Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbillader

Startet av joachimvadseth, mandag 19. juli 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: amrois på torsdag 29. juli 2021, klokken 10:18
Ja hva er det egentlig kombinasjonen easee og tibber pulse gjør? Ifølge appen og brukermanualen skal det foregå en form for balansering av fasene, men finner ikke helt ut hva og hvordan. Selv har jeg TT nett med 3x 63 A inntak, og enfas 32 A ladekurs. Noen som vet?
Kan balansere lasten mot inntakssikring. Samme som Equalizer, men laderoboten bytter ikke faser.

KjellG

#16
Du har én linjelast på 32A. Med TT han denne ene lasten knyttes til enten:
L1-L2
L2-L3 eller
L3-L1

Ladeuttaket må dermed ha 6 kontaktorer for fritt å kunne flytte denne lasten til de Ln-L(n+1) som i øyeblikket er minst belastet. Jeg tviler.
Hva jeg tror, er at tibber overvåker alle tre linjeledere og struper ned ladingen slik at ikke hovedsikringene overbelastes. At den flytter lasten til andre ledere virker mindre sannsynlig.

Dersom en tenkte seg en Tesla M3 med tre ladere og mulighet for full lading i delta, kunne en tenke seg en balansering ved at en kontrollerer hva hver hver enkelt lader i bilen trekker for dermed å balansere strømtrekket. Jeg er ikke kjent med at dette er mulig på noen elbil.
Så langt jeg kan se er det uklart om noen driver med lastbalansering, men mange driver med regulering/struping av ladestrømmen. Enkelte kan ev prioritere lading foran varmtvann etc.

Henter fra support.tibber:
« Kan Pulse lastbalansere elbilladingen?

Har du en Easee-lader til elbilen din, så vil Pulse kunne sette opp eller ned ladehastigheten avhengig av belastningen på hovedsikringen din. Du slipper derfor å være redd for at boligen mister strømmen midt under matlagingen eller i løpet av natten.»

Jeg ville spurt: Kan Pulse strupe elbilladingen?
Her står ingenting om å flytte rundt på lasten for å oppnå bedre balanse mellom linjelederne. Kun å gi bilen beskjed om å trekke mer eller mindre slik den er tilkoblet.

turfsurf

Sitat fra: KjellG på torsdag 29. juli 2021, klokken 14:51

Hva jeg tror, er at tibber overvåker alle tre linjeledere og struper ned ladingen slik at ikke hovedsikringene overbelastes. At den flytter lasten til andre ledere virker mindre sannsynlig.

Litt usikker på hva Tibber gjør med pulse, men equalizer kan ihvertfall gjøre dette:

«The Equalizer will inform the charger which phase has the lowest load and use that for 1-phase charging.»

Jeg har også observert at vår Easee + Pulse trekker fra forskjellige faser ved enfas lading, så jeg tipper at Tibber har implementert det og. 

At boksen støtter det er det ikke tvil om.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA