Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eier av Leaf 40 kWh - erfaringer

Startet av AlMe, søndag 18. juli 2021, klokken 09:42

« forrige - neste »

AlMe

Kjøpte en 2020 Leaf Tekna i sommer, og er positivt overrasket. Bilen ble kjøpt som en bil nr. 2, men har blitt brukt på flere langturer. Spesielt strømforbruket har overrasket positivt, da jeg har sett at bilen ikke akkurat er kjent for å være den mest effektive. På tur i går - totalt 22 mil med varierende vei (100 sone på del av veien) og totalt 650 moh på destinasjon (fra 0 moh) hadde jeg 16% gjenværende batterikapasitet - dette betyr et forbruk på 1,53 KWh/mil - altså mye bedre enn jeg hadde trodd!

Bilen kjører godt, har god plass og har mye utstyr til prisen - det eneste er disse setene da...

eisa01

Passer du på å ligge +10 km/t over på speedometeret? Leaf har feilvisning på rundt det, så kan forklare den positive overraskelsen på forbruk :)

AlMe

Takk for tips - jeg har ikke fått sjekket speedometeret mot aktuell hastighet enda, men forbruket er i alle fall en grunn til lusekjøring ;-)

thomasez

2018 - Leafen her er mer eller mindre konsekvent +4 på speedometeret. 84 er 80 reelt, mens 53-54 er 50.

Sjekke en del med GPD er nok lurt.

Trekkoppbil

Du burde vært advart mot at en sånn bil kan fort kan bli nr 1 bil.

Forbruket er avhengig av mange forhold. Jeg synes den greieste måten å kjøre økonomisk på, er å unngå uhensiktsmessig regenerering. Etter mitt ønske, bør ikke bilene regenerere før man trykker bremsepedalen.
Dessuten bør man unngå høye strømmer.

Man kan også spare mye på å optimalisere hurtiglading, ved at man unngår hurtiglading på høy soc.

Stort sett er det en grei bil, hvis man unngår at den står fullada om sommeren, og at den parkeres svalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA