Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

geear

Blir bra det der! Kunne sikkert hatt enda lavere innpress også. Det er litt å gå på med originale.

beyma

Ser dekk24 har en 18" pakke nå til 15k.

Noen som har tittet på de?

geear

Noen som har bilde av Y med PH Edition II Avia, helst i 20"?

trykkertor

Sitat fra: geear på torsdag 16. september 2021, klokken 21:03
Noen som har bilde av Y med PH Edition II Avia, helst i 20"?
Hmmm....kanskje vi kunne hatt en bilde-tråd på forumet for "Felger på Model Y" hvor det oppgis merke, modell, størrelse og kanskje ca. pris?

Slowpokes

Er det noen som vet om det går an å bytte slik at originale 19" sommerdekk bytter over til 3.parts 19" felger og vinterdekk over til originale 19"?

tmn

Sitat fra: Slowpokes på fredag 17. september 2021, klokken 23:35
Er det noen som vet om det går an å bytte slik at originale 19" sommerdekk bytter over til 3.parts 19" felger og vinterdekk over til originale 19"?

De fleste dekk/felg forhandlere kan gjøre det for deg, og de kan vel som oftest også veilede deg om valgte felger og dekk passer skulle du være usikker :-) Bare spør dem før du handler :-) Verstefall gjør vel verksteder som Dekkmann o.l. slik for deg om du bare dropper inn med bil og felg og dekk.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Slowpokes


Jaronsen

Hei, jeg bestilte en TMYP i januar, kommer vel en gang neste år. Er fortsatt ikke mulig å legge til vinterhjulpakke til bestillingen. Hva kom dette på for dere som har tatt ut dette fra Tesla på LR? Ser noen legger ut originale pakker på Finn til 24900,-, så da er det kanskje rundt der?

Har selv lyst på testvinner (NAF/Motor) fra Conti, har kjørt på Conti på sommer som vinter i mange år og vært veldig fornøyd. Men så er dette også første El-bil, og da må man kanskje ta inn dette med hvordan vekta påvirker dekket mht slitasje, eller? Har før hørt at sommerdekk til tunge El-biler kan ha en gummi som er mer "holdbar", hvis dette er tilfelle gjelder det kanskje ikke for vinterdekk?

Takk for tips/svar!

Radial

Sitat fra: Jaronsen på søndag 19. september 2021, klokken 08:09
Hei, jeg bestilte en TMYP i januar, kommer vel en gang neste år. Er fortsatt ikke mulig å legge til vinterhjulpakke til bestillingen. Hva kom dette på for dere som har tatt ut dette fra Tesla på LR? Ser noen legger ut originale pakker på Finn til 24900,-, så da er det kanskje rundt der?

Har selv lyst på testvinner (NAF/Motor) fra Conti, har kjørt på Conti på sommer som vinter i mange år og vært veldig fornøyd. Men så er dette også første El-bil, og da må man kanskje ta inn dette med hvordan vekta påvirker dekket mht slitasje, eller? Har før hørt at sommerdekk til tunge El-biler kan ha en gummi som er mer "holdbar", hvis dette er tilfelle gjelder det kanskje ikke for vinterdekk?

Takk for tips/svar!

Dekk rundt el-bil handler mest om at elbiler er tyngre enn sine fossile motparter, og de er veldig motorsterke som igjen spiser dekk. Myke dekk spiser også opp litt rekkevidde, så derfor er "typiske" EV dekk forsterket for høy vekt (blir stive), og gummiblandingen er gjerne litt hard for bedre holdbarhet og mindre rullemotstand.

Bakdeler med denne typen dekk er redusert komfort, for de demper slag dårligere (forsterket=mindre flex), økt hjulstøy (pga hard gummiblanding).

Så hvis du ikke er redd for ett par mil mindre rekkevidde, gå for noen "vanlige" dekk hvis du kan.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jaronsen

Takk for nyttig informasjon! Da blir det et mykere testvinnerdekk, og heller litt oftere bytter :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jaronsen på søndag 19. september 2021, klokken 09:07
Takk for nyttig informasjon! Da blir det et mykere testvinnerdekk, og heller litt oftere bytter :)

Har selv hatt ContinentalVikingContact7 på TM3, og etter to vintre med mye kjøring så merket jeg ikke særlig slitasje. Har derfor kjøpt det igjen til TMY (ref innlegg lenger oppe). Men kommer nok og en del an på dimensjon - jo større jo mer slitasje.

På TMY hvor standardbredden er whopping 255mm så vil jeg si at vekt per breddecm ikke er så høy, samt at omkretsen er ganske stor, så sånn sett tilsier ikke TMY at du bruker særlig mer dekk. Men kjører du med "av og på-knapp" på gassen med Performance i svinger så kan en jo slite litt dekk  :D. Rett frem er det så sinnsykt bra veigrep på 4wd at jeg ikke følte at det spinner/sliter så mye (med min solgte TM3P). Og Drift Mode er det ikke på Y....
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 19. september 2021, klokken 09:40
Sitat fra: Jaronsen på søndag 19. september 2021, klokken 09:07
Takk for nyttig informasjon! Da blir det et mykere testvinnerdekk, og heller litt oftere bytter :)

Har selv hatt ContinentalVikingContact7 på TM3, og etter to vintre med mye kjøring så merket jeg ikke særlig slitasje. Har derfor kjøpt det igjen til TMY (ref innlegg lenger oppe). Men kommer nok og en del an på dimensjon - jo større jo mer slitasje.

På TMY hvor standardbredden er whopping 255mm så vil jeg si at vekt per breddecm ikke er så høy, samt at omkretsen er ganske stor, så sånn sett tilsier ikke TMY at du bruker særlig mer dekk. Men kjører du med "av og på-knapp" på gassen med Performance i svinger så kan en jo slite litt dekk  :D. Rett frem er det så sinnsykt bra veigrep på 4wd at jeg ikke følte at det spinner/sliter så mye (med min solgte TM3P). Og Drift Mode er det ikke på Y....
Jeg har kjørt snart 60 tusen km med originale 20' Pilot Sport 4S og  uoriginale 18' med Nokian R3 på en M3P.
Hverken sommer eller vinter er mye slitt, flere sesonger igjen.

Jeg vil absolutt si bilen er motorsterk, men slitasjen er liten. Synes dekkslitasje på elbil er overvurdert og mye av grunnlaget er dårlig hjulstilling på S og X, samt selvfølgelig de som «spinner» mye. Hadde en Ampera E som spant hele tiden grunnet forhjulstrekk, der måtte hjulene roteres.

geear

På en TMYP så vil vinterhjulene være i bolken som overstiger 600k, altså blir de ikke momsfrie om AP/SP/SV får det som de vil fra 1. jan 2022. Det gjenstår å se om Tesla i så fall skrur ned prisen på vinterhjul, men det blir kinkig for de, siden fortjenesten da vil gå ned også for de som skal ha de momsfrie, under 600k. Eventuelt så setter de sammen en 20" pakke eller lignende kun for P, men tror nok fort at uoriginalt kan bli en bedre løsning.

lars667

Er det noen som har fått med seg topp 5 av piggfrie vinterdekk i årets MOTOR-test?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Radial

Sitat fra: lars667 på søndag 19. september 2021, klokken 20:10
Er det noen som har fått med seg topp 5 av piggfrie vinterdekk i årets MOTOR-test?

Eller PIGG for den slags skyld :D
Hvis jeg skal velge noe annet enn x-ice north4, skulle jeg helst visst det nå, hehe

Bare NAF medlemmer som får se testen fram til 1. oktober.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA