Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vampire Drain

Startet av Li-Ion, søndag 18. juli 2021, klokken 15:52

« forrige - neste »

Li-Ion

Vår nyinnkjøpte Model 3 SR+ (levert 15/6) ble parkert på gårdsplassen på fredag kl. 19.00 med 190 km rekkevidde igjen. Nå, søndag kl. 15.45 er rekkevidden 95 KM. Altså over 50% tap på under 2 dager. Vi har aktivert sentry og cabin overheat protection, men tempen ute i går og dag har ikke vært over 20 grader..

Firmware: 2021.4.18.2

Noen tips eller lignende erfaringer?
Teslaeier siden 2013 :)

DagfinnN

Slå av sentry mode og du ser forskjellen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Li-Ion

Takk for tipset - men dette var jo uforholdsmessig høyt forbrukt for ett "dashkamera" da... :)
Håper det kommer en SW-fiks snart om dette er tilfellet..
Teslaeier siden 2013 :)

pekle

Om det er sol blir det vel uansett mye varmere enn utetemperatur, så kan jo hende klima har slått inn også.

RJK

En annen sak er jo å sjekke om det bare skyldes sentry-mode. Er VD fremdeles høyt, kan man begynne å utforske andre alternativ. Men viser det seg at "alt" skyldes sentry-mode, kan man jo sjekke om den f.eks. er stilt inn for følsomt, om det kan justeres (mener å ha lest at man har litt justering å gå på).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

trykkertor

Sitat fra: Li-Ion på søndag 18. juli 2021, klokken 15:52
Vår nyinnkjøpte Model 3 SR+ (levert 15/6) ble parkert på gårdsplassen på fredag kl. 19.00 med 190 km rekkevidde igjen. Nå, søndag kl. 15.45 er rekkevidden 95 KM. Altså over 50% tap på under 2 dager.
Litt "juks" å bruke tallene slik.
Hva hvis du parkerte med 100km igjen?
Eller 400 km igjen? 😁
Men ja, det var et stort forbruk.

Som flere andre skriver, sentry bruker litt, og hvis klima har måttet kompensere, så får det virkelig nedover.


Thob

Sitat fra: trykkertor på søndag 18. juli 2021, klokken 18:53
Sitat fra: Li-Ion på søndag 18. juli 2021, klokken 15:52
Vår nyinnkjøpte Model 3 SR+ (levert 15/6) ble parkert på gårdsplassen på fredag kl. 19.00 med 190 km rekkevidde igjen. Nå, søndag kl. 15.45 er rekkevidden 95 KM. Altså over 50% tap på under 2 dager.
Litt "juks" å bruke tallene slik.
Hva hvis du parkerte med 100km igjen?
Eller 400 km igjen? 😁
Men ja, det var et stort forbruk.

Som flere andre skriver, sentry bruker litt, og hvis klima har måttet kompensere, så får det virkelig nedover.

Ehh.. hvis utetemp er 20 grader blir det fort 35-40 grader inne i bilen, den vil stå å kjøle mye av tiden. Slå av Cabin overheat protection så vil garantert strømtapet bli mye mindre

Handyman

Sitat fra: Thob på søndag 18. juli 2021, klokken 20:15
Sitat fra: trykkertor på søndag 18. juli 2021, klokken 18:53
Sitat fra: Li-Ion på søndag 18. juli 2021, klokken 15:52
Vår nyinnkjøpte Model 3 SR+ (levert 15/6) ble parkert på gårdsplassen på fredag kl. 19.00 med 190 km rekkevidde igjen. Nå, søndag kl. 15.45 er rekkevidden 95 KM. Altså over 50% tap på under 2 dager.
Litt "juks" å bruke tallene slik.
Hva hvis du parkerte med 100km igjen?
Eller 400 km igjen? 😁
Men ja, det var et stort forbruk.

Som flere andre skriver, sentry bruker litt, og hvis klima har måttet kompensere, så får det virkelig nedover.

Ehh.. hvis utetemp er 20 grader blir det fort 35-40 grader inne i bilen, den vil stå å kjøle mye av tiden. Slå av Cabin overheat protection så vil garantert strømtapet bli mye mindre
Enig, jeg har målt over 50 grader inni kupeen i solsteiken ved ca 20 grader lufttemperatur. Det suger helt klar mye energi å kjøle ned kupeen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Li-Ion

Takker for alle gode innspill. Da blir det endring på innstillinger ja... av med overheat protection og sentry-mode 😊
Teslaeier siden 2013 :)

TiLT

Jeg tror ikke beskyttelsen mot overoppvarming er ment for når du bare parkerer bilen, til det er den for energikrevende. Hensikten er vel å tilby nedkjøling når du må gå fra barn eller kjæledyr i bilen mens du gjør ærend, men det kan hende jeg tar feil.

I praksis har du vel fått erfare med dette hvorfor det hvert år er nyhetsoppslag om overopphetede hunder i biler. Folk undervurderer hvor varmt det kan bli i en lukket bil, selv ved bare moderate utendørstemperaturer. Bilen tåler at den blir varm, men det samme gjelder ikke nødvendigvis for folk og dyr inne i den.

Rosstopher

Sitat fra: TiLT på onsdag 21. juli 2021, klokken 13:13
Jeg tror ikke beskyttelsen mot overoppvarming er ment for når du bare parkerer bilen, til det er den for energikrevende. Hensikten er vel å tilby nedkjøling når du må gå fra barn eller kjæledyr i bilen mens du gjør ærend, men det kan hende jeg tar feil.

Du tar feil. Den skal beskytte bilen, og holder bare temperaturen under 40 grader eller noe slikt. Kan være livsfarlig å bruke den med små barn i bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TøddiVedder

Dog mode er for hunder/barn/kone

Vaduz

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 21. juli 2021, klokken 13:57
Sitat fra: TiLT på onsdag 21. juli 2021, klokken 13:13
Jeg tror ikke beskyttelsen mot overoppvarming er ment for når du bare parkerer bilen, til det er den for energikrevende. Hensikten er vel å tilby nedkjøling når du må gå fra barn eller kjæledyr i bilen mens du gjør ærend, men det kan hende jeg tar feil.

Du tar feil. Den skal beskytte bilen, og holder bare temperaturen under 40 grader eller noe slikt. Kan være livsfarlig å bruke den med små barn i bilen.
Hvorfor vil man aktivere noe slikt? Kan vel bare slå på avkjøling før bruk via app uansett?

Rosstopher

Sitat fra: Vaduz på onsdag 21. juli 2021, klokken 19:04
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 21. juli 2021, klokken 13:57
Sitat fra: TiLT på onsdag 21. juli 2021, klokken 13:13
Jeg tror ikke beskyttelsen mot overoppvarming er ment for når du bare parkerer bilen, til det er den for energikrevende. Hensikten er vel å tilby nedkjøling når du må gå fra barn eller kjæledyr i bilen mens du gjør ærend, men det kan hende jeg tar feil.

Du tar feil. Den skal beskytte bilen, og holder bare temperaturen under 40 grader eller noe slikt. Kan være livsfarlig å bruke den med små barn i bilen.
Hvorfor vil man aktivere noe slikt? Kan vel bare slå på avkjøling før bruk via app uansett?

Som sagt, for å beskytte bilen, altså interiøret. Den begynner bare å kjøle når temperaturen blir for høy, og er ikke noe man aktivt trenger å slå på hver gang
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vaduz

Men hva skjer med interiøret da? Går det i stykker? Har aldri sett det på noen bil at interiøret er smeltet eller skadet av varme fra solen, men så bor jeg i Norge så kanskje mer et California problem, men har ikke hørt om problemer der tidligere heller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA