Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Radial på torsdag 30. september 2021, klokken 16:31
Sitat
It's also nicer to have the winter tires on the Gemini's due to the plastic caps. Reducing amount of salt/muck getting into the rims/brakes, osv.

It's actually worse to drive with caps in winter, because it won't get cleaned behind ut, and it will corrode faster because it "never" dries up behind the cover (without removing)

Open enough to clean, but aerodyamic, is the optimal winter wheels👍

Heh. I think that has more to do with the crappy quality of rims Tesla delivers, that just corrode like hell in winter.

Never had any corrosion issues with rims on any of my previous cars, but with the Model S, the original Turbine rims corroded like hell in the first winter. No matter how often I cleaned and taken care of them.
This is just another common complaint with Tesla sadly.

I will see how well these Gemini rims hold up after the first winter. With or without caps.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Radial på torsdag 30. september 2021, klokken 16:31
Sitat
It's also nicer to have the winter tires on the Gemini's due to the plastic caps. Reducing amount of salt/muck getting into the rims/brakes, osv.

It's actually worse to drive with caps in winter, because it won't get cleaned behind ut, and it will corrode faster because it "never" dries up behind the cover (without removing)

Open enough to clean, but aerodyamic, is the optimal winter wheels👍
Vel, jeg har kjørt 46k med aerokapsler på min TM3 og har aldri hatt renere felger på noen av mine biler (også elbiler). Du presenterer en teori, som ikke har noe med praksis å gjøre. Jeg erfarte nemlig det motsatte på korte turer på fuktig føre... nemlig at felgene var nesten tørre bak dekslet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Tror uansett at jeg vil vokse mine felger. Tipper det og vil hjelpe. Jeg kommer forøvrig til å kjøre svarte blanke vinterfelger :-)  og kommer til å kjøre "kjipe gemini" om sommeren, siden det er da jeg trenger lengst rekkevidde. Om vinteren kjører jeg stort sett ikke lenger enn 25 mil på en dag, og det klarer den jo uansett på en lading.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 18:21
Sitat fra: Radial på torsdag 30. september 2021, klokken 16:31
Sitat
It's also nicer to have the winter tires on the Gemini's due to the plastic caps. Reducing amount of salt/muck getting into the rims/brakes, osv.

It's actually worse to drive with caps in winter, because it won't get cleaned behind ut, and it will corrode faster because it "never" dries up behind the cover (without removing)

Open enough to clean, but aerodyamic, is the optimal winter wheels👍
Vel, jeg har kjørt 46k med aerokapsler på min TM3 og har aldri hatt renere felger på noen av mine biler (også elbiler). Du presenterer en teori, som ikke har noe med praksis å gjøre. Jeg erfarte nemlig det motsatte på korte turer på fuktig føre... nemlig at felgene var nesten tørre bak dekslet.

Vaska bilen etter langtur på grusveier tidlig i september. Tok da av kapslene like etter, fordi jeg ville ta de av, og det så helt J*****G ut bak der, ripa i tillegg opp felgene litt der plasten klipser seg fast fordi det lå igjen sand/drit der klipsene glir på felgen.

Kjørt uten nå i 2 uker uten kapsler, null stress med akkumulering av skitt i felgene, tross grusveier da også.

Idiotisk patent, rett og slett. Få litt salt inni der i tillegg så har vi oppskriften på korrosjon ganske raskt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Slowpokes

Noen som kan anbefale (link) til kjøp av vinterdekk + felg og sensor til Yen til rundt 20k? Dekksjekk sine nettsider er så dårlig og dekk24 har kun gripmax eller viking cont dekk.

Kires

Sitat fra: Slowpokes på torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:47
Noen som kan anbefale (link) til kjøp av vinterdekk + felg og sensor til Yen til rundt 20k? Dekksjekk sine nettsider er så dårlig og dekk24 har kun gripmax eller viking cont dekk.

https://www.finn.no/226414993
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Jeronan

Sitat fra: Slowpokes på torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:47
Noen som kan anbefale (link) til kjøp av vinterdekk + felg og sensor til Yen til rundt 20k? Dekksjekk sine nettsider er så dårlig og dekk24 har kun gripmax eller viking cont dekk.

Dekk Sjekk in Askim is excellent. They have one of the best offers. Just give them a call.

PH II Turbine / Monaco GP6 + Continental VC7 for 21k NOK or with those Avia rims for 20k NOK.

Dekk24 is really expensive and have to add 1600 NOK extra for mounting as well.  :-1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Slowpokes


Ampéreson

Jeg kjøpte de Avia fra Dekk sjekk fikk dem sendt over fra Askim til Bergen. Men som jeg lærte etterpå var at maks vekt som de felgene var sertifisert for var 50kg mindre enn hva som var kravet på Tesla Model Y, Avia felgene tålte ca 762 kg, mens kravet for bilen var 813 tror jeg.

Det ligger litt info om dette på facebook gruppe for model y, finner det ikke igjen da. Men her er kravene etter min hukommelse, vennligst korriger meg om dette er feil :police:

PH AVIA BLACK 19X9,5 5-114 ET45 CB:64,11: Maks lastevekt: 762
Tesla Model Y Minimum lastevekt pr. felg: 813 kg
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Ampéreson

#294
Ingenting er bedre enn at jeg har feil her, så dette setter jeg stor pris på.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Rosstopher

Sitat fra: snakkesalig på fredag 08. oktober 2021, klokken 11:56
Hva mener du med "kravet for bilen"? Er det ikke sånn også her at man må forholde seg til det som står i vognkortet?
Der er vel maks aksellast oppgitt til hhv 1363 og 1500 foran og bak, dvs i praksis må man ha felger som tåler minimum 750 kg..?

For dekk er det i hvertfall aksellast man skal gå etter, og ikke hva som står oppgitt av lastindeks i vognkortet. Jeg har ikke lest noe sted at det samme gjelder felg, men det er kanskje rimelig å anta?
Fra veileder til PKK:
SitatDet er viktig å merke seg at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og
hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på kjøretøyet fra fabrikk, og at
dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Det kan også være forskjell i krav til lastindeks
foran og bak mens det i vognkort er oppgitt samme lastindeks på begge aksler. Dersom
dekkene ikke tilfredsstiller spesifikasjonene i dekk-rubrikken i vognkortet, må man derfor
kontrollere dekkenes merking opp mot største tillatte akselvekter og topphastighet før det
eventuelt ilegges mangelmerknad.
https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/veileder-kontrollinstruks.pdf
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Sitat fra: Radial på torsdag 30. september 2021, klokken 19:38
Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 18:21
Sitat fra: Radial på torsdag 30. september 2021, klokken 16:31
Sitat
It's also nicer to have the winter tires on the Gemini's due to the plastic caps. Reducing amount of salt/muck getting into the rims/brakes, osv.

It's actually worse to drive with caps in winter, because it won't get cleaned behind ut, and it will corrode faster because it "never" dries up behind the cover (without removing)

Open enough to clean, but aerodyamic, is the optimal winter wheels👍
Vel, jeg har kjørt 46k med aerokapsler på min TM3 og har aldri hatt renere felger på noen av mine biler (også elbiler). Du presenterer en teori, som ikke har noe med praksis å gjøre. Jeg erfarte nemlig det motsatte på korte turer på fuktig føre... nemlig at felgene var nesten tørre bak dekslet.

Vaska bilen etter langtur på grusveier tidlig i september. Tok da av kapslene like etter, fordi jeg ville ta de av, og det så helt J*****G ut bak der, ripa i tillegg opp felgene litt der plasten klipser seg fast fordi det lå igjen sand/drit der klipsene glir på felgen.

Kjørt uten nå i 2 uker uten kapsler, null stress med akkumulering av skitt i felgene, tross grusveier da også.

Idiotisk patent, rett og slett. Få litt salt inni der i tillegg så har vi oppskriften på korrosjon ganske raskt.
Dette.
Etter bare 4 måneder med kapsler var det små slitasjemerker i lakken på vinterfelgene. Så små vibrasjoner i kapslene sliter på lakken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Med 9" brede felger med ET38-39-40, så blir det litt mer normal look på 255-dekkene, samme plassering i ytterkant som originalt, og innenfor lovlig endring av sporvidde. Så da er spørsmålet, har noen funnet noen greit prisede felger i 19 eller 20" som passer kriteriene?

Det er uaktuelt å bruke 10k på custom felg på vinterhjul.

Rosstopher

Sitat fra: geear på torsdag 14. oktober 2021, klokken 08:43
Med 9" brede felger med ET38-39-40, så blir det litt mer normal look på 255-dekkene, samme plassering i ytterkant som originalt, og innenfor lovlig endring av sporvidde. Så da er spørsmålet, har noen funnet noen greit prisede felger i 19 eller 20" som passer kriteriene?

Det er uaktuelt å bruke 10k på custom felg på vinterhjul.

Har selv bestilt "uberturbine"-felger med ET40 i 9" bredde. Mulig dette faller under kategorien "custom felg" i dine øyne.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=227825995
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Takk for tips, men er skeptisk til uberturbine-looken... og nei, Khan-felger er billigfelger og faller ikke i kategorien 10k per stykk (der ET, senterhull og kanskje boltsirkel maskineres iht. bestilling), med pris på 28k med CVC7 og TPMS i 20", så koster vel felgene gjerne rundt 3k per stykk. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA