Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye dioder til blinklys i sidespeil?

Startet av Patriq Backlund, torsdag 19. juli 2012, klokken 12:47

« forrige - neste »

Patriq Backlund

Fra sidespeil som i bild nedenfor har jeg fjernet diodelysene. Jeg har signal i kablene frem til dem ved blinklys. Men de blinker ikke så jeg går utifra at de er gåen på begge sider. (tåler vel ikke vær og vind så ubeskyttede de er...)

Noen som vet om de er å få som reserve del, eller skal jeg mekke noe selv? Kanskje bedre å finne et annet produkt som tåler litt mer juling?
 


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

El rayo

Lysdioder har vel en levetid på 30.000 timer. Sannsynligvis er det brudd i en lodding eller ledning. Tror at alle diodene er koblet i serie slik at ett brudd gjør at alle slokker.

Clas Ohlson selger poser med 5 lysdioder, men vet ikke om de er direkte erstatning for de som sitter der eller om det er riktig farge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

5 mm lysdioder har ofte en anbefalt spenning på 2,3 volt, 5 dioder i serie blir 11,5 volt.
Kan hende diodene får lengre levetid med 6 i serie hvis en først skal frem med loddebolten.  For høy spenning kan gi redusert lys, mer varme  og kortere levetid.

Elfa i Sandakerveien har et godt utvalg av lysdioder, de som selges som gule har ofte et mer orange lys.

Søk på: Elfa electronikk - aktive komponenter - optoelektronikk - lysdioder

F.eks. 75-052-47

eller ebay.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: hens på lørdag 21. juli 2012, klokken 10:14
Elfa i Sandakerveien har et godt utvalg av lysdioder

eller ebay.
Flere har fortalt at butikken i Sandakerveien, Oslo er nedlagt, men jeg har ikke vært der og sjekket selv. Jeg har begynt å bestille fra http://www.jameco.com/webapp/wcs/stores/servlet/StoreCatalogDisplay?storeId=10001&catalogId=10001&langId=-1&rfr=1
Varer fra utlandet som koster under 200,- + frakt kreves det ikke inn moms for.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rio

Butikken i Sandakerveien ble nedlagt 1. mai 2012, og det henger en heler kryptisk lapp på døren som påstår at dette er til kundenes beste! ;)

Man kan bestille fra Elfa på nett som før, og det koster 60 eller 90 kr for forsendelsen. De selger som en norsk bedrift, så alt av moms er inkludert. Det er ingen toll eller lignende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RoadRunner

Sitat fra: hens på lørdag 21. juli 2012, klokken 10:14
5 mm lysdioder har ofte en anbefalt spenning på 2,3 volt, 5 dioder i serie blir 11,5 volt.
Kan hende diodene får lengre levetid med 6 i serie hvis en først skal frem med loddebolten.  For høy spenning kan gi redusert lys, mer varme  og kortere levetid.
Det er bedre å sette inn en motstand, den regulerer strømmen i kretsen slik at lysdiodene ikke ødelegges  ved spenningsvariasjon.
Prøvde Clas Ohlson lysdioder i båten (spenning fra 11.8 - 14.5 under lading) - etter at jeg satte inn en motstand i kretsen har det virket i flere år (ikke kontinuerlig da ;))
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Patriq Backlund

Takk for svar alle. Jeg har vart bortreist i ferien.

Ja, Elfa har jeg handlet mye fra. Jeg fikk en bomtur når jeg dro til Sandakerveien dagen før jeg dro på ferie. En av de ansatte som var inne på lagret der skjønte helle ikke hvorfor de nye eierne la ned en vinstgivende butikk.

Jeg tenkte mest på om det fantes et ferdig PCB med dioder som man bare kunne skifte til, innen jeg tok skrittet å lodde selv. Men da blir det nok å ta frem loddebolten. Takk for innspill!


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Vedlagt er bilde av kretsen. Her er jo dioder (bortsett fra lysdioder da...), kondensator og transistorer. Men for å vare ærlig har jeg ikke sett på opplegget for å finne ut hva den tredje tilkoblingen skal vare til. Det er bare brukt to nå.


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

El rayo

Kretskortet og komponentene ligner på det som satt i et LED bak/bremselys til MC som jeg har sett.

Diodene og kondensatoren er for at LEDene ikke skal gå i stykker på MC med vekselstrømslyskrets. Transistoren begrenser og stabiliserer lyset på 1/3 styrke.

Kretsen er nok til kombinert parklys/blinklys.

Sitat fra: Patriq Backlund på mandag 30. juli 2012, klokken 20:59

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Patriq Backlund

Takk for innspill. Det betyr at jeg enkelt kan teste lysdiodene ved å koble 1.5V på dem enkeltvis og hvis noen er gåen skifte dem alle og satse på at de andre komponentene og PCB'n er intakt?


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Rio

Hvis det er snakk om "vanlige" (strømstyrte) LED, så NEI!

De har f. eks. "maks 20 mA", og en bestemt spenning. Hvis du er under denne spenningen så går det ingen strøm, og er du over så går all den strømmen du kan levere i et sekund inntil dioden brenner.

Du må altså ha en strømbegrenser - det kan være noe så enkelt som en 470 ohm motstand hvis du har 5 V spenning.

(Hvis det er hvite/blå dioder så kan det være de må reguleres på annen måte - jeg husker ikke i farten.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Patriq Backlund

Det er ikke noe galt med kretsen....
Og siden det kommer signal som "blinker" til denne kretsen fra kabelstammen, kan det vare slik at den bare fungerer med konstant lys og ikke blinkende?
Kanskje det aldri har fungert selv når bilen var ny?


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Kryten

Hvis du kobler til den blå lederen da, blinker kretsen ved konstant spenning?

Har du målt/sjekka hva som kommer fra bilen til blinklyset?

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Patriq Backlund

Den vekslende strømmen er 12V på de to lederne i bilen. Jeg har gjettet at intensiteten på lyset går opp om man kobler til også den siste lederen. Jeg kan prøve.

Men det betyr jo uansett at kretsen slik den er koblet aldri har fungert.....

Hvis jeg gjetter riktig så er det transistoren og kondensatoren som gjør at diodene ikke lyser opp på den korte tid de får spenning. Dere må gjerne korrigere meg. I så fall tror jeg heller at jeg gjenbruker PCB'n og monterer noen motstand for å kontrollere strømmen slik at de rekker å tenne og slukke?


All those who believe in telekinetics, raise my hand now!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Elbil fundamentalist

Du har vel ikke min gamle blå kewet? Den hadde ihvertfall sidespeil diodeblinklys slik som på bildet, men de virket aldri noe særlig så lenge jeg hadde den.

Virker ryggelysene fortsatt :-)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA