Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"nødvendig" ekstrautstyr til Y

Startet av Aldrimer, tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:20

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: FrTr på torsdag 19. august 2021, klokken 10:47
Ser det ligger en del på Tesla Shop for Model 3.
Kan vel anta at det samme kommer til Model Y - er det noen som har erfaring på hvor lenge etter bilen har kommet til Norge det er mulig å kjøpe dette i teslashop, eller kan man kjøpe slike ting direkte på SC ? Tenker da på skvettlapper, matter, solskjerming etc.

*
Jeg synes ikke kapsel/felg på Gemini 19" ser bra ut.
Noen som vet om noe for å "freshe" disse litt opp? Kansje kan man kjøpe andre kapsler e.l..
Forsøkt google, men finner bare personer som lakkerer felgene hjemme.. det er ikke aktuelt.

It's said that mudflaps come standard on Model Y to Europe. Also the Model Y has a plastic rum around the wheel bow like Model X, so it will be less likely to get paint damage there anyway.

For the rest. Well, it's a toss up with Tesla shop unfortunately. They often get very limited stock and sell out quickly. Especially "takstativ" always seem to sell out within hours.  :(

Luckily there are third parties that get Model Y accessories as well, like Bilkomponenten.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ELTesla

Ser de har blitt utsolgt for Homelink også.

sjossang

Sitat fra: ELTesla på torsdag 19. august 2021, klokken 11:03
Ser de har blitt utsolgt for Homelink også.

Jeg bestilte denne for et par uker siden. Tok 3-4 dager så kom den i posten hjem til oss. Må booke time via app for montering etter at jeg har fått bil.
Y LR hvit/hvit

Redgarden

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 10:51
Sitat fra: FrTr på torsdag 19. august 2021, klokken 10:47
Ser det ligger en del på Tesla Shop for Model 3.
Kan vel anta at det samme kommer til Model Y - er det noen som har erfaring på hvor lenge etter bilen har kommet til Norge det er mulig å kjøpe dette i teslashop, eller kan man kjøpe slike ting direkte på SC ? Tenker da på skvettlapper, matter, solskjerming etc.

*
Jeg synes ikke kapsel/felg på Gemini 19" ser bra ut.
Noen som vet om noe for å "freshe" disse litt opp? Kansje kan man kjøpe andre kapsler e.l..
Forsøkt google, men finner bare personer som lakkerer felgene hjemme.. det er ikke aktuelt.

It's said that mudflaps come standard on Model Y to Europe. Also the Model Y has a plastic rum around the wheel bow like Model X, so it will be less likely to get paint damage there anyway.

For the rest. Well, it's a toss up with Tesla shop unfortunately. They often get very limited stock and sell out quickly. Especially "takstativ" always seem to sell out within hours.  :(

Luckily there are third parties that get Model Y accessories as well, like Bilkomponenten.  :+1:

Men det har vel ikke vært skvettlapper på noen av de bilene vi til nå har sett bilde/video av i Europa(?). Jeg bestilte for sikkerhets skyld skvettlapper og takstativ fra Tesla shop USA (blir videresendt med Jetcarrier), så har jeg det hvertfall. Og gummimatter og Homelink bestilte jeg fra Tesla shop i Sverige (har hytte med svensk adresse), siden de ikke var utsolgt :-)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Jeronan

#64
Sitat fra: Redgarden på torsdag 19. august 2021, klokken 12:24
Men det har vel ikke vært skvettlapper på noen av de bilene vi til nå har sett bilde/video av i Europa(?). Jeg bestilte for sikkerhets skyld skvettlapper og takstativ fra Tesla shop USA (blir videresendt med Jetcarrier), så har jeg det hvertfall. Og gummimatter og Homelink bestilte jeg fra Tesla shop i Sverige (har hytte med svensk adresse), siden de ikke var utsolgt :-)

Good point. Means they probably throw them in the car (like with model 3 I've heard) and have them mount yourself.  :o

But if I see some close up pictures like here:


Then the EU Model Y has a large plastic rim (ala Model X) around the wheel base and a large plastic rim under the doors.
So then I wonder if you need Mudflaps at all?
I even see plastic black rim under front bumper and rear bumper. Which is nice.

Our current Model S75D has no plastic rims around wheel base (like model 3), no mudflaps and the paint has hold up well around the wheel base.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Redgarden

Kan jo bidra med min liste over det som allerede er bestilt:

- Gitter til lufte-dysene under forsetene. Såvidt jeg kan skjønne er det et must, der kan visst ungene miste hva som helst neddi. Bestilte fra begood.no
- Originale Tesla gummimatter til forsete/baksete
- Homelink
- LED-lys til å bytte ut de (svake) originale lysene i bagasjerommet. Har vært nødvendig på både 3 og X som jeg har hatt, så antar det trengs her også. Fra begood.no
- Støydempende gummipakninger til alle fire dører. Hjalp på støyen i min 3'er, så antar det hjelper her også. Fra begood.no
- Originalt Tesla takstativ
- Originale Tesla skvettlapper
- Folie til rett foran bakre hjulbue. Min X har blitt "sandblåst" her, så håper å unngå at det skjer igjen. Fra begood.no
- Originale Tesla oppbevaringsbokser til midtkonsollen

Og så vurderer jeg:
- Vinyl wrap i fake tre til midtkonsollen. Var pent på min 3'er, men den hadde jo pianoblank midtkonsoll..
- Performance-pedaler er kult. Men har foreløpig ikke bestilt det.
- MimSafe gitter mellom kupe og bagasjerom, men får se an om det er nødvendig



----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Thalgar

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. august 2021, klokken 12:38
Sitat fra: Redgarden på torsdag 19. august 2021, klokken 12:24
Men det har vel ikke vært skvettlapper på noen av de bilene vi til nå har sett bilde/video av i Europa(?). Jeg bestilte for sikkerhets skyld skvettlapper og takstativ fra Tesla shop USA (blir videresendt med Jetcarrier), så har jeg det hvertfall. Og gummimatter og Homelink bestilte jeg fra Tesla shop i Sverige (har hytte med svensk adresse), siden de ikke var utsolgt :-)

Good point. Means they probably throw them in the car (like with model 3 I've heard) and have them mount yourself.  :o


Then the EU Model Y has a large plastic rim (ala Model X) around the wheel base and a large plastic rim under the doors.
So then I wonder if you need Mudflaps at all?
I even see plastic black rim under front bumper and rear bumper. Which is nice.

Our current Model S75D has no plastic rims around wheel base (like model 3), no mudflaps and the paint has hold up well around the wheel base.

Model Y MÅ ha PPF framfor bakhjula og skvettlappar grunna designet. Her er alternativet:

https://youtu.be/1sJ3-DtYboA?t=96

Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

I am seriously considering an entire ceramic coat, so then I definitely will still mount mudflaps then.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Thalgar

Både skvettlappar og PPF er standard på Model Y levert i vinterutsette delar av USA og Canada, så det burde vera slik her til lands òg. Om det ikkje er det, er det eit problem.

https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-model-y-includes-ppf-mud-flaps-select-markets/
Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

#69
Sitat fra: Thalgar på torsdag 19. august 2021, klokken 13:37
Både skvettlappar og PPF er standard på Model Y levert i vinterutsette delar av USA og Canada, så det burde vera slik her til lands òg. Om det ikkje er det, er det eit problem.

https://driveteslacanada.ca/model-y/tesla-model-y-includes-ppf-mud-flaps-select-markets/

I seriously hope the mudflaps are not that large and reach so low to the ground? They have to be really soft then or they will break off with the very fist speed bump here in my street.  :o

I expect them to be more like these: https://www.bilkomponenter.no/products/skvettlapper-tesla-model-3-4-stk

EDIT: I see in the Tesla shop itself that the Model 3 ones come with a set of two different sizes. So hope it will be the same for Model Y then.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ELTesla


Redgarden

Sitat fra: ELTesla på torsdag 19. august 2021, klokken 14:43
Ser ut til det er mud flaps foran på denne bilen i Polen.
https://www.youtube.com/watch?v=5mfH3GiSxFs

Ja, det er jo lovende :-) Ser også en på facebook-gruppa (Tesla Model Y Norge) som skriver han har fått bekreftet på mail fra Tesla at den kommer med skvettlapper. Så kanskje jeg brenner inne med et par skvettlapper fra USA jeg da, jaja ;-)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Zebulon

Såvidt jeg kan se ser disse skvettlappene ut som i linken over, "large and reach so low to the ground". Jeg har bestilt fra ebay, så hvis det inntrykket stemmer kommer jeg nok til å bytte uansett.... vel, da har jeg et par "orginale" i reserve, om så... :)

Redgarden

Sitat fra: Zebulon på torsdag 19. august 2021, klokken 15:07
Såvidt jeg kan se ser disse skvettlappene ut som i linken over, "large and reach so low to the ground". Jeg har bestilt fra ebay, så hvis det inntrykket stemmer kommer jeg nok til å bytte uansett.... vel, da har jeg et par "orginale" i reserve, om så... :)

En youtube-film jeg så sammenlignet originale skvettlapper fra Tesla med noen fra amazon. De viste da at de originale var ganske myke, og bøyde seg bakover. Så de blir nok ikke ødelagt av en fartsdump. Jeg ville ha de originale fordi de bare er en enkel "plate", og ikke en "form" som griper rundt hjulbuen på bilen. Ser for meg at det blir liggende sand oppi der som gnager på hjulbuen...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ELTesla på torsdag 19. august 2021, klokken 14:43
Ser ut til det er mud flaps foran på denne bilen i Polen.
https://www.youtube.com/watch?v=5mfH3GiSxFs

Det stemmer med hva jeg har lest et annet sted og - at det er "skvettlapper" kun foran. Er egentlig bra å ikke ha bak med tanke på luftmotstand.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA