Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla UMC 2 til EQC- erfaring?

Startet av Nightmarerik, søndag 18. juli 2021, klokken 08:45

« forrige - neste »

Nightmarerik

Hei! Jeg har byttet fra Tesla S 75d til MB eqc. Får eqc i august, men hadde demobil hjemme og testet lading på denne med min Tesla UMC gen 1 ladekabel med blått adapter 32A 1- fase 230V.  Den ladet da ett minutt ca før sikringen slo ut. Før sikringen slo ut så jeg at bilen ladet med Ca 9 kw. Har lest at Tesla UMC 2 med blått adapter sikrer at ladingen ikke overstiger 7,4 kw og at denne dermed vil funke på en eqc som bare har ombordlading på 7,4kw. Noen som har erfaring eller tips?
Tesla S 70d- 2016
Tesla 90d- 2017
Tesla 75d- 2018-
MB EQC

Øyvind.h

#1
Har Teslaen ladet med 32A og er sikringen 32A?
Mercedes har vel endret lader nå til nytt oppsett Kan være noe der som ikke støtter det laskede blå adapteret? Umc 1 har fungert fint på min eqc, men den hadde 7,4kW laderen. UMC med blått adapter fungerte derimot ikke på VAG bilene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nightmarerik

Takk for innspill! Teslaen har ladet med 32A og sikringen er 32 A. Mener  at UMC gen 2 med blått adapter har automatisk begrensning på 7,4 kw, mens UMC 1 ikke hadde dette. Håper derfor at bytte til UMC 2 kan fungere på EQC, så slipper jeg de store endringene:-) Noen som har prøvd dette, mon tru?
Tesla S 70d- 2016
Tesla 90d- 2017
Tesla 75d- 2018-
MB EQC

Toalmar

Endringen som har kommet på EQC er vel at den lader med 11kw på 400v, på 230v får man fortsatt "kun" 7,4kw
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

Umc1 levert i Norge trodde jeg var begrenset til 32A, men kanskje den kan levere mer?
11kW på. UMC er jo bare 16A.

EQC er også begrenset til 32A.

Jeg er usikker på om du får blått 32A adapter til. Umc2.

Prøv reset av umc med reset knappen på baksiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nightmarerik

Takk for kommentarer. Fått tak i blått adapter til UMC 2 nå, og skal teste lading på eqc lånebi i morra👍
Tesla S 70d- 2016
Tesla 90d- 2017
Tesla 75d- 2018-
MB EQC

fredsjo

Fikk du testet dette?

Har 400v rødstikk på hytta og kunne da kanskje ladet EQC med UMC på denne? Hvilken hastighet ville man fått da?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Øyvind.h

Med 400v på hytta fikk jeg rundt 7,2-7,5kW på 2020 eqc. Med 2021 bør du få 11kW med umc og rødt adapter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

#8
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. juli 2021, klokken 08:20
Med 400v på hytta fikk jeg rundt 7,2-7,5kW på 2020 eqc. Med 2021 bør du få 11kW med umc og rødt adapter.
Hvis jeg ikke husker feil må bilen være produsert i November 2020 eller senere for å ha 11 kW ombordlader.. Jeg har 2021 modell, men ikke 11 kW ombordlader da bilen er produsert litt tidligere den høsten


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

El-boy

#9
Jeg testet i går med blå adapter på en Brand new 2023 EQC. Bilen telte seg opp til 11kW lading på dashboardet før jeg avbrøt. Her virker noe å være muffins. Er det displayet i bilen som overestimert ladingen? Har andre testet dette?

Grosor

Sitat fra: El-boy på tirsdag 01. november 2022, klokken 12:32
Jeg testet i går med blå adapter på en Brand new 2023 EQC. Bilen telte seg opp til 11kW lading på dashboardet før jeg avbrøt. Her virker noe å være muffins. Er det displayet i bilen som overestimert ladingen? Har andre testet dette?

Hva med dette mener du er muffens?

Toalmar

Sitat fra: Grosor på tirsdag 01. november 2022, klokken 13:16
Hva med dette mener du er muffens?
Er ikke blått stikk for 230V og rødt stikk for 400V. Hvis det er slik så lader jo de nye EQC med 11kW også på 230V
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

El-boy

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 01. november 2022, klokken 18:53
Sitat fra: Grosor på tirsdag 01. november 2022, klokken 13:16
Hva med dette mener du er muffens?
Er ikke blått stikk for 230V og rødt stikk for 400V. Hvis det er slik så lader jo de nye EQC med 11kW også på 230V
Ja, testet i kveld igjen.
Teller seg opp til 11kW og den lader med 11kw iflg strømmåler. Sluttet lading før sikringen røyk men kjente tilførsel kabelen begynte å bli varm (ikke UMC). Så denne er lasket slik den lader med 3x16A x230V = 11kW
Det som er mest skuffende er at det ikke går ann å justere ned ladestrømmen i bilen, som har 3 valg på 6A, 8A og maks.
Så nå må jeg nøye meg med Zaptec wallbox på16A 230V ... Da viser bilen 3.5kW

Øyvind.h

#13
Høres ut som du bør selge UMC til noen som kjører Tesla. Det begynner å bli en del merker hvor UMC ikke fungerer i det hele tatt, eller gir feil belastning.
Jeg hadde akkumulert flere UMC over tid for å ha i bilen/hjemme/på hytta, men da den ikke fungert med en del biler solgte jeg alle sammen på Finn og monterte ladeboks hjemme og på hytta.
At UMC kjører på med mer effekt enn den skal har jeg ikke vært borti (annet enn enkelte kortvarige sw-feil som har åpnet for mer enn 32A enfas).
Mercedes støtter bare effektregulering av schuko ladekabelen. Kobler en til andre ladere/ladebokser overstyrer den ikke det laderen sier at den kan levere og trekker det den kan.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Grosor

Sitat fra: El-boy på tirsdag 01. november 2022, klokken 22:15
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 01. november 2022, klokken 18:53
Sitat fra: Grosor på tirsdag 01. november 2022, klokken 13:16
Hva med dette mener du er muffens?
Er ikke blått stikk for 230V og rødt stikk for 400V. Hvis det er slik så lader jo de nye EQC med 11kW også på 230V
Ja, testet i kveld igjen.
Teller seg opp til 11kW og den lader med 11kw iflg strømmåler. Sluttet lading før sikringen røyk men kjente tilførsel kabelen begynte å bli varm (ikke UMC). Så denne er lasket slik den lader med 3x16A x230V = 11kW
Det som er mest skuffende er at det ikke går ann å justere ned ladestrømmen i bilen, som har 3 valg på 6A, 8A og maks.
Så nå må jeg nøye meg med Zaptec wallbox på16A 230V ... Da viser bilen 3.5kW

Da forstår jeg. Leste litt fort og har ikke erfaring med Tesla UMC og bruk av adaptere.

Men, om du får 11kW på 230V 3fas så trekker den i såfall ca.28A fra kursen den er tilkoblet. 
230*1,73*28= 11,1kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA