Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snart slutt for i3

Startet av Trond.m, tirsdag 20. juli 2021, klokken 06:38

« forrige - neste »

LMOR

Flere sier at denne skal erstatte i3 i første omgang. Blir vanskelig å selge både i3 og iX1 samtidig.

https://www.google.no/amp/s/topelectricsuv.com/news/bmw/bmw-ix1-ev-new-update/amp/
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Blandet drops her. Infotainement systemet med buede skjermer og i drive 8 ser ut til å bli bra, men liker ikke at bilen får FWD. En lest, flere drivlinjer appelerer heller ikke. Uansett hva BMW selv måtte mene, betyr det kompromisser i fleng. Bilen blir sikkert grei nok, på samme måte som ix3 er grei nok. En traust og uspennede bil.
Det er nesten en fornærmelse å kalle den avløser for i3...

Counterpointer

Jeg var hos BMW forhandler for noen uker siden. De avviste at det var slutt på produksjon av i3.

LMOR

Det er bare slutt i USA. Men de avviste at produksjonen avsluttes når iX1 kommer?
De slutter nok ikke så lenge folk kjøper nok. Men f.eks. i hele Australia hadde de solgt 55 biler på et år..
I USA solgte de ca 1500 biler på en måned på det meste, men de i begynnelsen av 2020 ble solgt ca 20 biler per måned.

Year   sold
2014   6,092
2015   11,024
2016   7,625
2017   6,276
2018   6,120
2019   4,853
2020   1,502
2021   852
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Counterpointer

Jeg snakket egentlig med dem om i4 (M50). i3 ble bare nevnt i en bisetning eller to. Det var fortsatt produksjon og ikke satt noen slutt for i3, iX1 ble ikke nevnt.

LMOR

Ok, det stemmer nok. Det er ingen offisiell sluttdato. I Europa er bare salget gått ned 30% fra toppåret, men bare salg i Norge blir nok for lite. Og når iX1 kommer spørs det hvor mange vil velge i3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Counterpointer

Nå selger jo Bmw andre modeller som overlapper hverandre, så hvis de hadde satt inn et enda litt større batteri i i3 så er det en så spesiell bil at det fremdeles var et marked.
Det er jo ekstremt at en bil holder så lenge i salg med kun to oppdateringer på batteriet.

Det er nok helt riktig at markedet i Norge ikke holder liv i en model og at blir salget lavt kuttes modellen. Så i3 er nok snart slutt, vi vet bare ikke når. Desverre vil jeg si.

1317142119

Hva forhandlerne sier (og vet) skal man ta med en klype salt. Erfaringene jeg selv har med bilforhandlere, er at vi som er litt opptatt av å følge med på nyheter og rykter om bilene er langt bedre oppdatert enn selgerne.

Det har tross alt vært lekket e-poster som bekrefter at produksjonen av i3 skal stanses neste år, så at en lokal bilbutikk ikke har fått med seg dette bør ilegges særdeles lav vekt. Husk at dersom de bekrefter at bilen skal dø, så vil salge stupe fra de allerede elendige salgstallene her i Norge.

moonbuggy

Leipzig har startet større produksjon av batterimoduler. Produkjsonsområdet for I8 er bygget om for dette.  I løpet av 2022, skal en ny større produksjonslinje for batterimoduler være klar. I alt investerer BMW 100 mill. EURO i dette. Så kanskje i3s produksjonsområde er avsatt til den ny større produksjonslinjen?

Orbit

#39
BMW har nå annonsert at de skal lage 2000 eksemplarer av "Unique forever"-edition av i3 fra november 2021. Det er vel et ganske tydelig avskjedsnummer.


Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tesla88

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 22. september 2021, klokken 10:55Husk at dersom de bekrefter at bilen skal dø, så vil salge stupe fra de allerede elendige salgstallene her i Norge.
For ikke å snakke om at de har dårligere forhandligskort ovenfor kunder når alt handler om å bli kvitt biler til en fornuftig margin.

LMOR

Eller så blir det motsatt, jeg har i hvert fall sikret meg en ny nettopp som jeg skal ha lenge.
Det kommer til å være en ikonisk bil lenge.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

#42
Flotte fargekombinasjoner på exit utgaven. Synd at man ikke oppdaterer med versjon 8 av infotainmentsystemet og 180ah batteri (i samme kasse). Ville gitt bilen et liv som nisjeprodukt i lang tid fremover. Mange trenger en snerten liten bil. Nå står BMW igjen med en utrolig slapp el adaptering av fossil mini i dette segmentet. Trist...

LMOR

Så BMW hadde sagt at en bybil ikke trenger lengre rekkevidde, mens langtursbilene skal stoppe på 600km.
Gir mening for meg, er ikke miljøvennlig å dra på et større batteri enn en trenger. Men alle er nok ikke enig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på torsdag 23. september 2021, klokken 14:41
Så BMW hadde sagt at en bybil ikke trenger lengre rekkevidde, mens langtursbilene skal stoppe på 600km.
Gir mening for meg, er ikke miljøvennlig å dra på et større batteri enn en trenger. Men alle er nok ikke enig.
Joda, men 180ah batteri har nå vekt som dagens 120ah, så en oppdatering ville gitt mening for alle oss som slett ikke trenger en stor bil for lang tur heller....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA