Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekkhotell

Startet av Olemann, onsdag 21. juli 2021, klokken 18:24

« forrige - neste »

Olemann


Har i 40 år skiftet hjul selv på alle mine biler, men etter å ha sjauet disse 20" beistene inn i garasjen er jeg kommet fram til at ryggen er viktigere enn å spare noen kroner.

Så, leser at dekkhotell er alt fra dårlig og dyrt til billig og bra, antagelig via billig og dårlig og dyrt og bra.

Noen som anbefales, helst Bærum/Asker, men Oslo går også fint.

LMOR

Kan anbefale noen på Vestlandet..
Ellers begynt å tenke på det samme som deg. Har dekkhotell til den eldste generasjonen, men gjør det selv på egne biler. Men så store dekk blir kanskje for mye stress.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Sitat fra: Olemann på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:24

Har i 40 år skiftet hjul selv på alle mine biler, men etter å ha sjauet disse 20" beistene inn i garasjen er jeg kommet fram til at ryggen er viktigere enn å spare noen kroner.

Så, leser at dekkhotell er alt fra dårlig og dyrt til billig og bra, antagelig via billig og dårlig og dyrt og bra.

Noen som anbefales, helst Bærum/Asker, men Oslo går også fint.
Dekksenteret på Lilleaker. Trivelige og ordentlige.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

loniks

God erfaring med Dekkmann på Rud.

atrus

Frem til nå har jeg oppbevart og byttet dekk selv. Men med de store og tunge hjulene som jeg nå må forholde meg til, vurderer jeg sterkt å bruke dekkhotell med hjulskift. Første sesongen er gratis, så jeg har god tid til å sondere markedet og priser. Ser at NAF-medlemmer får rabatt hos Dekkmann. Har elbilforeningen fremforhandlet lignende avtaler for sine medlemmer (oss)?

Trond.m

Det er vel ikke alle forhandlere som tilbyr dekkhotell gratis første sesong ?

atrus


hELgenen

Fikk gratis 1 året av dekk1. Min lokale VW forhandler hadde ikke noe tilbud om dekkhotell.

Forøvrig vil jeg råde alle som kan å ta dekkskiftet selv. Det er faktisk noen små endringer under bilen mellom id.4 og id.4 GTX vedr. løftepunkt. Dvs. den manuelle jekken skal begge festes på samme sted, men på id.4, ikke GTX, har man også en ramme i ytterkanten av batteripakken som er forskjellig mellom GTX og vanlig ID.4. På den vanlige ID.4 er det 100% metall over det hele med tydelig nedsenking der en kan bruke en løftebukk. Dette er IKKE tilfelle med GTX da en her har en plastramme utenpå selve selve metallkassen rundt batteriet som IKKE ser ut til å være egnet punkt til en løftebukk. Mao. en bør nok her bruke den kanten som begge bilene har med en jekk tilpasset formålet.  Bruker en ordinær løftebukk risikerer en å bøye kanten for jekkepunktet slik at den ikke lenger vil fungere - og det er jo dette som brukes standard hos dekkforhandlere. På min ID.4 1st så klarte merke forhandler både å bøye kanten litt - dog ikke så mye at det gjorde noe - OG den klarte også å slipe bort tectyl/lakk slik at det var blank metall etter at den hadde vært på bukken.  På GTX vil jeg vel faktisk anta at selve hardplasten som ligger rundt metall søylen rundt batteriet faktisk vil sprekke dersom en benytter løftebukk på samme punkt som for id.4. Jeg likte mye bedre løsningen for id.4 1st, den var fornuftig. Den på GTX mener jeg krever at man bruker en jekk anordning som er lik den som fulgte med bilen. Jeg må studere dette litt nærmere - men slik det ser ut nå ville jeg faktisk vært skeptisk til å hive GTX på bukk uten å være ekstremt nøye med hvor en løfter

Trond.m

#8
Følger det med jekk til GTX da, så man ser hvordan den ser ut ?

Nå får vel alle bilene sine på vinterhjul, så da er dekkskifte allerede utført. Men vi bør vel kunne anta at det gjøre på en måte som ikke gir skade på bil eller understellsbehandlingen.

1 sesong gratis hos Dekk1 er ikke noe de markedsfører. Er det en spesialavtale du fikk ?

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på mandag 15. november 2021, klokken 16:28
Følger det med jekk til GTX da, så man ser hvordan den ser ut ?

Nå får vel alle bilene sine på vinterhjul, så da er dekkskifte allerede utført. Men vi bør vel kunne anta at det gjøre på en måte som ikke gir skade på bil eller understellsbehandlingen.

1 sesong gratis hos Dekk1 er ikke noe de markedsfører. Er det en spesialavtale du fikk ?

Har ikke studert jekken på GTX, men antar den er lik - det er når man IKKE bruker jekken, altså vanlig bukk eller garasjejekk, jeg mener man må ha et ekstra øye på GTX. Skal finne frem jekken på id.4 og GTX og se om det er noen forskjell og gi tilbakemelding om jeg finner forskjeller der.  Poenget er at ID.4 og GTX IKKE er identiske under - men de har samme "feste kant" for den manuelle jekken....Men de har ulik design under.....
Hvorfor vet jeg ikke - men på GTX så er det altså en plastikk kant over metallrammen man IKKE finner på ID.4  Litt snodig med hardplast under der og det er denne plasten jeg er litt skeptisk til vil knekke om man legger press på den - ikke noe problem med vanlig jekk, men kan definitivt bli et med en proff jekk for å si det slik......

Når det kommer til dekkhotell så var det min lokale dekk1 forhandler som ga meg dette tilbudet - spurte ikke om det.

Og går man inn på dekk1 så står det følgende :

SitatPriser for dekkhotell varierer fra avdeling til avdeling grunnet konkurranse i nærområde. Vennligst se/kontakt nærmeste Dekk1-avdeling for sesongpris som gjelder for din bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA