Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Kamil58

Jeg bestilte Good Year ug2 her i Bergen   :) :+1: Takk for tilbakemeldingen , tror jeg går for Megahjul felger, veier veldig lite 10,2-11 kg og det kan være en fordel ;)

geear

Hvilken dimensjon, og er du sikker på at det ikke er ug performance?

Kamil58

255 45 R19 , Goodyear utragrip ice2, ikke
Goodyear UltraGrip Performance. Kommer fra Sverige til Norge 13.12.21

geear

Så bra. Var de jeg ville hatt, bare i 20".

Men... har kjørt litt på det som må kunne kalles tørre (men skitne) veier i dag, med 3-4 grader temp, og bilen min slipper så syyykt lett. Kjøre gjennom en rundkjøring, og gi den sånn passe godt pådrag på vei ut, så slipper den både i høyresvingen i rundkjøringa og går deretter bredt i venstresvingen ut. Kan skikkelig dra den sideveis. Har Conti viking contact 7 i 255/40-20". X-en var aldri i nærheten av dette her, med Nokian R2 i 20".. andre som opplever at CVC7 er ekstremt glatte på asfalt?

trykkertor

Sitat fra: geear på lørdag 11. desember 2021, klokken 19:24
Har Conti viking contact 7 i 255/40-20". X-en var aldri i nærheten av dette her, med Nokian R2 i 20".. andre som opplever at CVC7 er ekstremt glatte på asfalt?
Ikke registrert det på vår TMY 19" Gemini CVC7. Kjørt på de dekkene i litt over 1 måned nå.
Regn, vått, tørt, lett snø, saltet, fra -11 til +5 i denne perioden.
Kjører heller ikke bilen spesielt hardt, så har heller ikke provosert frem noe. Bilen kjøres kun i chill-mode og med lett fort på pedalen.

geear

Hadde nok ikke merket så mye i chill, og kjører du i chill hele tiden er du nok en ganske annen type sjåfør enn meg. Men.. det viser seg nå at det var kun de to dagene før helga som var så glatte. Nå når det er 6-8 plussgrader, og våte veier. Så sitter den kjempegodt igjen.

Autowinder

#351
En ting jeg kom til å tenke på er at jo lettere felger en kjøper, jo mer får en laste av bagasje 😂
Gemini felgene står oppgitt til 13,3 kg, så kan fort bli 10-12kg mindre vekt på 4 lettere tredjepartsfelger.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

elhansen

Har også valgt Conti viking contact og er veldig godt fornøyd. Kjører mye på skikkelig snøvinterføre og på ingen måte bare i chill. Synes Yen er stabil og meget god på dette føret. Har prøvd lite is underlag ennå. 
Vurderte Hakka R3 men har opplevd litt for mange ødelagte dekk grunn mjuk gummi og småstein som har ødelagt hjulet med å få rust i corden og "ujevnt" dekk.

elhansen

Fant PH electric og tror jeg går for disse.. Er det noen som har disse og evt kan legge ut et bilde ferdig skodd?

TrondT1

Erfaring med 18´´vinterhjul og 235/55 Nokian dekk.
Det fungerer aldeles utmerket.
Hentet og kjørte hjem på 19x9.5 felg og 255 sommerdekk (standard).
Tydelig sporing på grunn av brede dekk.

Vinter: Valgte 235x55x18 dekk. Kan absolutt anbefales. 235-dekk om du foretrekker retnings-stabil behagelig kjøring. Mindre sporing.

Fjærene til Tesla er stive. Med 235x55 dekk blir det noe bedre fjæring.

Felgbredde 8´´. Da kommer ikke felgene på utsiden dekkene. Dekkene blir ikke vrengt på. Og mindre sjanse for kantkjørte felger!

Felgene blir også noe letter enn standard 19x9,5. Det betyr mindre energi ved akselerasjon og retardasjon. Men tror dette ikke betyr mye i praksis. Kjørestil med mye hastighetsendring er verre for forbruket.
Og lettere å skifte hjul!.

Til slutt. Jeg forstår ikke hvorfor Tesla har valgt så brede felger og dekk. Alle andre biler i samme vektklasse (Mercedes EQC, VW ID.4, Jaguar mm) har ca 8 felg og 235 dekk. Er ikke Model Y en familiebil?

jkirkebo

Sitat fra: TrondT1 på mandag 20. desember 2021, klokken 22:41
Erfaring med 18´´vinterhjul og 235/55 Nokian dekk.
Det fungerer aldeles utmerket.
Hentet og kjørte hjem på 19x9.5 felg og 255 sommerdekk (standard).
Tydelig sporing på grunn av brede dekk.

Vinter: Valgte 235x55x18 dekk. Kan absolutt anbefales. 235-dekk om du foretrekker retnings-stabil behagelig kjøring. Mindre sporing.

Fjærene til Tesla er stive. Med 235x55 dekk blir det noe bedre fjæring.

Felgbredde 8´´. Da kommer ikke felgene på utsiden dekkene. Dekkene blir ikke vrengt på. Og mindre sjanse for kantkjørte felger!

Felgene blir også noe letter enn standard 19x9,5. Det betyr mindre energi ved akselerasjon og retardasjon. Men tror dette ikke betyr mye i praksis. Kjørestil med mye hastighetsendring er verre for forbruket.
Og lettere å skifte hjul!.

Til slutt. Jeg forstår ikke hvorfor Tesla har valgt så brede felger og dekk. Alle andre biler i samme vektklasse (Mercedes EQC, VW ID.4, Jaguar mm) har ca 8 felg og 235 dekk. Er ikke Model Y en familiebil?

235-bredde fungerer topp på Model X også. Jeg kjører 235/55-19 både på sommer- og vinterhjulene. Ser ingen ulemper med det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Ulempen er at det ser helt noldus ut, iallfall om man holder seg innenfor lovlig sporviddeendring på 15 mm per aksling. Gir man f i det, slik at man får hjulene tilstrekkelig ut i hjulbuen, så er det ikke noe stort problem.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TrondT1 på mandag 20. desember 2021, klokken 22:41
Erfaring med 18´´vinterhjul og 235/55 Nokian dekk.
Det fungerer aldeles utmerket.
Hentet og kjørte hjem på 19x9.5 felg og 255 sommerdekk (standard).
Tydelig sporing på grunn av brede dekk.

Vinter: Valgte 235x55x18 dekk. Kan absolutt anbefales. 235-dekk om du foretrekker retnings-stabil behagelig kjøring. Mindre sporing.

Fjærene til Tesla er stive. Med 235x55 dekk blir det noe bedre fjæring.

Felgbredde 8´´. Da kommer ikke felgene på utsiden dekkene. Dekkene blir ikke vrengt på. Og mindre sjanse for kantkjørte felger!

Felgene blir også noe letter enn standard 19x9,5. Det betyr mindre energi ved akselerasjon og retardasjon. Men tror dette ikke betyr mye i praksis. Kjørestil med mye hastighetsendring er verre for forbruket.
Og lettere å skifte hjul!.

Til slutt. Jeg forstår ikke hvorfor Tesla har valgt så brede felger og dekk. Alle andre biler i samme vektklasse (Mercedes EQC, VW ID.4, Jaguar mm) har ca 8 felg og 235 dekk. Er ikke Model Y en familiebil?

Ser ut som du har funnet en bra løsning der. Skal ikke se bort fra at jeg hadde valgt det om jeg hadde valgt om igjen. Grunnen til at Tesla sikkert har valgt så bredt og lavt som de har gjort tror jeg at jeg fant svaret på under noen hytteturer der veien er svingete, asfalten er tørr og musikken høy. Den satt så sinnsykt bra i svingene at jeg tenkte "aha, derfor"...og jeg har standard 19". Men når en ruller rundt over skadde fartshumper i byen så gir det ikke mening...
Tesla Model Y                         2021-

TrondT1

"Ulempen er at det ser helt noldus ut"
Ja, det er bra at vi har ulike oppfatninger om hva som ser bra ut.
Ikke alle synes hjul med dekk som er vrengt utenpå felg, ser bra ut.
(Og ikke gode å kjøre med heller)

geear

Og derfor har jeg kjøpt smalere felger til vinterdekkene (9x20"), men beholdt original dekkdim, og lavere innpress på felgene enn originalt, slik at de står likt i ytterkant i hjulhuset som originalt, ikke havner langt inn. Problemet om man går ned til 235-dekk er at man ikke kan få til begge deler uten dekkstrekk eller å øke innpress mer enn tillatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA