Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: daktari på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:26
Sitat fra: Radial på torsdag 30. september 2021, klokken 19:38
Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 18:21
Sitat fra: Radial på torsdag 30. september 2021, klokken 16:31
Sitat
It's also nicer to have the winter tires on the Gemini's due to the plastic caps. Reducing amount of salt/muck getting into the rims/brakes, osv.

It's actually worse to drive with caps in winter, because it won't get cleaned behind ut, and it will corrode faster because it "never" dries up behind the cover (without removing)

Open enough to clean, but aerodyamic, is the optimal winter wheels👍
Vel, jeg har kjørt 46k med aerokapsler på min TM3 og har aldri hatt renere felger på noen av mine biler (også elbiler). Du presenterer en teori, som ikke har noe med praksis å gjøre. Jeg erfarte nemlig det motsatte på korte turer på fuktig føre... nemlig at felgene var nesten tørre bak dekslet.

Vaska bilen etter langtur på grusveier tidlig i september. Tok da av kapslene like etter, fordi jeg ville ta de av, og det så helt J*****G ut bak der, ripa i tillegg opp felgene litt der plasten klipser seg fast fordi det lå igjen sand/drit der klipsene glir på felgen.

Kjørt uten nå i 2 uker uten kapsler, null stress med akkumulering av skitt i felgene, tross grusveier da også.

Idiotisk patent, rett og slett. Få litt salt inni der i tillegg så har vi oppskriften på korrosjon ganske raskt.
Dette.
Etter bare 4 måneder med kapsler var det små slitasjemerker i lakken på vinterfelgene. Så små vibrasjoner i kapslene sliter på lakken.

Hensikten til Tesla med de kapslene er sikkert primært å få et par prosent bedre WLTP-tall? Jeg kommer i hvert fall til å ta dem av dersom jeg velger å beholde Y-en når den kommer.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Leifen1980

Dekk24 var nå tomme for tpms, så de ville levere ut vinterdekk uten. (Jeg bestilte pakke med sensorer for 1 uke siden)
Virker å være vanskelig å få tak i, og de antok at sensorene kanskje kunne komme november, desember eller kanskje først neste år. Anbefalte videre at jeg anskaffet disse selv, og de slo av 3500 på prisen jeg allerede har betalt. 
Andre som har blitt kontaktet og fått samme info? Vil helst ikke bruke masse tid på å lete opp dekktrykksensorer selv, og heller ikke særlig gøy å kjøre med
kontinuerlig varsel på i bilen over lengre tid.
Alternativt er jo å heve kjøp og kontakte andre dekksentre.
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Radial

Sitat fra: Leifen1980 på torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:49
Dekk24 var nå tomme for tpms, så de ville levere ut vinterdekk uten. (Jeg bestilte pakke med sensorer for 1 uke siden)
Virker å være vanskelig å få tak i, og de antok at sensorene kanskje kunne komme november, desember eller kanskje først neste år. Anbefalte videre at jeg anskaffet disse selv, og de slo av 3500 på prisen jeg allerede har betalt. 
Andre som har blitt kontaktet og fått samme info? Vil helst ikke bruke masse tid på å lete opp dekktrykksensorer selv, og heller ikke særlig gøy å kjøre med
kontinuerlig varsel på i bilen over lengre tid.
Alternativt er jo å heve kjøp og kontakte andre dekksentre.

Tesla solgte meg nylig 4stk TPMS sensorer for 3060kr, lagervare hos SC.
Kjøp selv, ta de med ned også kan de sette sammen pakka di når du kommer med sensorer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Leifen1980

Bare å kjøre innom? Er et stykke å kjøre, men må jo nesten det når man ikke kommer gjennom på telefon. Eller jeg kom gjennom til service, men der snakket de kun engelsk og de skulle sjekke opp og komme tilbake til meg (en gang).
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Radial

Sitat fra: Leifen1980 på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:29
Bare å kjøre innom? Er et stykke å kjøre, men må jo nesten det når man ikke kommer gjennom på telefon. Eller jeg kom gjennom til service, men der snakket de kun engelsk og de skulle sjekke opp og komme tilbake til meg (en gang).

Ja på mitt SC er de også glad i engelsk, heldig vis driver jeg med teknisk engelsk hver dag 😄

Men var ihvertfall lagervare, kom fra lageret til kassa på 5minutter med 4stk.
Leverte disse til dekkbutikken som straks satt sammen vinterdekk-pakka med sensorene jeg hadde med.
Det hele var over på 20minutter og jeg hadde alle 4 dekka i bilen på veien hjem. Ikke skiftet til vinterdekk enda, naturlig vis 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Når? Og hvor?

Skåltomt i Stavanger iallfall, trodde det var tomt på hovedlageret i Norge også.

Radial

Jeg var på K100, nå er det 3uker siden ca
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:19
Når? Og hvor?

Skåltomt i Stavanger iallfall, trodde det var tomt på hovedlageret i Norge også.

En kan og prøve Bil- og Anleggsdekk på Sandnes/Madla. Men er gjerne utsolgt der og. De hadde i hvert fall på lager for noen uker siden. Utrolig kult verksted de har på Sandnes - mange folk som samarbeider om å montere dekk på felgene og balansere - får Formel-1-følelse...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: Radial på fredag 15. oktober 2021, klokken 15:23Ikke skiftet til vinterdekk enda, naturlig vis
Venter til det snør?

For min del har jeg skiftet. Pilot sport 4S har nedre anbefalt temperaturgrense på 7 plussgrader, og med spådd kuldegrader er det like greit å skifte.

Har tidligere ventet på første snøfall, men er egentlig lei av å skifte dekk i drittvær under tidspress (og har aldri brukt dekkhotell eller verksted for en så enkel jobb )

Radial

Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. oktober 2021, klokken 22:08
Sitat fra: Radial på fredag 15. oktober 2021, klokken 15:23Ikke skiftet til vinterdekk enda, naturlig vis
Venter til det snør?

For min del har jeg skiftet. Pilot sport 4S har nedre anbefalt temperaturgrense på 7 plussgrader, og med spådd kuldegrader er det like greit å skifte.

Har tidligere ventet på første snøfall, men er egentlig lei av å skifte dekk i drittvær under tidspress (og har aldri brukt dekkhotell eller verksted for en så enkel jobb )

😄😄 Nei, men det må være litt kaldere enn 0 grader i 2 timer midt på natta før jeg planlegger bytter.
Neste helg tenker jeg. Kjører pigg, så før 1.nov skal man egentlig tenke seg litt om.

Veldig spent på 235 bredde og 18" X-ice North4 på TMY.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Slowpokes

Noen som vet om SC Oslo omegn har tpms?

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR


Counterpointer

Sitat fra: Radial på lørdag 16. oktober 2021, klokken 08:55
Sitat fra: Counterpointer på fredag 15. oktober 2021, klokken 22:08
Sitat fra: Radial på fredag 15. oktober 2021, klokken 15:23Ikke skiftet til vinterdekk enda, naturlig vis
Venter til det snør?

For min del har jeg skiftet. Pilot sport 4S har nedre anbefalt temperaturgrense på 7 plussgrader, og med spådd kuldegrader er det like greit å skifte.

Har tidligere ventet på første snøfall, men er egentlig lei av å skifte dekk i drittvær under tidspress (og har aldri brukt dekkhotell eller verksted for en så enkel jobb )

Nei, men det må være litt kaldere enn 0 grader i 2 timer midt på natta før jeg planlegger bytter.
Neste helg tenker jeg. Kjører pigg, så før 1.nov skal man egentlig tenke seg litt om.

Veldig spent på 235 bredde og 18" X-ice North4 på TMY.
Med pigg så skjønner jeg godt at du venter

Selv har jeg ikke kjørt pigg siden tidlig på 1990 tallet

tornaldo

Det er jo en og annen som bor veldig utfordrende til på vinterstid. Så det er vel en gyldig grunn.

Hvis ikke, fremstår piggdekk noe som henger igjen fra 90-tallet ja.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA