Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer ved å eie TM3 uten mulighet til å lade hjemme.

Startet av Torkild B, tirsdag 20. juli 2021, klokken 18:22

« forrige - neste »

Torkild B

Hei,

Har akkurat kjøpt en 2019 model 3 Dual motor performance med 15000 km på klokka.
Kommende år har jeg ikke mulighet til å lade hjemme. På sommeren er dette smertefritt, men vil gjerne høre fra de av dere som erfaringer fra samme situasjon når det gjelder vintertid  :)



Rosstopher

Gratulerer med flott bil! Det hadde hjulpet om du skrev noe om hvor du bor og kjøremønsteret ditt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Torkild B

Takk 😊 jeg bor i Halden og vil kjøre 2 til 5 dager i uken, tur retur Fredrikstad. En distanse på røfflig 4 mil hver vei.

paalsen

#3
Om du jobber i Fredrikstad kan du kanskje parkere og lade i St.Hansfjellet eller Apenesfjellet. Lading koster 10 kr. pr. time. Parkering er gratis hvis du har en autoparkavtale for elbil, og du betaler for lading i appen. Ikke de raskeste laderene riktignok, men kanskje et alternativ.

https://www.fredrikstad.kommune.no/tjenester/vann-vei-trafikk/parkering/elbil/


Sent from my iPhone using Tapatalk

TiLT

Sitat fra: Torkild B på tirsdag 20. juli 2021, klokken 18:22
Hei,

Har akkurat kjøpt en 2019 model 3 Dual motor performance med 15000 km på klokka.
Kommende år har jeg ikke mulighet til å lade hjemme. På sommeren er dette smertefritt, men vil gjerne høre fra de av dere som erfaringer fra samme situasjon når det gjelder vintertid  :)

Jeg er i Trondheim og har hatt min Model 3 siden desember i fjor. Som du sier er det smertefritt på denne tiden av året, og jeg kan gå flere uker mellom hver gang jeg trenger lade. På vinteren er historien dessverre annerledes. Jeg opplevde ca 10-15% batteribruk selv på småturer til butikken, så jeg måtte lade en gang i uken med forsiktig bruk av bilen. Jeg får forhåpentligvis hjemmelading før vinteren kommer igjen, og det er jeg glad for. Anbefaler ikke vinterbruk av Tesla uten mulighet for fast lading hjemme eller på jobb, i hvert fall ikke basert på mine egne erfaringer.

Torkild B

Takk for gode svar.
Min største usikkerhet er rundt dette med hvordan vil bilen fungere. Kan jeg fremdeles forvarme batteriet FØR avreise?  (er klar over at det trekker spenning)
Vil bilen gå inn i en fase hvor den blir begresent både i kraft og nedsatt regenererende bremser?
Eller varme effekt nedsatt?

Jeg kan lade på Tesla hurtiglader ved soli etter jobb og videre ser det ut som det utrolige skjer, bor i et boretsalg nå, og laderen er kommet opp :P
Så kan hende alt løser seg selv da :)


Rosstopher

Du kan forvarme bil og batteri uavhengig av om bilen står til lading, med mindre du har under 20 prosent igjen. Power limit trenger du ikke å tenke noe særlig på. Regen begrenses ved kaldt batteri eller nært fullt batteri.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Torkild B

Takk for gode svar.
Da er det med andre ord ikke noe å tenke mye på annet en at man må lade hurtigere (som nå ser ut til å være løst)
Bilen trenger da ikke stå med ladeleding i, og jeg kan sette den klar til avreise eks 0700 de dagene den skulle trenge å ha en Noelene lunket bil :) 

Mondeo

Har aldri hatt lading hjemme og det har gått helt fint. Bilen fungerer som normalt så lenge du har strøm på batteriet. Alltid varm bil selv uten lader.
Bilen har noe muligheter for å sette opp automatisk oppvarming til gitte tidspunkt, men jeg har alltid bare brukt å slå på varmen fra mobilen rett før avgang. Den blir varm med en gang så trenger ikke stå lenge før snøen er borte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA