Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

glx-rider

Jeg snuser litt på å faktisk bytte ut hankookene helt og kjøpe en 20" felg til sommerdekkene. Synes 19" fyller opp så lite av hjulbuen og 21 er jeg redd vil drepe for mye av komfort.

Ser at en av anbefalingene ute hos dekkforhandlere da blir 255/40-20, hvordan tror dere at dette vil påvirke utseendet, vil det bli en særlig synlig endring?


Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. september 2021, klokken 11:49
Er jo litt kjedelig dersom bilen viser at du har kjørt 102.000km dersom en egentlig bare har kjørt 98.000km...dersom dette er målt med hjulet. Litt rart at sykler har gått over på GPS, men ikke biler når det gjelder fartsmåling osv...

Good point. Didn´t think about the actual odometer. That would be annoying indeed.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. september 2021, klokken 11:49
Er jo litt kjedelig dersom bilen viser at du har kjørt 102.000km dersom en egentlig bare har kjørt 98.000km...dersom dette er målt med hjulet. Litt rart at sykler har gått over på GPS, men ikke biler når det gjelder fartsmåling osv...
Jeg "hudflettet" en Audi servicemann en gang, som skulle være hjelpsom og satte på ett smalere dekk en bestilt grunnet leveringsproblemer og forsvarte seg med at det var lovlig.

Sa bare at jeg ikke var interessert i 5% lengre km stand og misvisning, og at de fikk si fra når de fikk inn riktig dekk. "Vorsprung durch technik" liksom...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

#273
Jeg endte opp grunnet utsolgt flere steder med Continental alternativet, og noen altfor høye priser, med Goodyear UltraGrip Ice 2 245/45-R19.
På tross av alle dystre spådommer her inne er det ikke mer enn drøye 1,4% forskjell fra originaldimensjonen når det gjelder rulleomkrets. Sakset fra Dekkkalkulator.com:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tror jeg skal kunne leve med dette de få vintermånedene vi har på disse dekkene som i følge testene er gode på barmarksegenskapene som vi kjører på i 90% av tiden ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: PionerThink på torsdag 30. september 2021, klokken 09:56
Jeg endte opp grunnet utsolgt flere steder med Continental alternativet, og noen altfor høye priser, med Goodyear UltraGrip Ice 2 245/45-R19.
På tross av alle dystre spådommer her inne er det ikke mer enn drøye 1,4% forskjell fra originaldimensjonen når det gjelder rulleomkrets. Sakset fra Dekkkalkulator.com:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tror jeg skal kunne leve med dette de få vintermånedene vi har på disse dekkene som i følge testene er gode på barmarksegenskapene som vi kjører på i 90% av tiden ;)

Ja mine kalkulasjoner var basert på hva Jaronan sa at Dekk24s mann sa at deres kalkulator sa (at den vil vise 70 når du kjører 67km/t). Alltid greit å dobbelsjekke ting :-)

Så spørs det hvem sin kalkulator, eller hva som er rett :-)  :D :o
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Sjekket en annen kalkulator, og den viste enda mindre forskjell. Hentet fra https://tiresize.com/tyre-size-calculator/:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hvis dette stemmer at forskjellen er 1,4% eller mindre så er det jo marginalt vil jeg si og til å leve med?
Eneste er at jeg ser at 245-størrelse på originalfelgene som er 9,5'' er litt utafor det anbefalte, men har ikke planer om å sladde så mye rundt at det bør være fare for at de løsner eller noe :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jeronan

#276
Just shows you can't even trust these so called experts at Dekk senters.  :o ::) :P

Though could it be the rim has a say in this as well? That they use a calculator that includes rim size?

A 245 winter tire will get stretched quite a bit on a 9,5inch wide rim?  ::)

Since your calculator example expects a rim with max 9inch in width?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

PionerThink

Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 10:32
Just shows you can't even trust these so called experts at Dekk senters.  :o ::) :P

Though could it be the rim has a say in this as well? That they use a calculator that includes rim size?

A 245 winter tire will get stretched quite a bit on a 9,5inch wide rim?  ::)

Since your calculator example expects a rim with max 9inch in wide?
Hmmm, jeg vil jo si at et 245-dekk på bred felg ville bli det motsatte av "streched" ???
Nå er jo 9,5'' ca.241mm, og dekket er 245mm, så fremdeles er i det minste dekket bredere enn felgen ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jeronan

#278
Sitat fra: PionerThink på torsdag 30. september 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 10:32
Just shows you can't even trust these so called experts at Dekk senters.  :o ::) :P

Though could it be the rim has a say in this as well? That they use a calculator that includes rim size?

A 245 winter tire will get stretched quite a bit on a 9,5inch wide rim?  ::)

Since your calculator example expects a rim with max 9inch in wide?
Hmmm, jeg vil jo si at et 245-dekk på bred felg ville bli det motsatte av "streched" ???
Nå er jo 9,5'' ca.241mm, og dekket er 245mm, så fremdeles er i det minste dekket bredere enn felgen ;)

You have to look at the form/design of a tire. The connection point to the rim of the tire goes quite a bit inwards, so its not 255 there.
This is also why the 255 Hankook summer tires sit much better on my Monaco GP6 rims that are 8,5inch wide.

Winter tires are softer and so they seem stretch easier(?). So the Continental VC7 255 tires sit much better on the original 9,5inch Gemini rims, as opposed to the Hankook (which are really hard and stiff).

The gemini rims were sticking out quite a bit with the Hankooks on it, giving a higher risk of damaging your rims. That is why I made the swap (and many others who did/do the same).
It was also what the owner of Dekk Sjekk said, that he was surprised as to why Tesla was using 9,5inch wide rims with these tires.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: PionerThink på torsdag 30. september 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 10:32
Just shows you can't even trust these so called experts at Dekk senters.  :o ::) :P

Though could it be the rim has a say in this as well? That they use a calculator that includes rim size?

A 245 winter tire will get stretched quite a bit on a 9,5inch wide rim?  ::)

Since your calculator example expects a rim with max 9inch in wide?
Hmmm, jeg vil jo si at et 245-dekk på bred felg ville bli det motsatte av "streched" ???
Nå er jo 9,5'' ca.241mm, og dekket er 245mm, så fremdeles er i det minste dekket bredere enn felgen ;)
245 på 9,5" gir definitivt strekk. En 9,5" felg er 9,5" mellom anleggsflatene, altså innerkant, så den totale bredden på en 9,5 felg kan fort være 10,5. For å få rette dekkvegger på en 9,5" felg må du opp i 265 eller kanskje 275 dekk. Det varierer også en del på dekkdesign, hvor bredden er målt og hvordan de står på felgen.

PionerThink

Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 11:25
245 på 9,5" gir definitivt strekk. En 9,5" felg er 9,5" mellom anleggsflatene, altså innerkant, så den totale bredden på en 9,5 felg kan fort være 10,5. For å få rette dekkvegger på en 9,5" felg må du opp i 265 eller kanskje 275 dekk. Det varierer også en del på dekkdesign, hvor bredden er målt og hvordan de står på felgen.
Godt poeng at målet er mellom anleggsflatene og ikke utsiden. Skal høre litt med dekkforhandleren hva han mener og om dette er et problem om enn ikke bare når det kommer til faren for kantkjøring ???
Tenker jo uansett å ha på kapslene, så regner med at de kanskje vil ta litt av støyten også?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

ToWalkOrDrive

#281
Sitat fra: PionerThink på torsdag 30. september 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 10:32
Just shows you can't even trust these so called experts at Dekk senters.  :o ::) :P

Though could it be the rim has a say in this as well? That they use a calculator that includes rim size?

A 245 winter tire will get stretched quite a bit on a 9,5inch wide rim?  ::)

Since your calculator example expects a rim with max 9inch in wide?
Hmmm, jeg vil jo si at et 245-dekk på bred felg ville bli det motsatte av "streched" ???
Nå er jo 9,5'' ca.241mm, og dekket er 245mm, så fremdeles er i det minste dekket bredere enn felgen ;)

Enten er 255 målt på en rar måte, eller så er 9.5 målt på en rar måte. Selv med 255 og 9,5" (på originale Tesla-felger) så føles dekkbanen smalere enn felgen, selv om 255 egentlig skal være bredere enn 241...og stretched er utover mot felgen. Har tidligere sett at folk sier en ikke bør ha bredere felger enn 9.5" på 255mm dekk. 245 på 9.5 vil jo bryte litt med det...men det er og bare en på et forum...er bare å kikke på et 19" m/Hankook-hjul, så ser du stretchen allerede der.

I bildet under (ref video) ser en 245 på 9.5. Den blir veldig stretched, særlig siden det her kun er 35-profil, så det blir ekstra på skrått. 
https://www.youtube.com/watch?v=HwFI1eFlB9I
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Hvis en ser på tmn sine bilder fra innlegg #264 så er jeg jo enig i at det virker litt rart og at slitebanen er langt smalere enn felgen med 255 Continental dekk ???
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Har sendt mail til dekkleverandøren, men tror jeg kommer til å øke til 255 dekk etter hva jeg ser på bilder og hva som anbefales!
Synes jo det er veldig rart at Tesla kjører 255 på 9,5'' felger når det kan tyde på at Hankook dekka allerede kan se ut som de er litt "stretched" på disse felgene? Burde jo nesten vært minimum 265 bredde på dem som gear er inne på?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jeronan

Sitat fra: PionerThink på torsdag 30. september 2021, klokken 15:04
Hvis en ser på tmn sine bilder fra innlegg #264 så er jeg jo enig i at det virker litt rart og at slitebanen er langt smalere enn felgen med 255 Continental dekk ???

Har sendt mail til dekkleverandøren, men tror jeg kommer til å øke til 255 dekk etter hva jeg ser på bilder og hva som anbefales!
Synes jo det er veldig rart at Tesla kjører 255 på 9,5'' felger når det kan tyde på at Hankook dekka allerede kan se ut som de er litt "stretched" på disse felgene? Burde jo nesten vært minimum 265 bredde på dem som gear er inne på?

The Continental winter tires are a lot softer than the Hankook summer tires. So they stretch easier/better(?) and sit better on the Gemini 9,5 rims.

Hence, why I did the swap and put the Hankook's on the Monaco GP6 rims ( 8,5 ).

It's also nicer to have the winter tires on the Gemini's due to the plastic caps. Reducing amount of salt/muck getting into the rims/brakes, osv.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Radial

Sitat
It's also nicer to have the winter tires on the Gemini's due to the plastic caps. Reducing amount of salt/muck getting into the rims/brakes, osv.

It's actually worse to drive with caps in winter, because it won't get cleaned behind ut, and it will corrode faster because it "never" dries up behind the cover (without removing)

Open enough to clean, but aerodyamic, is the optimal winter wheels👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA