Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Krok, plass og rekkevidde - få alternativer under 600 tusen?  (Lest 328 ganger)

Elektro12

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 142
    • Vis profil
Krok, plass og rekkevidde - få alternativer under 600 tusen?
« på: Onsdag 21. Juli 2021, klokken 07:40 »
Vi er smått på jakt etter ny bil og kravene er krok som kan trekke minst 1 tonn, bra med plass (190+ cm fører) og rekkevidde på ca 40 mil ønskelig. Budsjett er ønskelig rundt ca 400 tusen, men fleksibelt.

Utover det er takrails med last og skiluke også bra å ha med.

Jeg har hatt en runde hos alle lokale forhandlere og det slår meg at de fleste biler faller gjennom her. Ikke alle under var aktuelle, men jeg tok en runde i alt elektrisk.

- Ford Mach-E: Likte den overraskende godt, men litt upraktiske dørhåndtak, kun 750 kg på draget og null taklast trekker ned, men absolutt kurant. Forhandler forespeilet 550 tusen for longrange 2WD.
- Opel Mokka-E: Håpløst design, lav taklinje foran og bak. Lite bagasjerom. Trang bil. Pris er litt under 300 tusen.
- Hyundai Ioniq 5: Bedre plass og interessant design, men føles ikke «built to last» og litt som en konseptbil. Plastic fantastic, men tikker mange bokser - men får ikke lyst på den. (500 tusen ca.+)
- Hyundai Ioniq/Kona: Litt utdaterte? Kona har bare 350 kg på krok, ellers kunne den vært aktuell som «budsjett»-valg, Ioniq fungerer ikke uten krok og altfor lav taklinje bak.
- Mercedes EQA: Denne er bedre, bra å sitte foran i, høy opplevd kvalitet. Baksetet fungerer også, men veldig høyt gulv og spiss vinkel på knærne. Lite bagasjerom, men er grei pakke. Forhandler indikerer 440-450 og opp som «grei bil».
- Mercedes EQC: Koster mer enn ønsket budsjett, men er større enn EQA - dog føler jeg ikke man får så mye mer for pengene utover bakseteplass og bagasjerom. (680 tusen)
- Skoda Enyaq: Nå snakker vi. God plass foran, bak og i bagasjerom. Dashbordet gjør at den tar litt i høyre kne, men alt i alt en pakke som passer. Ca 490 med «alt» jeg trenger i lang rekkevidde.
- VW ID4: Opplevd bedre plass foran sammenliknet med Enyaq. Liker ikke alle touch-betjeningene, men utover det er nok dette bilen som passer meg best. God plass jevnt over, designet er også ok.
- Tesla M3: Både SR+ og LR kunne falt innenfor prisklasse, men litt liten og jeg ønsker ikke trang innlasting i bagasjerommet. Litt usikker på byggekvalitet, litt kantete dører, alt føles ikke like solid som de tyske bilene f.eks.

Ikke testet enda, men aktuelle: XC40 P8 RC, Model Y, Q4 Etron
Ikke aktuelle: Polestar 2, takhøyden bak er for dårlig til å være aktuell.

Så er spørsmålet: Har jeg glemt noen kandidater som burde vært med i beregningen?
« Siste redigering: Onsdag 21. Juli 2021, klokken 07:48 av Elektro12 »