Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problem med takstativ på M3 2021 LR

Startet av 400VDC, onsdag 21. juli 2021, klokken 15:32

« forrige - neste »

400VDC

Hei! Har akkurat montert et originalt Tesla takstativ på min TM3 2021 LR. Har vært veldig nøye med å gjøre monteringen korrekt da jeg har sett at mange har hatt utfordringer med bl.a. glass som sprekker. Strammet til 3Nm moment.

Så langt ingen sprekker, men på høyre side av bilen (både foran og bak) hever taket seg når ving mutterne skrus fast. Ingen slik bevegelse på venstre side av bilen. Det er lett å observere forskjell på høyre og venstre side da det oppstår en tydelig høydeforskjell mellom det midtre glasstaket og frontruta/bakrute.

Forsøker å legge ved bilde av overgangen mellom glasstak og frontrute/bakrute på høyre side. På venstre side flukter de.

Noen som har opplevd noe lignende? Hjelp...

Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

DeepFu

Min første tanke er: Er du 100% sikker på at du har montert krokene riktig? Det ser jo ut som om noe (kroken?) tar tak i glasset og løfter det.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

trykkertor

Jeg syntes 3nm var alt for mye på min bil og feighet ut før det momentet.

Min første tanke hvis krokene dine er riktig montert er å file av noen mm på kroken.
Krokene skal ikke ha kontrast med glasset.

Er det mulig å se om bilen "mobteringsøyer" er godt nok sveiser? Evt om de er montert feil, skjeve, eller noe annet gale?

trykkertor

Sitat fra: trykkertor på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:56
Jeg syntes 3nm var alt for mye på min bil og feiget ut før det momentet.

Min første tanke hvis krokene dine er riktig montert er å file av noen mm på kroken.
Krokene skal ikke ha kontakt med glasset.

Er det mulig å se om bilen "monteringsøyer" er godt nok sveiset? Evt om de er montert feil, skjeve, eller noe annet gale?

jlan

Det skal være en ståldekket spalte (bøyle?) under glasset. Med en liten L formet føler, f.eks. en liten unbrakonøkkel, er det lett å kjenne hvor denne spalten begynner og slutter. Du skal kjenne at det stopper i begge retninger med  passende bredde.  Hvis festebolten er inne i spalten og glasset løfter seg når du strammer, så synes jeg du bør få Tesla til å se på det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

400VDC

Sitat fra: DeepFu på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:45
Min første tanke er: Er du 100% sikker på at du har montert krokene riktig? Det ser jo ut som om noe (kroken?) tar tak i glasset og løfter det.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

100% sikker på at det er riktig montert. J-boltene er under "monteringsbøylene" av metall som er plassert akkurat der pilene er på glasstaket.
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

400VDC

Sitat fra: trykkertor på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:58
Sitat fra: trykkertor på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:56
Jeg syntes 3nm var alt for mye på min bil og feiget ut før det momentet.

Min første tanke hvis krokene dine er riktig montert er å file av noen mm på kroken.
Krokene skal ikke ha kontakt med glasset.

Er det mulig å se om bilen "monteringsøyer" er godt nok sveiset? Evt om de er montert feil, skjeve, eller noe annet gale?

Skjønner ikke hva som kunne oppnås ved å file av noe..? At det kan være noe galt men "monteringsbøylene" er et godt poeng, men det er vanskelig å se noe. Ser rimelig likt ut på begge sider av bilen.
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

400VDC

Sitat fra: jlan på onsdag 21. juli 2021, klokken 17:10
Det skal være en ståldekket spalte (bøyle?) under glasset. Med en liten L formet føler, f.eks. en liten unbrakonøkkel, er det lett å kjenne hvor denne spalten begynner og slutter. Du skal kjenne at det stopper i begge retninger med  passende bredde.  Hvis festebolten er inne i spalten og glasset løfter seg når du strammer, så synes jeg du bør få Tesla til å se på det.

Spalten/bøylen eller hva man skal kalle det er der og festebolten er på plass inne i spalten. Har startet en dialog med servicecenter. De har ikke vært borti dette problemet før.
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

Handyman

Bare stram mutterne med fingrene. Rigg litt på bøylene og steam litt til. Bare med fingrene. Mutterne låses uansett med nøkkelen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sprekk/brudd i metallet til j-kroken kanskje?
Da vil du få løft i glasset isteden.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

knegg

Stram til sånen passe, og etter en del mil så kan du ta av og stramme litt til.
Mine var stramme når jeg monterte, og når jeg sjekket i etterkant kunne jeg stramme litt til forsiktig :) Da hadde takstativet med takboksen fått "satt seg".
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA