Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å trekke strøm fra parkert bil?

Startet av Myrvang, søndag 18. juli 2021, klokken 08:53

« forrige - neste »

Myrvang

Forsøkte å søke men fant ikke noe i farta.

Er det mulig å trekke strøm fra en parkert Tesla? Tenker mulighet til å koke kaffe langs veien. Ioniq5 har egen stikkontakt med 3,6kW effekt, med sigarettladeren er det vel ikke mulig å trekke stort uten at sikringen går.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

DeepFu

Det er 12v poler under baksetet det går an å koble seg på. Har montert uttak der selv for å kjøre kjøleboks + ymse annet. OM det er sikring på disse polene vet jeg ikke, så potensielt kan du dra nok strøm til å drive en 12v kaffetrakter eller kraftig inverter. Personlig går jeg heller for gassprimus og aeropress for kaffe på tur.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RJK

Finnes og power-invertere (spenningsomformer/vekselretter) som tar strøm fra 12V og konverterer til 220-240V, som kan dra litt last. Om en kaffekoker/trakter blir for heftig skal jeg ikke si noe på, men skal ihvertfall være mulig å dra rundt en laptop på en slik.

https://www.clasohlson.com/no/Spenningsomformer-vekselretter-500-W/p/Pr364439000
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

#3
Sitat fra: RJK på søndag 18. juli 2021, klokken 10:14
Finnes og power-invertere (spenningsomformer/vekselretter) som tar strøm fra 12V og konverterer til 220-240V, som kan dra litt last. Om en kaffekoker/trakter blir for heftig skal jeg ikke si noe på, men skal ihvertfall være mulig å dra rundt en laptop på en slik.

https://www.clasohlson.com/no/Spenningsomformer-vekselretter-500-W/p/Pr364439000
Ioniqs 3600W vil på 12V siden trekke 300A !
Klarer man seg med 1200W trekker det "bare" 100A ;-)
Edit: det er sagt at det vil komme mulighet for dette på Cybertuck
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 18. juli 2021, klokken 11:33
Sitat fra: RJK på søndag 18. juli 2021, klokken 10:14
Finnes og power-invertere (spenningsomformer/vekselretter) som tar strøm fra 12V og konverterer til 220-240V, som kan dra litt last. Om en kaffekoker/trakter blir for heftig skal jeg ikke si noe på, men skal ihvertfall være mulig å dra rundt en laptop på en slik.

https://www.clasohlson.com/no/Spenningsomformer-vekselretter-500-W/p/Pr364439000
Ioniqs 3600W vil på 12V siden trekke 300A !
Klarer man seg med 1200W trekker det "bare" 100A ;-)
Edit: det er sagt at det vil komme mulighet for dette på Cybertuck

1200 W er fremdeles godt over de 500 W som den støtter, den inverteren jeg lenket til. En vanlig kaffetrakter av "enkel" standard bruker vel fra 600 W og oppover. De fleste ligger vel på nærmere 1000-1200 W.

Hva Tesla klarer på de 12 V-kontaktene nevnt av DeepFu, kjenner jeg ikke til, men hovedbatteriet bør vel ikke ha store problemer med å gi nok effekt. Dog bare ikke over en vanlig "sigarett-tenner"-kontakt.

Forventer vel at dette nå blir relativt standard på nye modeller. Og spesielt på Pickups. Man ser jo hva både Rivian og Ford lover på sine modeller. Og om de kommer med en adapter som kan plugges inn i Type 2/CCS-kontakten.

Kanskje vi vil se at man får adapter eller "uttak" som gjør at man kan både lade bilen og gi strøm til eksterne enheter utvendig på "vanlige" elbiler. Det bør jo være mulig om man bruker den innvendige kontakten på Ioniq 5 og uttakene på Rivian og Ford sin pickup, men det er ikke mulig når adapteret til Ioniq 5 plugges i CCS-kontakten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Hmmm... Var det ikke en sak her i vinter - ifm. kuldebølgen i Texas - at noen mistet garantien på bilen nettopp fordi de monterte en inverter for å få AC i fra 12V?  Husker dog ikke dimensjonen på denne...
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: Amoss på søndag 18. juli 2021, klokken 13:44
Hmmm... Var det ikke en sak her i vinter - ifm. kuldebølgen i Texas - at noen mistet garantien på bilen nettopp fordi de monterte en inverter for å få AC i fra 12V?  Husker dog ikke dimensjonen på denne...
Å montere en inverter med høy effekt er nok ikke å anbefale. Det krever kraftig kabling som bilene neppe er designet eller dimensjonert for. Med min kjennskap til avanserte og sammensatte elektrosystemer, så er dette definitivt ikke å anbefale. Hvis Tesla får rede på det, vil de nok helt klart begrense garantien.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DeepFu

Men uansett: hvis formålet først og fremst er å koke kaffe på tur, gå for noe sånt som dette:https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/turbrennere/jetboil-flash-java-ecto-ecto-1-l.html


Vil koke kaffen din på en utmerket måte. Finnes billigere varianter også.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Muffinman

Sist jeg var på (veldig) lang tur brukte jeg en 12v vannkoker. Trege greier, men fikk nå gjort jobben.

Counterpointer

La meg her anbefale Pepsi Max, den trenger ikke koking og kan oppbevares i kjølebag med passiv kjøling

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 19. juli 2021, klokken 10:25
La meg her anbefale Pepsi Max, den trenger ikke koking og kan oppbevares i kjølebag med passiv kjøling

Skal det først være, så må det bli lime-utgaven... ;-)

Jeg klarer ikke ettersmaken av vanlig Pepsi Max, men lime-utgaven dreper den ettersmaken, og tilfører lime-smak som jeg digger.

Skal man langt, og spesielt på ferietur, så er kjøleboks som henter strøm fra 12V å foretrekke. Og du finner dessuten slike "små" utgaver som passer veldig fint i midtsetet bake. Med camper/dog modehar du strøm i 12V, og kan fortsette kjølingen selv om du gjør andre ærend. Og er det kortere tid, klarer uansett kjøleboksen å holde varmen ute på en grei måte, selv om bilen skrues helt av.

Her er samme boksen fra 3 leverandører/forretninger, der Clas Ohlson er billigst med 449,-

https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-kjøleboks-12-V-8-l-/p/Pr318214000

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolevesker/kjole-varmeboks-2000041049

https://bilxtra.no/bil-rekvisita/bil-innvendig/kjoleboks/carwise-kjoleboks-6-liter-12v
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sommeren -19 hadde vi en trur i Sverige og Danmark med vår TM3. Vi hadde da en kompressor-kjøleboks i nedre bagasjerom bak. https://www.dometic.com/nb-no/outdoor/no/produkter/mat-og-drikke/kjolebokser/elektriske-kjolebokser/dometic-coolfreeze-cdf-36-_-157312
Vi fjernet plata og sørget for at de var litt luftsirkulasjon rundt kompressoren. Brukte Sentry for at ikke 12V-uttaket i midtkonsollen ikke skulle slå seg av.
Anbefaler på det sterkeste kompressor-boks. Mye lavere strømforbruk og man kan til og med raskt kjøle ned lunken drikke. Boksene kan gjerne fryse ned til -18 grader.  Alpicool har kommet med en serie som er mye rimeligere enn Dometic. https://alpicool.no/butikk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Beklager min follow-up på avsporing av emnet. Jeg trakk frem de for baksetet pga handy størrelse for bare noen bokser med drikke.

Det var ikke et forsøk på å dreie temaet inn på en diskusjon om beste kjølebokser. Om man vil diskutere kjølebokser, finnes det en egen diskusjon for det:

https://elbilforum.no/index.php?topic=40118.0

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Kjøleboksdiskusjon hører hjemme i denne tråden i forhold til strømtrekk.

Kompressorboksene er langt å foretrekke, men de koster.

Personlig har jeg en bitteliten passiv sort kjølebag som passer akkurat mellom forsetene bak midtkonsoll, plass til fire halvliterflasker. Veldig greit, og holder grei temperatur. Fordelen er at den ikke trekker strøm og ikke er i veien for de i baksetet.

jlan

#14
Det begynner å bli bra utvalg av såkalte "Lithium Power Station" med litiumbatterier og invertere, som kan lades fra 230V, 12V eller solceller.. De største vil  kunne drive en vannkoker. Kun for det formålet er det nok overkill, men det kan være en grei løsning på en campingtur.   Eksempel: Yeti 1000X 230V
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA