Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla åpner superladerene for andre i 2021

Startet av OhmPaPa, onsdag 21. juli 2021, klokken 00:40

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Vollis47 på mandag 26. juli 2021, klokken 12:52
Jeg mistenker at åpningen av ladenerrverket er noe som er påtvunget av tyske myndigheter (kanskje EU) som en av betingelsene for å bygge fabrikken i Tyskland.
Nei, det vil være å blande kortene. EU trenger heller ikke slike pressmidler. På tweeten fra Elon var heller ikke Europa spesifikt nevnt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

#46
Å bytte til lengre ladekabler er nok definitivt mulig. Ved introduksjonen av Model 3 gikk det temmelig raskt å få på plass ekstra ladekabler med CCS-plugg slik at dette er løsbart.
En mulighet er å lage en opphengsløsning inni midten av ladesøylen som tar opp slakk fra en lang kabel. Det som trengs er jo i praksis såpass lang kabel at den kan brukes for biler med ladeport også på motsatt side av Tesla-biler. Så vil man måtte rygge eller kjøre rett inn avhengig av om ladeporten er foran eller bak på bilen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Magnus Hansen

Sitat fra: Vollis47 på mandag 26. juli 2021, klokken 12:52
Jeg mistenker at åpningen av ladenerrverket er noe som er påtvunget av tyske myndigheter (kanskje EU) som en av betingelsene for å bygge fabrikken i Tyskland.

Det tror jeg ble litt baklengs. Ingen som var i posisjon til å stille krav til Tesla for å få lov til å bygge fabrikk. Det var stor kamp om å få fabrikken i sitt land. Tusenvis av arbeidsplasser og store ringvirkninger er populært.

Magnus Hansen

Teslabjørn har forøvrig laget video om temaet. Han har tro på at det blir en abonnementsordning.



https://youtu.be/WipbtzVLSLo


Magnus Hansen

Litt ny info

Musk:
Sitat
We are thinking about a real simple thin where you just download the Tesla app, you go to the Supercharger, you just indicate which stall you are in, you plug in your car, even if it's not a Tesla, and you just access the app to tell "turn on the stall that I'm in for how much electricity", and this should work for almost any manufacturer's electric car.


Sitat

But the big question is how Tesla is going to onboard those new Supercharger users without overloading the network.

Musk confirmed that they plan to introduce more advanced dynamic pricing based on charging speed and traffic at specific stations in order to encourage shorter charging sessions.


Magnus Hansen

Teslarati:

Sitat

15:07 PT: A question about Tesla's plan to open the Supercharger Network to other EVs was brought up. Elon Musk notes that the process would be simple and app-based for non-Tesla owners. He did state that there will be a time constraint. "The biggest constraint to Superchargers is time," Musk said, adding that there are times when charging stations are packed and other times when they are empty. "Tesla will also be smarter in terms of how it charges for electricity," Musk added, noting that Tesla will use time-based pricing for non-Tesla EVs.



Magnus Hansen

Forøvrig ingen snakk eller hint om abonnement/månedsavgift. I USA må man jo betale for en adapter, og det vil begrense. Tipper dette betyr at de begynner i det små og med helt nye stasjoner. Som da får kabler tilpasset «alle» biler

Carl Anton Stenling

#52
Vi vet jo ikke helt hvordan Tesla iverksetter dette, men jeg tipper at Tesla åpner for et stort antall stasjoner samtidig, f.eks. alle i et land eller alle i Europa. Det er ikke helt Tesla sin stil å være overforsiktig.

Når det gjelder lengden på kablene så vil dette neppe være fikset før åpningen. Det kan jo føre til mye kaos når enkelte parkerer på naboplassen eller på tvers for å rekke frem til ladepunktet.

Håper bare at Tesla gjør det lite lønnsomt å oppta plasser med biler som har lav ladehastighet enten pga. konstruksjonen eller fordi de er tilnærmet fulladede. Tesla har jo opplyst at det kommer prisingselementer som er knyttet til tid. Jeg tror også det hadde vært smart å angi en minimumshastighet som bilen må ha for å kunne lade på nettverket, f.eks. 100 kW for å kunne initere lading og at man ved 50 kW oppnådd hastighet bare får inntil 10 minutter lading deretter. Eventuelt kan disse betingelsene gjelde kun travle stasjoner.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rollep

https://www.tu.no/artikler/slik-skal-tesla-gjore-superladerne-tilgjengelig-for-alle-elbiler/512167

Elon Musk fortalte på nattens kvartalsfremleggelse at han vil gjøre det så enkelt som mulig for andre bileiere å ta i bruk Teslas ladere.

– Vi ser for oss en enkel løsning der du bare laster ned Tesla-appen, drar til ladestasjonen og forteller hvilken lader du står ved. Så plugger du den til bilen, selv om det ikke er en Tesla. Dette vil i praksis fungere på elbiler av nesten alle fabrikater, sa Musk.


Han bekrefter samtidig at det ikke er fritt fram for å bruke timesvis på ladestasjonen, selv om du skulle ha en bil som lader treigt.

– Det vil bli tidsbegrensninger. Hvis bilen lader supertreigt, må noen betale mer. Tid er nemlig den største begrensningen hos superladerne, hvor opptatt de blir, sa Musk.

Det er også aktuelt å gjøre ladingen dyrere i rushtiden, for å spre ladingen og dermed tilgjengeligheten mer gjennom døgnet.

elektro

Sitat fra: Rollep på tirsdag 27. juli 2021, klokken 17:24
https://www.tu.no/artikler/slik-skal-tesla-gjore-superladerne-tilgjengelig-for-alle-elbiler/512167

Elon Musk fortalte på nattens kvartalsfremleggelse at han vil gjøre det så enkelt som mulig for andre bileiere å ta i bruk Teslas ladere.

– Vi ser for oss en enkel løsning der du bare laster ned Tesla-appen, drar til ladestasjonen og forteller hvilken lader du står ved. Så plugger du den til bilen, selv om det ikke er en Tesla. Dette vil i praksis fungere på elbiler av nesten alle fabrikater, sa Musk.


Han bekrefter samtidig at det ikke er fritt fram for å bruke timesvis på ladestasjonen, selv om du skulle ha en bil som lader treigt.

– Det vil bli tidsbegrensninger. Hvis bilen lader supertreigt, må noen betale mer. Tid er nemlig den største begrensningen hos superladerne, hvor opptatt de blir, sa Musk.

Det er også aktuelt å gjøre ladingen dyrere i rushtiden, for å spre ladingen og dermed tilgjengeligheten mer gjennom døgnet.


Dette er jo fantastiske nyheter, hvis det er riktig gjengitt og blir satt ut i livet. Det er nøyaktig dette som skal til for å unngå køer. Mannen ER virkelig et geni. La oss håpe flere aktører ser lyset.

Her hjemme er det kun fokus på at prisen per kWt må være lavest mulig. Ledet an av Elbilforeningen. Og det skal for all del ikke koste mer å oppta laderen i en time enn et kvarter, hvis du er så uheldig at bilen din lader sakte. Det er URETTFERDIG. Da er det bedre at folk står i kø. Og at det koster det samme 24/7 er tydeligvis helt naturlig, selv om både antall biler på veien og kapasitet i strømnettet varierer veldig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Carl Anton Stenling

Tesla indikerer at pris avhenger av både levert energi og tid. F.eks. kan dette gjøres slik at prisen er per kWh eller minutt avhengig av hva som inntreffer først. Hvis gjennomsnittlig ladehastighet er lavere enn 60 kW så blir det da tiden man betaler for. I appen kan det angis slik:

Inntil 10 kWh/max. 10 min.
Inntil 15 kWh/max. 15 min.
...
Inntil 60 kWh/max. 1 t
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

YSG

Definitivt en bra ting på sikt, men som Tesla-eier er jeg redd man på kort sikt vil sitte igjen med en dårligere tjeneste enn før. Etter foregående ukes "infodropp" ser jeg stadig ingen beskrivelse av hvordan de tenker å løse parkeringskabalen, men samtidig virker problemstillingen for åpenbar til at de ikke kan ha tenkt på det, så det kan være det rett og slett er en ikke-sak. Håper i alle fall de leverer på lovnaden om raskere utbygging. Ser likevel i mitt pessimistiske sinn for meg å rulle inn på en SuC som viser at det er ledige ladere, bare for å oppdage at jeg ikke får parkert på noen av de :P Surge-pricing er i alle fall ikke løsningen, siden den neppe vil kunne ta høyde for at nabostolper blir blokkert.

Carl Anton Stenling

Vi må nok regne med at superladerne får en andel parkeringsproblematikk omtrent som man har hatt ved de vanlige hurtigladerne. De korte ladeledningene gjør i tillegg at mange nok føler seg berettiget til å parkere noe utradisjonelt.

Hadde kanskje håpet at appen ba om info om hvilken bil som skal parkeres og deretter anviser kun superladere hvor parkering er mulig uten å blokkere to punkter.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rosstopher

Jeg tenker de ikke åpner alle på en gang. Kanskje kun de som har gjennomkjøring først? F.eks. på Rygge er det noen med gjennomkjøring og noen man må rygge inntil. Da er det ikke verre enn å sette opp skilt med Tesla only på de man må rygge inntil. Så bytter de etterhvert ut kablene på alle eller de fleste.

Det er ikke problematisk å kun åpne deler av nettverket til å begynne med. Det er jo ikke verre enn at man i appen kun finner de ladere som passer til ikke-Tesla, akkurat som at navigasjonen i Model 3 ikke viser ladere uten CCS, eller at navigasjonen i bilen uten CCS ikke viser v3. Der har lang erfaring med akkurat dette og det har fungert ganske bra. Et "Tesla only"-skilt ved innkjøringen i tillegg så er mye gjort.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: YSG på torsdag 29. juli 2021, klokken 23:52
Etter foregående ukes "infodropp" ser jeg stadig ingen beskrivelse av hvordan de tenker å løse parkeringskabalen, men samtidig virker problemstillingen for åpenbar til at de ikke kan ha tenkt på det, så det kan være det rett og slett er en ikke-sak.
Det fine med SuC er at det er en stolpe, en bil. Hos ladetilbydere med flere uttak pr lader/stolpe ser jeg titt og ofte at det er kø uten at alle uttakene blir benyttet. Enten fordi folk feilparkerer, eller at de ikke skjønner at to biler kan lade samtidig på en stolpe.

Greier de å behold dette prinsippet, og med tydelig merking av hvilken stolpe som tilhører hvilken parkeringsplass så vil det gå bra. Ideelt så merker de om parkeringsplassene så de blir rett foran stolpen, og sørger for en kabelløsning som er lang nok for alle biler. Som det er i dag vil det jo være naturlig for alle med ladport på "feil" plass (venstre foran / høyre bak) å parkere på motsatt side av ladestolpen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA