Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første elbillader

Startet av joachimvadseth, mandag 19. juli 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

joachimvadseth

Hei Folkens!

Jeg og samboeren har akkurat kjøpt oss en Tesla 3 LR 2019. Per nå lader den fra 220v 10A ute på vanlig stikk. Det er vel ikke helt ortodoks har jeg skjønt. En blir jo nedrent av reklamer for Easee og Zaptec på diverse sosiale medier så det blir nok en av de, men hva mer trengs det i mitt elnett som krever elektriker?

sjokomelk

Du trenger overspenningsvern (hvis det ikke finnes allerede), egen kurs til ladestasjonen og selve ladestasjonen. Det beste er å kontakte elektriker og si at du vil ha opp en ladestasjon, og be om pris på jobben og at de ser over hva som må gjøres og komme med deres forslag til beste måte å gjøre dette på.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

joachimvadseth

Kontakta de her tidligere og de sa det kom ann på hvilken lader jeg valggte. Feks Easee sin som ikke hadde b-vern(?)

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

joachimvadseth

Er det jeg også nå har greid å google meg frem til :) Zaptec-en ser også ut til å ha det?
Så da er det vel egentlig bare en 16A-kurs som trengs?

Orbit

Sitat fra: sjokomelk på mandag 19. juli 2021, klokken 10:54
Du trenger overspenningsvern (hvis det ikke finnes allerede), egen kurs til ladestasjonen og selve ladestasjonen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rævedilter

Billigeste vegglader ein kjøper pt. er vel Tesla sin med innbygd B vern til kr. 5100,- med 7,3 m kabel.

https://shop.tesla.com/no_no/product/vegglader

elektrolux

#7
Måtte sjekke om denne kom med innebygget B vern og ja, det gjør den og er med det uslåelig på pris.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. juli 2021, klokken 07:07
Måtte sjekke om denne kom med innebygget B vern og ja, det gjør den og er med det uslåelig på pris.
Ja, og tar man med at den kommer med kabel så er den faktisk veldig godt priset. Så kan man jo diskutere om man ønsker det. Selv har jeg ikke plugget kablene ut av Easee laderne våre siden jeg fikk de.

En annen sak med de nye TWCene er kompabilitet, det har jo vært en issue med de gamle (selv i legacy mode).

Selv vil jeg ikke ha lader uten lastbalansering mot hovedsikring, så inntil de får det blir det litt uinteressant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KjellG

Personlig ville jeg ikke brukt betegnelsen «lastbalansering». Heller «lastregulering».
Med lastbalansering forstår elektrofolk at det trekkes lik effekt i alle linjeledere. Lasten er symmetrisk, den er balansert. Med lastregulering endres effektuttaket opp og ned slik at ingen av hovedsikringene får for mye.

Her menes at en overvåker strømmen i hovedsikringene. Når en gitt grense er nådd, settes ladeeffekten ned. Ev kan en ha et mer sofistikert system som prioriterer billading før gulvvarme og varmtvann.

Å flytte rundt på lastene mellom linjelederne for å balansere lasten er komplisert og kostbart. Særlig på IT er dette ikke trivielt. Er det noen som gjør det?

turfsurf

Sitat fra: KjellG på onsdag 28. juli 2021, klokken 13:22
Personlig ville jeg ikke brukt betegnelsen «lastbalansering». Heller «lastregulering».
Med lastbalansering forstår elektrofolk at det trekkes lik effekt i alle linjeledere. Lasten er symmetrisk, den er balansert. Med lastregulering endres effektuttaket opp og ned slik at ingen av hovedsikringene får for mye.

Her menes at en overvåker strømmen i hovedsikringene. Når en gitt grense er nådd, settes ladeeffekten ned. Ev kan en ha et mer sofistikert system som prioriterer billading før gulvvarme og varmtvann.

Å flytte rundt på lastene mellom linjelederne for å balansere lasten er komplisert og kostbart. Særlig på IT er dette ikke trivielt. Er det noen som gjør det?
Nå snakker jeg ikke som fagperson (selv om jeg har en viss utdannelse innen faget), men man balanserer lasten fra elbilladeren mot total last på hovedsikringen. Så terminologien er grei nok den.

Ellers når det gjelder å flytte lasten rundt mellom faselederne gjør vel både zaptec og easee dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

Ville ikke kjøpt noe annet enn Easee med Easee Equalizer grunnet lastbalansering. Greit nok det blir litt billigere med TWC, men du får sannsynligvis høyere driftskostnader på nettleien (fastledd basert på effektuttak kommer 2021). I lengden blir nok Easee med Equalizer billigst.

Rævedilter

#12
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 28. juli 2021, klokken 22:10
Ville ikke kjøpt noe annet enn Easee med Easee Equalizer grunnet lastbalansering. Greit nok det blir litt billigere med TWC, men du får sannsynligvis høyere driftskostnader på nettleien (fastledd basert på effektuttak kommer 2021). I lengden blir nok Easee med Equalizer billigst.
Litt billegere? Det er vel under halve prisen på TWC?

Og fastleddet kan like godt være basert på sikringsstørrelse som effektuttak, dette er det opp til netteier å bestemme og dette er ikkje fastsatt enda. Det også være kun større fastdel.
Minst krangling blir det vel om det sikringstørrelse som avgjer dette, ref. bråket som var på Hvaler eksempelvis, og  NVE gjekk tilbake på tidlegere forslag om effektledd.

Men Tibber kan vel også snart lastregulere, kan dei styre mot strømpris kan dei vel også snart styre mot jevnt forbruk i huset med Tibber Pulse.

Rævedilter

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. juli 2021, klokken 12:16
Selv har jeg ikke plugget kablene ut av Easee laderne våre siden jeg fikk de.
Akkurat det er eit poeng; eg har ein TWC med delvis defektkabel (trur eg), så den må demonteres før eg kan reklamere på den, så laus kabel er ein fordel.

amrois

Ja hva er det egentlig kombinasjonen easee og tibber pulse gjør? Ifølge appen og brukermanualen skal det foregå en form for balansering av fasene, men finner ikke helt ut hva og hvordan. Selv har jeg TT nett med 3x 63 A inntak, og enfas 32 A ladekurs. Noen som vet?
ID4 Pro Perf Tech

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA