Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"nødvendig" ekstrautstyr til Y

Startet av Aldrimer, tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:20

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. september 2021, klokken 09:28
Får ikke håpe kvaliteten var lik som de første Model 3-bøylene og....rettere sagt kvaliteten på boltene....det vil si lengden...folk fikk jo ikke på mutrene...kanskje de første mottakerne er "beta-testere", og hvis det ikke blir mange reklamasjoner så produserer de flere  :D
Får vel legge ut bøylene på Finn til 18900,-.... for de som ikke tør å kjøpe fra Bilkomponenter for halv pris av Teslas pris....men glasstak osv gjør gjerne at folk foretrekker Tesla original...ett mål å klage til...
Jeg har kjøpt originale, og det er ikke fordi det har noe med glasstaket å gjøre, men fordi replikaene er ULOVLIGE. Finnes vel finere veggpynt til 2700,-, og ganske betenkelig at Begood, Bilkomponenter, Elbilgrossisten og disse ikke gidder å opplyse om at de er ulovlige på offentlig vei.

DeepFu

Sitat fra: geear på torsdag 16. september 2021, klokken 10:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. september 2021, klokken 09:28
Får ikke håpe kvaliteten var lik som de første Model 3-bøylene og....rettere sagt kvaliteten på boltene....det vil si lengden...folk fikk jo ikke på mutrene...kanskje de første mottakerne er "beta-testere", og hvis det ikke blir mange reklamasjoner så produserer de flere  :D
Får vel legge ut bøylene på Finn til 18900,-.... for de som ikke tør å kjøpe fra Bilkomponenter for halv pris av Teslas pris....men glasstak osv gjør gjerne at folk foretrekker Tesla original...ett mål å klage til...
Jeg har kjøpt originale, og det er ikke fordi det har noe med glasstaket å gjøre, men fordi replikaene er ULOVLIGE. Finnes vel finere veggpynt til 2700,-, og ganske betenkelig at Begood, Bilkomponenter, Elbilgrossisten og disse ikke gidder å opplyse om at de er ulovlige på offentlig vei.

Godt mulig du har rett, men hva er det som gjør de ulovlige??
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Handyman

Sitat fra: DeepFu på torsdag 16. september 2021, klokken 10:43
Sitat fra: geear på torsdag 16. september 2021, klokken 10:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. september 2021, klokken 09:28
Får ikke håpe kvaliteten var lik som de første Model 3-bøylene og....rettere sagt kvaliteten på boltene....det vil si lengden...folk fikk jo ikke på mutrene...kanskje de første mottakerne er "beta-testere", og hvis det ikke blir mange reklamasjoner så produserer de flere  :D
Får vel legge ut bøylene på Finn til 18900,-.... for de som ikke tør å kjøpe fra Bilkomponenter for halv pris av Teslas pris....men glasstak osv gjør gjerne at folk foretrekker Tesla original...ett mål å klage til...
Jeg har kjøpt originale, og det er ikke fordi det har noe med glasstaket å gjøre, men fordi replikaene er ULOVLIGE. Finnes vel finere veggpynt til 2700,-, og ganske betenkelig at Begood, Bilkomponenter, Elbilgrossisten og disse ikke gidder å opplyse om at de er ulovlige på offentlig vei.

Godt mulig du har rett, men hva er det som gjør de ulovlige??
Model Y har ikke oppgitt tall for taklast i vognkortet. Da er det Tesla som setter betingelsene.
Dette står i manualen:
Takgrind
Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla
(se Deler og tilbehør on page 174). Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PionerThink

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 10:13
Det er kun Teslas originale takbøyler som gjør det tillatt å ha taklast på TMY. Kjøper man uoriginale takbøyler er det ulovlig med last på taket. Det er det mange som ikke er klar over.
Glasstaket kan skades dersom man drar til mutterne for hardt (også de originale). Min påstand er at man kun skal trekke til med håndkraft, uten bruk av umbrakonøkkel.
Hva er grunnen til at det bare er Tesla sitt eget takstativ til mer enn dobbel pris av f.eks Bilkomponenter sitt som er lovlig? Jeg vil jo tro at dette må være noe som man har sett tilsvarende problemstilling på andre biler? (Model 3 f.eks) Kan ikke si jeg har hørt om mange tilfeller der eiere har blitt stoppet og bedt om å demontere takstativet fordi det er uoriginalt?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

jlan

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 10:58
Model Y har ikke oppgitt tall for taklast i vognkortet. Da er det Tesla som setter betingelsene.
Jeg forstår at Tesla kan sette betingelsene for garanti, men er det direkte ulovlig å bruke replika?  Når ikke vekt er oppgitt i vognkortet, så må man dokumentere tillatt taklast på annen måte. Men i bilens brukermanual er ikke vekten oppgitt såvidt jeg kan se. Dermed må man inn i dokumentasjonen for selve bøylene. Om man da har brukermanual for replika bøyler som slår fast at disse er konstruert for en gitt vekt på en bestemt biltype, vil ikke det bli godtatt i en kontroll?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: PionerThink på torsdag 16. september 2021, klokken 11:12
Hva er grunnen til at det bare er Tesla sitt eget takstativ til mer enn dobbel pris av f.eks Bilkomponenter sitt som er lovlig?
Tesla sitt har iallfall et designunderlag og er testet, mens det andre er et rent replikaprodukt uten noe som helst dokumentasjon og godkjenning. Hadde ikke kostet meg mye å finne skyvelæret eller 3D-scanne et produkt, modellere det opp og sette det i produksjon. Derfor er det enkelt å lage en replika billigere enn originalen. At det kun er Tesla sitt som er lovlig er fordi Tesla har sagt de ikke vil godkjenne noen andre.

Sitat fra: PionerThink på torsdag 16. september 2021, klokken 11:12
Jeg vil jo tro at dette må være noe som man har sett tilsvarende problemstilling på andre biler? (Model 3 f.eks) Kan ikke si jeg har hørt om mange tilfeller der eiere har blitt stoppet og bedt om å demontere takstativet fordi det er uoriginalt?
Det er vel som med mye annet, det går bra helt til det ikke gjør det.

De fleste punger ut nærmere en tusenlapp i måneden for forsikring på bilen, men å betale et par tusenlapper ekstra for å være sikker på å ha sitt på det rene ved en ulykke for eksempel, det ser ut for å sitte lenger inne. I en garantisak med Tesla kan det også spille inn.

Thule har for eksempel sagt at de ikke kommer til å lage takstativ til Model 3 og Model Y fordi Tesla ikke godkjenner det. Når det da ikke er oppgitt taklast i vognkortet, så er vi låst til produsentens anvisninger, som er at kun originalt er godkjent. Det er take it or leave it.

DeepFu


Sitat fra: DeepFu på torsdag 16. september 2021, klokken 10:43


Godt mulig du har rett, men hva er det som gjør de ulovlige??
Model Y har ikke oppgitt tall for taklast i vognkortet. Da er det Tesla som setter betingelsene.
Dette står i manualen:
Takgrind
Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla
(se Deler og tilbehør on page 174). Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.
[/quote]

Fra at Tesla bare "godkjenner" eget ekstrautstyr, til å si at det er ULOVLIG er å strekke den langt. Betyr det da et mine Thule skiholdere som er montert på mine originale Tesla takbøyler (så vidt jeg vet lager strengt tatt ikke Tesla takgrind) er ULOVLIGE, siden de da er en del av et "system"??
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

Sitat fra: DeepFu på torsdag 16. september 2021, klokken 11:29
Fra at Tesla bare "godkjenner" eget ekstrautstyr, til å si at det er ULOVLIG er å strekke den langt. Betyr det da et mine Thule skiholdere som er montert på mine originale Tesla takbøyler (så vidt jeg vet lager strengt tatt ikke Tesla takgrind) er ULOVLIGE, siden de da er en del av et "system"??

Akkurat dette er blitt diskutert tidligere når Model S? ikke hadde oppgitt taklast. Om det ikke er oppgitt taklast var tilbakemelding fra Vegvesenet at det da er vurderingssak om lasten er tilstrekkelig sikret.
Dvs. om du har et stativ som bruker originale fester og sitter godt så er det ingen grunn for Vegvesenet til å reagere på løsningen.
Det skal nok ekstremt mye til for å møte en ansatt som vil pirke i manual og deretter i hvilket merke takstativet har, så det ville jeg ikke ofret en tanke. Så lenge stativet sitter godt og lasten er sikret godt har en dekket det Vegvesenet er opptatt av. I den grad en noensinne støter på en kontroll hvor noen velger å bruke tid på å sjekke takstativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 10:58
Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla
(se Deler og tilbehør on page 174). Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

Legg merke til at det ikke står noe om at det er ulovlig å bruke andre typer "takgrinder". Den eneste oppgitte grunnen til at man må bruke Tesla-utstyr er at annet utstyr kan "føre til betydelig skade". Dvs tar du selv ansvar for å unngå å "føre til betydelig skade" så er den teksten ovenfor ikke til hinder.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jlan

Men det er sikkert lurt å ha med denne (tilsvarende for Model Y), ettersom det er eneste sted tillatt vekt er oppgitt.
https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/model-3-roof-rack-owners-manual-en-us.pdf
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 16. september 2021, klokken 11:44
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. september 2021, klokken 10:58
Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla
(se Deler og tilbehør on page 174). Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

Legg merke til at det ikke står noe om at det er ulovlig å bruke andre typer "takgrinder". Den eneste oppgitte grunnen til at man må bruke Tesla-utstyr er at annet utstyr kan "føre til betydelig skade". Dvs tar du selv ansvar for å unngå å "føre til betydelig skade" så er den teksten ovenfor ikke til hinder.
Høres ut som det er sammenlignbart med uorginale felger, Tesla vil ikke ta ansvar for garanti (direkte relatert), men SVV har ingen innvendinger så lenge en er innenfor orginaldimensjon -+.

ToWalkOrDrive

Kan godt være det ville vært ulovlig med uoriginalt, men hovedgrunnen til at jeg har bestilt originale er at Tesla-glasstak har sprukket ganske mange ganger (i USA), og dersom jeg har satt på et uoriginalt er det vanskelig å vite hvorfor glasstaket sprekker, så jeg kan slite med garanti. Virker som at det ikke nødvendigvis er noe galt med takbøyler som får glasstak til å sprekke, men virker som det kan være mange forskjellige grunner, og av og til tilsynelatende uten grunn.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

#147
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 16. september 2021, klokken 11:47
Det har da aldri vært krav om å kjøre rundt med instruksjonsbok i bilen. Om man blir stoppet i kontroll må vel kontrolløren forholde seg til det som står i vognkortet og evnt gjøre egne vurderinger om det der står "ikke oppgitt" under taklast?
Vel, i følge Motor så er det det:
Sitat fra: https://motor.no/kjoreforbud-statens-vegvesen-taklast/40-prosent-har-ikke-oppgitt-taklast--kan-gi-kjoreforbud/190154
Hvis det ikke står noe om taklast i vognkortet ditt, må du ha med bilens intruksjonsbok for å unngå kjøreforbud med taklast.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. september 2021, klokken 11:50
Høres ut som det er sammenlignbart med uorginale felger, Tesla vil ikke ta ansvar for garanti (direkte relatert), men SVV har ingen innvendinger så lenge en er innenfor orginaldimensjon -+.
Delvis avsporing, men dette er hva lovverket sier om felger:

Sitat2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.

Jeg har iallfall ingen dokumenter som bekrefter at uoriginale felger har minst tilsvarende egenskaper som de originale, men det går fint fordi det ikke blir praktisert av SVV. I det øyeblikket det skjer en alvorlig ulykke på grunn av brudd i en uoriginal felg, så kommer det fokus på dette. Samme tenker jeg gjelder takstativ.

Sitat fra: DeepFu på torsdag 16. september 2021, klokken 11:29
Fra at Tesla bare "godkjenner" eget ekstrautstyr, til å si at det er ULOVLIG er å strekke den langt. Betyr det da et mine Thule skiholdere som er montert på mine originale Tesla takbøyler (så vidt jeg vet lager strengt tatt ikke Tesla takgrind) er ULOVLIGE, siden de da er en del av et "system"??
Thule leverer vel CE-papirer på sitt ekstrautstyr, som bekrefter at de er iht. gjeldende regelverk i Europa. Og i dette tilfellet her, så har Thule uttalt at de ikke vil produsere takbøyler til 3 og Y. Hvis de hadde ment de kunne levere innenfor regelverket, så vil jeg anta at de hadde gjort det?

OlaM

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. september 2021, klokken 11:37
Sitat fra: DeepFu på torsdag 16. september 2021, klokken 11:29
Fra at Tesla bare "godkjenner" eget ekstrautstyr, til å si at det er ULOVLIG er å strekke den langt. Betyr det da et mine Thule skiholdere som er montert på mine originale Tesla takbøyler (så vidt jeg vet lager strengt tatt ikke Tesla takgrind) er ULOVLIGE, siden de da er en del av et "system"??

Akkurat dette er blitt diskutert tidligere når Model S? ikke hadde oppgitt taklast. Om det ikke er oppgitt taklast var tilbakemelding fra Vegvesenet at det da er vurderingssak om lasten er tilstrekkelig sikret.
Dvs. om du har et stativ som bruker originale fester og sitter godt så er det ingen grunn for Vegvesenet til å reagere på løsningen.
Det skal nok ekstremt mye til for å møte en ansatt som vil pirke i manual og deretter i hvilket merke takstativet har, så det ville jeg ikke ofret en tanke. Så lenge stativet sitter godt og lasten er sikret godt har en dekket det Vegvesenet er opptatt av. I den grad en noensinne støter på en kontroll hvor noen velger å bruke tid på å sjekke takstativ.

Dette virker merkelig. Hvis det er oppgitt taklast kan du jo likevel ikke laste som en tulling. Og hva som er å "laste som en tulling" er jo også en vurderinggsak. Er det slik at det er forskjellige vurderingsprosedyrer i de to tilfellene, der du kan være litt mer tulling hvis du har originale bøyler? Det tviler jeg litt på.

Greia er vel at taklast ofte ikke kommer med i godkjenningen og at manualen kan inneholde info som sier at det er greit likevel med x kg. Hvis det står i manualen at du ikke kan ha last på taket, da kan du ikke ha taklast selv om det står Tesla på bøylene.

Når alt det er sagt og gjentatt, hvis du er veldig avhengig av taklast ville jeg ikke vurdert Model Y, eller i det minste revurdert om jeg kunne laste på andre måter.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA