Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"nødvendig" ekstrautstyr til Y

Startet av Aldrimer, tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:20

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 19:58
Noen som har handlet takbøyler? Er det samme møkkasystem som på Model 3?
Samme system, men ikke helt samme dimensjoner.
Så du kan ikke bruke stativet fra Model 3 på Model Y.

sjossang

Jeg har blitt veldig glad i Homelink i vår Model S, så jeg bestilte Homelink til vår Y. Kom i posten etter 2-3 dager, og så må jeg avtale montering med SC etter at jeg har fått bilen.

Homelink-modulen er på størrelse med en snusboks, og koster dobbelt så mye som jeg ga for garasjeportåpneren :D
Y LR hvit/hvit

ToWalkOrDrive

Sitat fra: DeepFu på torsdag 12. august 2021, klokken 21:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. august 2021, klokken 15:27
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 20. juli 2021, klokken 13:38
Basert på eget bruksmønster og erfaringer med TM3-19:
Gummimatter foran, bak, frunk, trunk
Solskjerm for tak foran og bak. Helst med foliert bakside. Demper lyd og isolerer sommer som vinter.
Batteribank med pass-trough i midtkonsollen under ladeplata. USB-drevet stæsj funker uansett om bilen er på eller av.
Takstativ kommer, men skal vente litt å se om det kommer en variant fra noen med flate bøyler. Vet det finnes til TM3.

Flate bøyler? Hvor? Hvor? Slik at jeg og kan følge med...helst med gummi som stikker opp av T-sporet, sånn som på Thule sine...så ting ligger fint og i ro hvis jeg bare skal ha noen få planker.
Beklager at jeg ikke har sett før nå. Sitter i Italia med Tesla og telt. Blir ikke tid til så mye forum. Men i alle fall. Jeg har sett at et nederlandsk firma lager "vanlige" takstativ, men bruker samme fester som Tesla så vidt jeg kan se. De heter Farad.

Takk for det. Får følge med jeg og for å se når Farad kommer med Y-takbøyler. Ser de ikke  selges ennå, ja.
Tesla Model Y                         2021-

Olatho

Jeg bestilte denne til senterkonsollet, etter tips fra en eller annen Youtuber:

https://www.amazon.com/gp/product/B08XX6VCM3/
Skal passe i Y også.

Veldig usikker på de plastboksene til de små rommene baki.  Bortsett fra lokket skjønner jeg ikke helt poenget med dem.

tornaldo

Gode illustrasjoner. Plass til et par AA batterier innenfor armlengde under kjøring er verdifullt.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Sitat fra: tornaldo på fredag 13. august 2021, klokken 08:47et par AA batterier innenfor armlengde under kjøring er verdifullt.

😆😆😆 Epic😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: tornaldo på fredag 13. august 2021, klokken 08:47
Gode illustrasjoner. Plass til et par AA batterier innenfor armlengde under kjøring er verdifullt.

Ser veldig ut som 18650-batterier. Eller sikkert 2170, siden det er en Model Y. 😆
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rosstopher

Sitat fra: sjossang på torsdag 12. august 2021, klokken 21:58
Jeg har blitt veldig glad i Homelink i vår Model S, så jeg bestilte Homelink til vår Y. Kom i posten etter 2-3 dager, og så må jeg avtale montering med SC etter at jeg har fått bilen.

Homelink-modulen er på størrelse med en snusboks, og koster dobbelt så mye som jeg ga for garasjeportåpneren :D

Fant ikke øyeblikkelig svar på dette, så du får være eksperten: må man ha en spesiell type garasjeportåpner for å kunne bruke homelink? Altså må portåpneren være kompatibel med en eller annen standard? Eller funker det på alle porter? Har selv prøvd å parre på min S, men fikk det ikke til, muligens pga gammel port eller bare dårlig batteri i fjernkontrollen?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

boppus

Sitat fra: Rosstopher på fredag 13. august 2021, klokken 11:51
Fant ikke øyeblikkelig svar på dette, så du får være eksperten: må man ha en spesiell type garasjeportåpner for å kunne bruke homelink? Altså må portåpneren være kompatibel med en eller annen standard? Eller funker det på alle porter? Har selv prøvd å parre på min S, men fikk det ikke til, muligens pga gammel port eller bare dårlig batteri i fjernkontrollen?

Da jeg hadde Model S lyktes jeg ikke med å koble homelink til portåpneren. Kjøpte denne lille røveren og det fungerte med det samme. https://portspesialisten.com/fjernkontroll/fjernkontrollsystem/
Du kobler en av releutgangene til egnet inngang på portåpneren (de fleste har en slik).

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

sjossang

Sitat fra: boppus på fredag 13. august 2021, klokken 12:05
Da jeg hadde Model S lyktes jeg ikke med å koble homelink til portåpneren. Kjøpte denne lille røveren og det fungerte med det samme. https://portspesialisten.com/fjernkontroll/fjernkontrollsystem/
Du kobler en av releutgangene til egnet inngang på portåpneren (de fleste har en slik).

Nøyaktig det samme jeg gjorde :)
Y LR hvit/hvit

Handyman

Homelink fungerer ikke med alle eldre åpnere. I starten fungerte svært få åpnere på TM3, men etter en oppdatering ble der orden i sakene. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

larsgk

Noen som har sett på folie til dashboard? Den brune stripen på det svart interiør er ikke så veldig fin

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Olatho på fredag 13. august 2021, klokken 07:59
Jeg bestilte denne til senterkonsollet, etter tips fra en eller annen Youtuber:

https://www.amazon.com/gp/product/B08XX6VCM3/
Skal passe i Y også.

Veldig usikker på de plastboksene til de små rommene baki.  Bortsett fra lokket skjønner jeg ikke helt poenget med dem.

Ja, jeg stusser og litt på de bøttene bakerst, om det var de du mente. En fordel kan kanskje være at de er vanntette, så hvis du har med frossen fisk eller noe sånt fælt, evt. sure joggesko / våt badeshorts osv, så kanskje det hjelper... Ser at det er en slags myk gummi som må presses nedi, sånn at du ikke kan ta den ut og inn med innhold. Hadde forøvrig vært stilig om noen laget en koffert med eksakt avstøp fra bagasjeromsbrønnen under bakplaten...sånn at en fikk utnyttet hele plassen under der på sommerferiereise...men en hockey-bag vil jo og gjøre bra nytte...
Tesla Model Y                         2021-

Olatho

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. august 2021, klokken 15:10
Sitat fra: Olatho på fredag 13. august 2021, klokken 07:59

Veldig usikker på de plastboksene til de små rommene baki.  Bortsett fra lokket skjønner jeg ikke helt poenget med dem.

Ja, jeg stusser og litt på de bøttene bakerst, om det var de du mente. En fordel kan kanskje være at de er vanntette, så hvis du har med frossen fisk eller noe sånt fælt, evt. sure joggesko / våt badeshorts osv, så kanskje det hjelper...

Ja, det var dem jeg tenkte på.  På S-en hadde vi ladekablene og litt sånt neddi der (type 2 på den ene siden og UMC på den andre).  De kan jo bli litt våte og sølete i grisevær, men om det forsvarer innkjøp av de gummi/plastikk-bøttene vet jeg ikke helt...
Joggesko, badetøy og frossenfisk pleier jeg å ha i plastposer.

På S hadde det jo i det minste vært litt praktisk, i og med at det er åpent inn til hovedrommet under gulvet, så småræl som detter ned i hullene forsvinner inn der.  Men på Y som ikke har den åpningen ser jeg ikke helt behovet.

Counterpointer

Sitat fra: larsgk på fredag 13. august 2021, klokken 14:55
Noen som har sett på folie til dashboard? Den brune stripen på det svart interiør er ikke så veldig fin
Lett å foliere. Du får ferdig kuttede foliestriper eller kan få et firma til å gjøre det i den stilen du ønsker.


Her er min Model 3 med børstet stål folie både på planken og på senterkonsoll.
Fremdeles like fint etter 2,5 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA