Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"nødvendig" ekstrautstyr til Y

Startet av Aldrimer, tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:20

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: OlaM på torsdag 16. september 2021, klokken 12:24
Dette virker merkelig. Hvis det er oppgitt taklast kan du jo likevel ikke laste som en tulling. Og hva som er å "laste som en tulling" er jo også en vurderinggsak. Er det slik at det er forskjellige vurderingsprosedyrer i de to tilfellene, der du kan være litt mer tulling hvis du har originale bøyler? Det tviler jeg litt på.
Hva høres merkelig ut? At kontrolløren må vurdere lastsikring? Det er da ingen som påstår noe i retning av det du viser til (laste som en tulling).

Et svar fra Vegvesenet i 2019 postet på forumet tidligere:.
SitatHei,

Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.
Link til forskriften.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2

Med hilsen
kenpau

Faggruppe: Kjøretøy Lette Asker Bærum Oslo
Postadresse: Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 LILLEHAMMER
http://www.vegvesen.no  e-post: mailto:firmapost-ost@vegvesen.no
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: OlaM på torsdag 16. september 2021, klokken 12:24
.... hvis du er veldig avhengig av taklast ville jeg ikke vurdert Model Y, eller i det minste revurdert om jeg kunne laste på andre måter.
Hvorfor ikke vurdere Model Y som lovlig kan laste 75kg på taket? Hvis du skal frakte ski, en stige eller lange materialer så er jo takbøyler å foretrekke fremfor henger.
Hvis det nyttelasten du tenker på så er jo den en egen sak. Oftest når jeg laster lange ting på taket har jeg "tom bil".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 13:59
Sitat fra: OlaM på torsdag 16. september 2021, klokken 12:24
.... hvis du er veldig avhengig av taklast ville jeg ikke vurdert Model Y, eller i det minste revurdert om jeg kunne laste på andre måter.
Hvorfor ikke vurdere Model Y som lovlig kan laste 75kg på taket? Hvis du skal frakte ski, en stige eller lange materialer så er jo takbøyler å foretrekke fremfor henger.
Hvis det nyttelasten du tenker på så er jo den en egen sak. Oftest når jeg laster lange ting på taket har jeg "tom bil".

Ingen familiemedlemmer her gidder sitte i bilen å vente mens jeg laster plank på taket ihvertfall :laugh:
#tar_sin_tid  :laugh: :laugh:
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

OlaM

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 13:59
Sitat fra: OlaM på torsdag 16. september 2021, klokken 12:24
.... hvis du er veldig avhengig av taklast ville jeg ikke vurdert Model Y, eller i det minste revurdert om jeg kunne laste på andre måter.
Hvorfor ikke vurdere Model Y som lovlig kan laste 75kg på taket? Hvis du skal frakte ski, en stige eller lange materialer så er jo takbøyler å foretrekke fremfor henger.
Hvis det nyttelasten du tenker på så er jo den en egen sak. Oftest når jeg laster lange ting på taket har jeg "tom bil".

Fordi selv den originale løsningen er dårlige greier. Greit å kunne sjekke at alt er surret fast med å bare kikke opp, men at det i det hele tatt har vært noen få tilfeller med knust glass gjør at jeg ikke hadde giddet å prøve en gang. Men jeg er ikke på skitur med stor familie, så det er bare meg.
'21 3LR

Handyman

#154
Sitat fra: OlaM på torsdag 16. september 2021, klokken 14:13
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 13:59
Sitat fra: OlaM på torsdag 16. september 2021, klokken 12:24
.... hvis du er veldig avhengig av taklast ville jeg ikke vurdert Model Y, eller i det minste revurdert om jeg kunne laste på andre måter.
Hvorfor ikke vurdere Model Y som lovlig kan laste 75kg på taket? Hvis du skal frakte ski, en stige eller lange materialer så er jo takbøyler å foretrekke fremfor henger.
Hvis det nyttelasten du tenker på så er jo den en egen sak. Oftest når jeg laster lange ting på taket har jeg "tom bil".
Fordi selv den originale løsningen er dårlige greier. Greit å kunne sjekke at alt er surret fast med å bare kikke opp, men at det i det hele tatt har vært noen få tilfeller med knust glass gjør at jeg ikke hadde giddet å prøve en gang. Men jeg er ikke på skitur med stor familie, så det er bare meg.
Jeg har 2.5års erfaring med mye bruk av takbøyler på min TM3, identisk løsning, og det fungerer helt greit.
At du velger å gi en anbefaling om å kjøpe Y på grunn av et takstativ du ikke har erfaringer med fremstår temmelig rart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. september 2021, klokken 12:13
Kan godt være det ville vært ulovlig med uoriginalt, men hovedgrunnen til at jeg har bestilt originale er at Tesla-glasstak har sprukket ganske mange ganger (i USA), og dersom jeg har satt på et uoriginalt er det vanskelig å vite hvorfor glasstaket sprekker, så jeg kan slite med garanti. Virker som at det ikke nødvendigvis er noe galt med takbøyler som får glasstak til å sprekke, men virker som det kan være mange forskjellige grunner, og av og til tilsynelatende uten grunn.
Den desidert vanligste årsaken er at det trekkes til for hardt. Da vil kroken løfte/strekke bøylen under glasset helt til den treffer glasset. Vipps. I starten var de en del skjevt monterte glasstak, og da ble det for trangt til kroken. Det er ikke lenger et problem. Husk at vekten ikke hviler på glasset, men på takbuene over dørene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: geear på torsdag 16. september 2021, klokken 12:20
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. september 2021, klokken 11:50
Høres ut som det er sammenlignbart med uorginale felger, Tesla vil ikke ta ansvar for garanti (direkte relatert), men SVV har ingen innvendinger så lenge en er innenfor orginaldimensjon -+.
Delvis avsporing, men dette er hva lovverket sier om felger:

Sitat2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.

Jeg har iallfall ingen dokumenter som bekrefter at uoriginale felger har minst tilsvarende egenskaper som de originale, men det går fint fordi det ikke blir praktisert av SVV. I det øyeblikket det skjer en alvorlig ulykke på grunn av brudd i en uoriginal felg, så kommer det fokus på dette. Samme tenker jeg gjelder takstativ.

Sitat fra: DeepFu på torsdag 16. september 2021, klokken 11:29
Fra at Tesla bare "godkjenner" eget ekstrautstyr, til å si at det er ULOVLIG er å strekke den langt. Betyr det da et mine Thule skiholdere som er montert på mine originale Tesla takbøyler (så vidt jeg vet lager strengt tatt ikke Tesla takgrind) er ULOVLIGE, siden de da er en del av et "system"??
Thule leverer vel CE-papirer på sitt ekstrautstyr, som bekrefter at de er iht. gjeldende regelverk i Europa. Og i dette tilfellet her, så har Thule uttalt at de ikke vil produsere takbøyler til 3 og Y. Hvis de hadde ment de kunne levere innenfor regelverket, så vil jeg anta at de hadde gjort det?
Jeg tenker at i praksis er det ikke noe problem med uorginale felger i forhold til til sitert tekst. Felger blir solgt til en spesifikk bil og da er det grunn til å anta at de har tilsvarende spec. Tesla sine orginalfelger fremstår ikke som noe mer høyverdige i kvalitet enn mange fra tredjepart.
Skjer det noe med en uorginal felg må Tesla dokumentere at det er grunnen og den andre produsenten må stille opp for sitt produkt.

Diskusjonen vil være overførbar til takstativ også imho.

Radial

Blæh, det meste av utstyr men behøver er det tomt for i de fleste plasser i Norge om dagen gitt.... Matter, skvettlapper, mm 🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på fredag 17. september 2021, klokken 13:12
Blæh, det meste av utstyr men behøver er det tomt for i de fleste plasser i Norge om dagen gitt.... Matter, skvettlapper, mm 🙄
Skvettlapper skal være montert, og Tesla ettermonterer dersom det manglet ved utlevering.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sindresh

#159
For de som har hund, møkkete barnevogner eller bruker bagasjerommet aktivt og vil prøve å unngå den verste slitasjen så kan denne bagasjeromsbeskyttelsen fra canvasback anbefales. Kommer i flere deler og festes med borrelås så det er enkelt å fortsatt komme til skjulte oppbevaringsrom. Jeg har hatt lignende beskyttelse i både en model S og X før jeg nå byttet til Y, og det er gull verdt mtp. å holde bagasjerommet enkelt å holde rent samt by på litt beskyttelse. De har modelspesifikke matter til veldig mange forskjellige modeller.

Edit: link er lurt
https://www.canvasback.com/

Stromseth

Sitat fra: sindresh på fredag 17. september 2021, klokken 13:46
For de som har hund, møkkete barnevogner eller bruker bagasjerommet aktivt og vil prøve å unngå den verste slitasjen så kan denne bagasjeromsbeskyttelsen fra canvasduck anbefales.

Så veldig fin ut. Har du en link?
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

sindresh

Sitat fra: Stromseth på fredag 17. september 2021, klokken 14:23
Sitat fra: sindresh på fredag 17. september 2021, klokken 13:46
For de som har hund, møkkete barnevogner eller bruker bagasjerommet aktivt og vil prøve å unngå den verste slitasjen så kan denne bagasjeromsbeskyttelsen fra canvasduck anbefales.

Så veldig fin ut. Har du en link?

Bruk funksjonen til å finne riktig kjøretøy på forsiden på https://www.canvasback.com/

monsieur fromage

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 14:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. september 2021, klokken 12:13
Kan godt være det ville vært ulovlig med uoriginalt, men hovedgrunnen til at jeg har bestilt originale er at Tesla-glasstak har sprukket ganske mange ganger (i USA), og dersom jeg har satt på et uoriginalt er det vanskelig å vite hvorfor glasstaket sprekker, så jeg kan slite med garanti. Virker som at det ikke nødvendigvis er noe galt med takbøyler som får glasstak til å sprekke, men virker som det kan være mange forskjellige grunner, og av og til tilsynelatende uten grunn.
Den desidert vanligste årsaken er at det trekkes til for hardt. Da vil kroken løfte/strekke bøylen under glasset helt til den treffer glasset. Vipps. I starten var de en del skjevt monterte glasstak, og da ble det for trangt til kroken. Det er ikke lenger et problem. Husk at vekten ikke hviler på glasset, men på takbuene over dørene.

Det hjalp ikke at manualen som fulgte med takbøylene til model 3 først oppga 5-6 Nm. Tesla oppdaterte senere manualen til 2.5-3.5 Nm. 5 Nm knuser taket.

Handyman

Sitat fra: monsieur fromage på fredag 17. september 2021, klokken 15:28
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 14:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. september 2021, klokken 12:13
Kan godt være det ville vært ulovlig med uoriginalt, men hovedgrunnen til at jeg har bestilt originale er at Tesla-glasstak har sprukket ganske mange ganger (i USA), og dersom jeg har satt på et uoriginalt er det vanskelig å vite hvorfor glasstaket sprekker, så jeg kan slite med garanti. Virker som at det ikke nødvendigvis er noe galt med takbøyler som får glasstak til å sprekke, men virker som det kan være mange forskjellige grunner, og av og til tilsynelatende uten grunn.
Den desidert vanligste årsaken er at det trekkes til for hardt. Da vil kroken løfte/strekke bøylen under glasset helt til den treffer glasset. Vipps. I starten var de en del skjevt monterte glasstak, og da ble det for trangt til kroken. Det er ikke lenger et problem. Husk at vekten ikke hviler på glasset, men på takbuene over dørene.
Det hjalp ikke at manualen som fulgte med takbøylene til model 3 først oppga 5-6 Nm. Tesla oppdaterte senere manualen til 2.5-3.5 Nm. 5 Nm knuser taket.
Nemlig. Jeg har skrudd såpass mye at jeg på skjønte dette før jeg startet monteringen. Jeg har derfor gjentatt oppfordringen til å kun trekke til uten bruk av verktøy i mange tråder her på forumet.
Skru til med fingrene.... rigge litt på bøylene og etterstramme (med fingrene)... deretter låse (da kan mutteren ikke skru seg opp).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Olatho

En ting som i alle fall ikke er nødvendig er nye lys til bagasjerommet...

I alle fall på vår, så er det kun én lampe i bagasjerommet, og den sitter i selve bagasjeluka, ikke på sidene som på de videoene jeg har sett. Og de originale lysene i fotbrønn foran var også mye kraftigere enn det ser ut som på videoene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA