Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Radial

Jess, Jess, med snøfall på tirsdag ble det hjulbytte likevel.

Grøss og gru for en rustfelle det er i framhjulsbrønnen oppe ved øvre bærearm forran.

Michelin X-ice North4 i 235/55-18 støyer noe mer enn Hankook sommer, komforten er litt bedre (gullstriper og steiner slukes enkelt) men fremdeles en spretten bil på ujevnt underlag. Merker dekksidene gir seg med litt provosering, forutsigbart.

Omtrentlig fornøyd, siden jeg må ha dette pigg-rælet 🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Slowpokes

Innser at vi ikke får kjøpt vinterhjulpakke til bilen og derfor lurer vi på om det er noen som vet om et verksted i Oslo som legger om vinterdekkene på original felgen som fulgte med bilen? Lest det med Jack pad ved hjulskift så vil ikke bare besøke hvilken som helst verksted for å bytte og legge om dekk.

Rosstopher

Sitat fra: Slowpokes på mandag 18. oktober 2021, klokken 18:54
Innser at vi ikke får kjøpt vinterhjulpakke til bilen og derfor lurer vi på om det er noen som vet om et verksted i Oslo som legger om vinterdekkene på original felgen som fulgte med bilen? Lest det med Jack pad ved hjulskift så vil ikke bare besøke hvilken som helst verksted for å bytte og legge om dekk.

Jeg har bestilt Modell 3/Y jack pads, men de kom ikke i tide, så jeg byttet hjul i dag med vanlige jack pads og det fungerer helt fint. Skal være ganske uforsiktig for å ødelegge noe.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Radial

#318
Må ikke ha jackpads, særlig ikke på søylebukker som løfter rett opp og ned.

Med garasje-jekken får man dog en del sideveis belastning, så da må man passe på litt ekstra så man ikke sklir på jekkepunktet.
Med pads er du "sikra" mot å skli siden noe fysisk holder pad'n fast i hullet.

Men problem uten?niks.. likt på som på 3, som de fleste verksteder bør ha litt erfaring med.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Goran

Jeg er fornøyd med vinterdekkpakken (dekk og felg) som jeg kjøpte gjennom Trønderdekk her i Trondheim.
Betalte 19000 for alt.
Kjørte til Vestlandet i høstferien, fikk først beskjed om at bilen ikke klarte å registrere dekktrykk. Men feilmeldingen forsvant ganske raskt.

Synes felgene ser ok ut på bilen også.

Slowpokes

Sitat fra: Rosstopher på mandag 18. oktober 2021, klokken 21:20
Sitat fra: Slowpokes på mandag 18. oktober 2021, klokken 18:54
Innser at vi ikke får kjøpt vinterhjulpakke til bilen og derfor lurer vi på om det er noen som vet om et verksted i Oslo som legger om vinterdekkene på original felgen som fulgte med bilen? Lest det med Jack pad ved hjulskift så vil ikke bare besøke hvilken som helst verksted for å bytte og legge om dekk.

Jeg har bestilt Modell 3/Y jack pads, men de kom ikke i tide, så jeg byttet hjul i dag med vanlige jack pads og det fungerer helt fint. Skal være ganske uforsiktig for å ødelegge noe.

Ok da skjønner jeg. Skal ikke bytte selv og har ikke utstyr til det, så må nok på bilverksted å bytte dekk.

flux

#321
Jeg lurer på hvilke 18'' felger som passer best på model Y, og hvilke erfaringer andre har fra vinterdekk på 18'' felger?

Tenker å kjøpe Goodyear Ultragrip ICE 2 SC i 235/55-18 104T da jeg har samme vinterdekk i 245/45-19 på min Model S og er godt fornøyd med de, de er stille og har godt grep på snø og våte veier.

hogst77

Hei.

Har bestilt en Model Y med induction felger, men som blir levert med 19" Nokian-vinterdekksett (piggfri).

Så ingen spesifikasjoner eller bilder av vinterdekkene. Er dette standard Gemini 19" felger som blir levert i vinterfelgpakken til Tesla?

Tahamre

Sitat fra: hogst77 på mandag 08. november 2021, klokken 13:02
Hei.

Har bestilt en Model Y med induction felger, men som blir levert med 19" Nokian-vinterdekksett (piggfri).

Så ingen spesifikasjoner eller bilder av vinterdekkene. Er dette standard Gemini 19" felger som blir levert i vinterfelgpakken til Tesla?
Det stemmer. Uten plastdekselet.

Radial

Sitat fra: flux på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 19:16
Jeg lurer på hvilke 18'' felger som passer best på model Y, og hvilke erfaringer andre har fra vinterdekk på 18'' felger?

Tenker å kjøpe Goodyear Ultragrip ICE 2 SC i 235/55-18 104T da jeg har samme vinterdekk i 245/45-19 på min Model S og er godt fornøyd med de, de er stille og har godt grep på snø og våte veier.

Bare finne de felgene du syns der ok ut, men som har riktig innpress, navdiameter og vektklasse.
Er litt begrenset med felger som tar 750+kg i 18", stort sett der begrensningene ligger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

flux

Jeg har sett på disse:


PH Edition II - Electric
Varenummer: PHEEAS40-0MGM10S

Bredde: 8.5"
Diameter: 18"
Boltsirkel: 5x114
ET: 40
Nav: Ø64.1
Maks last: 760kg
Matt Gun Metal (760 Kg)

Men er usikker på om de vil ha nok klaring til caliper og tåler nok vekt?

Radial

Sitat fra: flux på tirsdag 09. november 2021, klokken 14:33
Jeg har sett på disse:


PH Edition II - Electric
Varenummer: PHEEAS40-0MGM10S

Bredde: 8.5"
Diameter: 18"
Boltsirkel: 5x114
ET: 40
Nav: Ø64.1
Maks last: 760kg
Matt Gun Metal (760 Kg)

Men er usikker på om de vil ha nok klaring til caliper og tåler nok vekt?

Vekta er innenfor (1500kg maks akselvekt/2), innpress er innenfor. OM det passer med caliper blir alltid ett spørsmål, men mine felger sies å være trangere enn de der - og det gikk greit det bare loddene ikke ble lagt hvor som helst.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Dere som velger 18" og sier at det ikke engang er rom for lodd "feilplassert" i felgbøtta - har dere tatt høyde for vinter og snø/is som pakker seg i felgen? Evt sammen med smågrus og stein?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Sitat fra: Klykken på onsdag 10. november 2021, klokken 09:56
Dere som velger 18" og sier at det ikke engang er rom for lodd "feilplassert" i felgbøtta - har dere tatt høyde for vinter og snø/is som pakker seg i felgen? Evt sammen med smågrus og stein?

Tenkt tanken, men det er ikke noe problem. Er ett område det er trangt, og det er helt på kanten av caliper - ett sted det ikke samler seg is eller stein på felgen fordi det ikke er laveste punkt 👌

Men skulle man få en voksen pukk-bit inn i originalfelgene, er de ferdig de også for å si det mildt 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Er det tilfeldigvis noen som vet vekta på Khan turbin i 9x20"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA