Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

PionerThink

Sitat fra: Jeronan på onsdag 08. september 2021, klokken 12:08
I actually went for GoodYear Ultragrip Ice 2 with our current Model S back in February. Since I read lots of positive feedback on those from other Tesla owners and it end up being really deserved.

Driven these over the mountain in winter holiday earlier this year and had no problems in heavy snow.
Nokian R2 (and probably Continental CV7) had slightly better traction on slippery icy snow, but the GoodYear are phenomenal around Oslo here, where we often have slush/wet roads after heavy salting. Much better traction than our previous Nokian R2.

I guess it just depends on where you live and if you want better performance on icy snow or slush/wet roads.
No tire is perfect on all unfortunately.

So I will see with our Model Y. If I can get a better deal on GoodYear UG Ice2 than Continental CV7, I probably go for these again for the Model Y too.
Selvfølgelig Jeronan, du skrev jo GoodYear Ultragrip Ice 2, så jeg har forespurt pris på disse også siden de er bedre på vått føre som vi kjører på 90% av tiden. Fant ut det på denne testen: https://besteitest.no/piggfrie-vinterdekk/
Motor sin test fra i fjor derimot har litt annen rekkefølge på toppen, men de samme dekkene går igjen: https://nye.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2020
Tror uansett man ikke blir skuffet om man velger en av disse dekkene?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jeronan

#181
Sitat fra: PionerThink på onsdag 08. september 2021, klokken 14:07
Selvfølgelig Jeronan, du skrev jo GoodYear Ultragrip Ice 2, så jeg har forespurt pris på disse også siden de er bedre på vått føre som vi kjører på 90% av tiden. Fant ut det på denne testen: https://besteitest.no/piggfrie-vinterdekk/
Motor sin test fra i fjor derimot har litt annen rekkefølge på toppen, men de samme dekkene går igjen: https://nye.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2020
Tror uansett man ikke blir skuffet om man velger en av disse dekkene?

I paid around 9700 NOK for the GoodYear UG Ice2 in February for our Model S, compared to 13-14k NOK offers I got for Continental CV7 at the time. (Was not the best time to buy it unfortunately. You get better deals now.)

So if the Continental CV7 Model Y package offers currently are in the 22-25k NOK range, I assume you should be able to get a package deal with GoodYear in the 19-22k NOK range.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

runarlan

Da er vinterdekkene mine på plass! Bare å vente på bilen som kommer om 6 dager...
Det blå i midten er bare en kapsel og kan fjernes. Jeg får se om jeg evt spraylakkerer den.
23 kNok fra Dekk24 med Conti7: https://www.dekk24.no/Default.asp?CMD=Product&PID=159841
Du kan ikke vise dette vedlegget.

IP

Sitat fra: runarlan på onsdag 08. september 2021, klokken 15:12
Da er vinterdekkene mine på plass! Bare å vente på bilen som kommer om 6 dager...
Det blå i midten er bare en kapsel og kan fjernes. Jeg får se om jeg evt spraylakkerer den.
23 kNok fra Dekk24 med Conti7: https://www.dekk24.no/Default.asp?CMD=Product&PID=159841
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Spennende, jeg ser på samme pakke selv.
Hvordan oppleves kvaliteten på felgen?

Jeronan

Just talked with Dekk24.

They have a PHTurbine package for Model Y, which is 22.990 NOK with Continental VC7.

With the new GoodYear UltraGrip Ice2+ it will be 21.990 NOK.

If you go down to 245/45/R19, then you can get it for 20.500 NOK with the previous GoodYear UltraGrip Ice2. (ones I have now for our Model S).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

IP

Goodyear kan være et godt alternativ, da jeg stort sett kun kjører i by. Vet du om det er forskjell på hjulstøy? Ser at i testen på «Motor» så kommer Continental bedre ut i støy, men svakere i vått vær.
Tror uansett at jeg beholder 255 grunnet kryssbytte neste vår

geear

Hmm, har såvidt funnet noen som har Goodyear UGI 2 i 255/45-19, og der var de dyrere enn Conti og Nokian. Noen tips hvor de er tilgjengelige for en ok pris?

runarlan

Sitat fra: IP på onsdag 08. september 2021, klokken 15:29
Sitat fra: runarlan på onsdag 08. september 2021, klokken 15:12
Da er vinterdekkene mine på plass! Bare å vente på bilen som kommer om 6 dager...
Det blå i midten er bare en kapsel og kan fjernes. Jeg får se om jeg evt spraylakkerer den.
23 kNok fra Dekk24 med Conti7: https://www.dekk24.no/Default.asp?CMD=Product&PID=159841
Spennende, jeg ser på samme pakke selv.
Hvordan oppleves kvaliteten på felgen?

Nå har ikke jeg veldig peiling på felg.. Men ut i fra min enkle bedømming, ser de veldig bra ut  :+1:

Olatho

Jeg må umiddelbart inrømme at jeg er veldig novise på dette med dekk og felger, og håper dere som kan dette kan svare meg.

For vi trenger selvsagt vinterdekk, og ut fra tester skulle jeg gjerne hatt Viking Continental 7 da det virker som et dekk som passer best til vårt kjøremønster, pluss at det får gode skussmål når det gjelder støy, og framstår som ett bedre alternativ enn det Tesla tilbyr.

Men i jungelen av tall og størrelser på dekk og felger har jeg gått meg vill for lenge siden.

Bilen vår kommer med standard 19", og jeg tenker 19" da er passe på vinter også.
Så vil jeg har felger uten noe dill.  Det er masse postinger her om felger med feil innpress og tegninger av blå og grønne streker og utergninger av diverse, som jeg må være ærlig å si at jeg ikke har tenkt å sette meg inn i.  Har sjekka noen av de "hjelpguidene" som leverandørene har laget, men der også må man oftest inn og justere en masse parametre, som enten gir meg null treff, eller hundrevis av valg...  Det viktige for meg er at felgene må være lovlige, og riktige og passe på alle måter.
Også hadde det vært kult om de var svarte. 

Planen er da å flytte sommerdekkene over på de nye felgene, og bruke de felgene som følger med til vinterdekkene når den tid kommer.

Den pakka nevnt rett over her fra Dekk24 med Conti7: https://www.dekk24.no/Default.asp?CMD=Product&PID=159841
- Er det noe som helst sånn fjas med feil bredde eller dybde eller lengde eller vektbegrensning eller innpress eller utpress eller hva som helst med de felgene, eller har de samme verdier for alt sånt som de originale fra Tesla?


Doff

Sitat fra: runarlan på onsdag 08. september 2021, klokken 15:12
Da er vinterdekkene mine på plass! Bare å vente på bilen som kommer om 6 dager...
Det blå i midten er bare en kapsel og kan fjernes. Jeg får se om jeg evt spraylakkerer den.
23 kNok fra Dekk24 med Conti7: https://www.dekk24.no/Default.asp?CMD=Product&PID=159841

Vurderer samme felger selv. Dersom senterkapselen kan fjernes som du sier så kan du eventuelt erstatte den med et sort Tesla-emblem som man får kjøpt billig på eBay osv.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

tornaldo

Eneste jeg vil kommentere om de PH Turbin felgene, er at de er fryktelig tunge. Det betyr tregere akselerasjon og høyere forbruk. Veier nesten 15 kilo. Har de selv som vinterfelger, og det føles som de veier et tonn.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Og så er de på omtrent alt av biler de siste årene. Kryr av de på alt fra e-Golf til Model X.

Olatho, det tryggeste valget er å kjøpe originale Tesla Y-felger på Finn, fra noen som ikke vil ha de, eller iallfall kjøpe felger med akkurat samme spec, dvs 19" diameter, 9,5" bredde, innpress (ET) 45, og minimum lastrating på største akselvekt delt på to (1500 kg bak på min, altså min 750 kg per felg) og dekk som er 255/45-19" og har minimum lastindeks som i vognkortet (104 tror jeg det står på min).

dandaman


geear

Er det din bil? Har du bilde enda mer skrått bak/forfra?

Men 1740,- er drøy fraktpris. Merkelig de ikke kan sende på pall med Postnord eller noe, for en bedre pris..

Jeronan

Aren't those similar to PHTurbine and also really heavy?

With the low nyttelast I would like to find rims that are not too heavy and impact the already low nyttelast even more.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA