Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 11:43
Check out Dekk Sjekk in Askim. They have the best offers so far.

19inch rims (various options) + Continental VC7 = 21.990 NOK.

De har 19" og CV7 = 19.990,-
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=226414993

Jeronan

Sitat fra: trykkertor på torsdag 23. september 2021, klokken 23:21
Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. september 2021, klokken 11:43
Check out Dekk Sjekk in Askim. They have the best offers so far.

19inch rims (various options) + Continental VC7 = 21.990 NOK.

De har 19" og CV7 = 19.990,-
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=226414993

Correct. I looked at those, but didnˋt really like them. Too open and just barely enough on the load rating.

So I wanted the PH II turbines first, but they were sold out in black. So the Monaco were the next best thing that looked great and had ridiculous load rating too.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tmn

Fikk ordna meg no Monaco GP6 hos Dekk Sjekk i dag. La Continental VC7 på originalfelgene og sommerdekkene på de nye Monaco-felgene. Fin gjeng hos Dekk Sjekk :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Radial

Sitat fra: tmn på søndag 26. september 2021, klokken 01:01
Fikk ordna meg no Monaco GP6 hos Dekk Sjekk i dag. La Continental VC7 på originalfelgene og sommerdekkene på de nye Monaco-felgene. Fin gjeng hos Dekk Sjekk :)

Så veldig bra ut!
Ble det noe forskjell på gå for smalere felg på sommerdekkene? Monaco er vel 8,5"?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jeronan

Sitat fra: Radial på søndag 26. september 2021, klokken 09:21
Sitat fra: tmn på søndag 26. september 2021, klokken 01:01
Fikk ordna meg no Monaco GP6 hos Dekk Sjekk i dag. La Continental VC7 på originalfelgene og sommerdekkene på de nye Monaco-felgene. Fin gjeng hos Dekk Sjekk :)

Så veldig bra ut!
Ble det noe forskjell på gå for smalere felg på sommerdekkene? Monaco er vel 8,5"?

I have the same and also put the Hankooks on it. Look great and they seem to sit better on these rims as they are not stretched out like on the Gemini's.

Have driven over 1700km so far and not noticed any difference. It's still 255 tires.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tmn

Sitat fra: Radial på søndag 26. september 2021, klokken 09:21
Sitat fra: tmn på søndag 26. september 2021, klokken 01:01
Fikk ordna meg no Monaco GP6 hos Dekk Sjekk i dag. La Continental VC7 på originalfelgene og sommerdekkene på de nye Monaco-felgene. Fin gjeng hos Dekk Sjekk :)

Så veldig bra ut!
Ble det noe forskjell på gå for smalere felg på sommerdekkene? Monaco er vel 8,5"?

Jeg er ikke så dreven på det tekniske her. Men som Jeronan også nevner, av opplevd kjøreegenskaper så har jeg ikke merket noe til det :-)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Radial

Sitat fra: tmn på søndag 26. september 2021, klokken 19:27
Sitat fra: Radial på søndag 26. september 2021, klokken 09:21
Sitat fra: tmn på søndag 26. september 2021, klokken 01:01
Fikk ordna meg no Monaco GP6 hos Dekk Sjekk i dag. La Continental VC7 på originalfelgene og sommerdekkene på de nye Monaco-felgene. Fin gjeng hos Dekk Sjekk :)

Så veldig bra ut!
Ble det noe forskjell på gå for smalere felg på sommerdekkene? Monaco er vel 8,5"?

Jeg er ikke så dreven på det tekniske her. Men som Jeronan også nevner, av opplevd kjøreegenskaper så har jeg ikke merket noe til det :-)

Var mer en teori om at mer buede dekksider (pga smalere felg), skulle "fjære" bedre enn rette dekksider, og derfor absorbere ujevnheter bedre.

Men disse dekksidene på EV dekk, er nok så stive at man merker liten forskjell  :laugh:
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

apwr

Noen her som har erfaring med vinterdekk i dimensjon 245/45/19 på Tesla Y sin originalfelg? Ser at standarddekkene på denne felgen er i dim 255/55/19. De aktuelle dekkene jeg tenker på innfrir kravene i forhold til vekt på akslinger, men står også oppgitt til 102 i lastinndeks. I vognkortet står det 104. Noen tanker?

turfsurf

Sitat fra: apwr på mandag 27. september 2021, klokken 07:58
Noen her som har erfaring med vinterdekk i dimensjon 245/45/19 på Tesla Y sin originalfelg? Ser at standarddekkene på denne felgen er i dim 255/55/19.
Går du ned på dimensjon og profil får du ganske stort avvik i størrelse på hjulet. Her snakker vi vel om en forskjellpå 7-8%. Dvs stor feilvisning på speedometer/ km teller og ulovlig og om jeg ikke tar feil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

I think he made a typo, as 19inch on Model Y is 255/45/19.  So if you go down to 245/45/19 the error margin will be within legal limits.

Dekk24 actually told me it would be possible. He put it through a calculator and said if you would go down to 245 tires, then when you drive 70 kmh, you would really drive 67kmh. So a -3kmh error.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

apwr

Jeronian har rett, jeg skrev feil. Jeg mente 255/45/19 når jeg henviste til Tesla sine originale vinterdekk med felg.

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på mandag 27. september 2021, klokken 10:38
I think he made a typo, as 19inch on Model Y is 255/45/19.  So if you go down to 245/45/19 the error margin will be within legal limits.

Dekk24 actually told me it would be possible. He put it through a calculator and said if you would go down to 245 tires, then when you drive 70 kmh, you would really drive 67kmh. So a -3kmh error.
Lovlig, men jeg ville uansett ikke gått ned på bredde uten å gå opp i profil. Hater misvisning på speedometer og km stand. Her blir det jo da 5%.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. september 2021, klokken 10:45
Lovlig, men jeg ville uansett ikke gått ned på bredde uten å gå opp i profil. Hater misvisning på speedometer og km stand. Her blir det jo da 5%.

Hehe agree, but in this case its -3kmh, which at least won´t give you accidental speed ticket for driving too fast. Would be worse if the error was in the other direction.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

tornaldo

For ikke å glemme utseende, om man bryr seg om det. Vil jo fylle hjulbuen dårligere/mindre. Hvis jeg skulle gått ned til 245, ville jeg hatt 245/50r19, eventuelt 235/55r18, som er nesten identisk rulleomkrets som originale.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jeronan på mandag 27. september 2021, klokken 10:49
Sitat fra: turfsurf på mandag 27. september 2021, klokken 10:45
Lovlig, men jeg ville uansett ikke gått ned på bredde uten å gå opp i profil. Hater misvisning på speedometer og km stand. Her blir det jo da 5%.

Hehe agree, but in this case its -3kmh, which at least won´t give you accidental speed ticket for driving too fast. Would be worse if the error was in the other direction.  :P

Er jo litt kjedelig dersom bilen viser at du har kjørt 102.000km dersom en egentlig bare har kjørt 98.000km...dersom dette er målt med hjulet. Litt rart at sykler har gått over på GPS, men ikke biler når det gjelder fartsmåling osv...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA