Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TU med artikkel om elbilenes forbruk

Startet av elektrolux, lørdag 24. juli 2021, klokken 08:40

« forrige - neste »

elektrolux

Dette har jeg ventet lenge på.

"Slik påvirker vekten elbilenes forbruk - Tu.no" https://www.tu.no/artikler/slik-pavirker-vekten-elbilenes-forbruk/511243

"Ser vi på bilene med tohjulstrekk ser vi at Hyundai lager markedets mest energieffektive elbil. På 50 kilowattimer kommer den 462 kilometer. Det gjør at den er mer effektiv enn den lille fireseteren Volkswagen E-Up."

Dessverre virker det som fokus på lavt forbruk forsvant sammen med inntoget av litium batterier.

Jeg har alltid hatt noen forbruksgrenser, og det er 1l/mil på bil og 1/2l/mil på MC. På elbil og el MC burde vi sett max 1 kW/mil hhv 0,5 kW/mil, men er dessverre ikke helt der.

Skulle gjerne hatt råmateriale til disse grafene og lagt til både Think, Monotracer og andre virkelig energieffektive elektriske kjøretøy
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sulle

Vel og bra er elektriske biler mer energieffektive enn bensin biler, men ikke 10x ...
1l bensin eller diesel tilsvarer rundt regnet 10kWh. Litt snedig at du aksepterer 10 ganger så høyt forbruk på ikke elektriske biler ...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

JorgenM

Jeg vil gjerne at ungene, kona og meg selv sitter i en ganske tung bil ved evt kollisjon. Energieffektivitet er lite interessant for min del.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Vaduz

#3
Jeg tenker at rundt 150Wt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra. Bryr meg litt men ikke veldig mye om energieffektivitet, sikkerhet, komfort, rekkevidde og ytelse kommer et stykke foran da pris for strøm uansett blir veldig lav.

Edit: skrev kWt i stede for Wt.

automat

Istedet for å gjøre en slik papirøvelse, så kunne de vel testet dette skikkelig. Kjørt 10 mil på motorvei med cc på 90km/t. Først med kun sjåfør, så med fullastet bil. Evt kjørt med to identiske biler samtidig, en med last.

Og så bare sammenlignet forbruket.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på lørdag 24. juli 2021, klokken 19:21
Jeg tenker at rundt 150kwt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra.
150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. juli 2021, klokken 23:47
Sitat fra: Vaduz på lørdag 24. juli 2021, klokken 19:21
Jeg tenker at rundt 150kwt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra.
150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen

Tur/retur Sarpsborg - Oslo i dag m/i3 94Ah, 128Wh/km, snittfart på 80km/t som ble dratt ned noe av småkjøring i hovedstaden.

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. juli 2021, klokken 23:47
Sitat fra: Vaduz på lørdag 24. juli 2021, klokken 19:21
Jeg tenker at rundt 150kwt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra.
150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen

Ja ble rot der, fikset nå!

turfsurf

Sitat fra: model3citizen på søndag 25. juli 2021, klokken 00:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. juli 2021, klokken 23:47

150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen

Tur/retur Sarpsborg - Oslo i dag m/i3 94Ah, 128Wh/km, snittfart på 80km/t som ble dratt ned noe av småkjøring i hovedstaden.
Tror du mistet en detalj der, han skrev 150kWt/km, ikke 150Wt/km
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA