu.be/D4azJRURX_4

Vet noen hvilken type Tesla er det snakk om?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA