Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Silkefot

Er det noen som faktisk har prøvd 18" på model Y?, Vianor var redd de vil subbe borti kalipperen
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Stig85

Bjørn Nyland har brukt 18", så svaret er ja.
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Radial

Ja 18" passer. Bruker det selv.

Jeg valgte "worst case" felger (Zennen ZP6) og de gikk med 2mm margin til hjørne av caliper forran og litt mer bak. Loddene er derfor lagt litt annerledes pga dette.
Målte Zennen-felgene til 1,5cm trangere enn Brock B32 i samme størrelse, så det meste av 18" bør passe veldig bra egentlig...B32 gir faktisk kjempeklaring, selv i 18".
Bare husk ET40 istedenfor ET45, så du kommer litt lenger unna kaliper og fremdeles innenfor lovverket for sporvidde.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kTesla

Har sikkert lest denne tråden 4-5 ganger, mulig enda mer. Klarer likevel ikke helt å lande på hvilken løsning jeg skal gå for, så håper på enda noen flere synspunkt og ekspertise. Planen har i utgangspunktet vært å kryssbytte medfølgende sommerdekk over på nye felger, og medfølgende felg på nye vinterdekk (Continental).

9,5" er en litt bred felg, og 8,5" skal visstnok "passe bedre" i følge flertallet. Men den blir jo samtidig nesten litt i overkant smal? Synst dekkene ser litt ballong ut. Hvorfor ikke 9"? Finner rett og slett ingen 9"x19". Hvert fall ingen jeg liker. 9"x20" finner jeg, og av bilder jeg har sett på nett, så synst jeg de ser mye mer riktig ut. Vurderer derfor å skippe kryssbytte, og heller kjøre på med 9"x20" på sommer. Men samtidig ønsker jeg ikke å svi av 10-14k ekstra, bare for å få, det jeg anser som, rett bredde på felg. Får jeg solgt de originale hjulene, så endrer selvsagt regnestykket seg.

En annen ting jeg lurer på, er dette med lasteindeks på felgene. Er det i grenseland å kjøpe felg med 750 kg? Bakaksel har maksvekt 1500 kg, så slik jeg har forstått det, så er jo dette akkurat innenfor. Men kan vi stole på lasteindeksen på www.dekk24.no sine Khan felger? Som andre har påpekt, så finner en jo ikke info om Khan på nettet. Og ikke har dekk24 svart på en henvendelse fra meg heller, i likhet med andres opplevelse. Og, er lasteindeksen lik på samme felg i ulik bredde? Skulle tro den endret seg litt ved endring i bredde/diameter. Men mulig jeg tenker helt feil her.

Valget står litt mellom tre sett, som nevnt, helst i 19":
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=242079886 Khan Motorsport 8,5" eller 9,5"
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=242150952 Khan SF Turbin(uberturbin) 8,5" eller 9,5"
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=237735376 Khan SF Turbin (uberturbin) II 8,5" eller 9,5"

Tror alle kan fåes i 9"x20".

På forhånd, takk for eventuelle svar!  :D Om noen har bilder med noen av disse felgene, så hadde jo det vært kjekt å se. Oppgi gjerne bredde og diameter på felg  ;)

geear

Jeg har positiv erfaring med handel av Khan-felger fra Dekk24. Men sikkert lurt å ringe i stedet for å maile. Da jeg hadde ringt de så ringte de opp igjen litt etterpå. De var også veldig løsningsorienterte i forhold til å vente på dekktrykkssensorer jeg måtte få sendt dit.

Khan er nok Dekk24 sitt "eget" merke, men helt sikkert produsert av en eller annen stor fabrikk i Kina. De har solgt Khan-felger til Tesla i noen år i Norge, og det finnes vel ikke så mye verre å putte de på enn Tesla, med høy vekt og vanvittig effekt. Kjenner ikke til rapporter om at det har gitt problemer.

Men.. er det fortsatt 1500 i aksellast bak nå med økt tillatt totalvekt?

kTesla

#380
Takk for kjapt svar! Da går jeg nok for Khan fra dekk24. Må bare lande størrelsen..

1500 bak på den jeg venter på. Litt lavere foran, 1350. Har ikke tallene foran meg, men tror maks aksellast, både foran og bak, er samme nå som tidligere.

Rosstopher

Jeg har selv Khan uberturbine felger. De uten deksler i midten (link nummer 2 ovenfor) og i 9x20 for det var det som var tilgjengelig i fjor høst. Kult utseende og virker som OK kvalitet til bra pris. Går an å kjøpe senterkopper med Tesla-logo hvis man vil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

k1

Sitat fra: Rosstopher på søndag 27. februar 2022, klokken 19:44
Jeg har selv Khan uberturbine felger. De uten deksler i midten (link nummer 2 ovenfor) og i 9x20 for det var det som var tilgjengelig i fjor høst. Kult utseende og virker som OK kvalitet til bra pris. Går an å kjøpe senterkopper med Tesla-logo hvis man vil.

Noen mulighet til å legge ut bilde av dem på bilen  :) :+1:

Redgarden

Sitat fra: Rosstopher på søndag 27. februar 2022, klokken 19:44Går an å kjøpe senterkopper med Tesla-logo hvis man vil.

Tips til hvor? Fant bare på fruugo, og unngår helst dem...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

n0rpan

Jeg har bestilt TMYP og ønsker piggedekk. Tesla selger ikke pigg til performance.

Er det noe jeg må være ekstra obs på mtp at bilen er en performance? Kan man kjøpe de 19'' felgene på dekk24 som er anbefalt til Tesla Model Y? Får ikke noe valg om performance på noen av de sidene online der man kan kjøpe felgpakke

k1

Bremsekaliper på P er jo større, så felg må dertil være stor nok til dette. Dette burde utsalgssted være behjelpelig med?
Siden det ikke er levert noen P i Europa ennå, må man nesten se mot US markedet for mer info om minimum str.

Rosstopher

Sitat fra: Redgarden på søndag 27. februar 2022, klokken 19:54
Sitat fra: Rosstopher på søndag 27. februar 2022, klokken 19:44Går an å kjøpe senterkopper med Tesla-logo hvis man vil.

Tips til hvor? Fant bare på fruugo, og unngår helst dem...
AliExpress o.l. har de i alle slags størrelser og med alle slags logoer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Og original Tesla senterkopp passer også. Iallfall i mine Khan turbin eller hva de nå heter. Lakkerte et sett jeg hadde liggende ekstra fra Model X.

Redgarden

#388
Mitt bidrag til tråden: Fant Brock B32 som har akkurat samme mål som gemini-felgen. Finnes i tre farger. Føres av blant annet Dekk1. Fikk satt sammen pakke med contiviking 7 og trykksensorer til 29.990 hos Dekk1 Furuset (Dekk1 Asker skulle ha 37500 for nøyaktig samme pakke....). Har bestilt svart matt, tror det vil kle grå bil godt :)

https://nettbutikk.dekk1.no/produkter/felger/9-5x19-brock-b32-skm-ts3-60-815kg-5-114-45-64/


----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Radial

Sitat fra: Redgarden på onsdag 02. mars 2022, klokken 17:55
Mitt bidrag til tråden: Fant Brock B32 som har akkurat samme mål som gemini-felgen. Finnes i tre farger. Føres av blant annet Dekk1. Fikk satt sammen pakke med contiviking 7 og trykksensorer til 29.990 hos Dekk1 Furuset (Dekk1 Asker skulle ha 37500 for nøyaktig samme pakke....). Har bestilt svart matt, tror det vil kle grå bil godt :)

https://nettbutikk.dekk1.no/produkter/felger/9-5x19-brock-b32-skm-ts3-60-815kg-5-114-45-64/



Til info passer disse i 18" også veldig bra på Y med 40innpress... Gir nesten 1cm mer klaring til kaliper enn mine 18" (3mm). Tåler også 900kg++ i vekt, Brock er god kvalitet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA