Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aktive kjøleflaps - en felle for salt og drit?

Startet av trykkertor, lørdag 17. juli 2021, klokken 23:20

« forrige - neste »

trykkertor

Da jeg hadde Ioniq 5 på prøvekjøring lurte jeg på følgende.
Mulig å åpne ventilasjonsinngangene for kjøling foran ved renhold?

I saltlake drar radiatorer og kjøling til seg salt og drit. Ved vanlig hjemmevask her blir dette grundig spylt, skylt med produkter som Salt-X, Salty eller tilsvarende.
Dette har ikke vært noen problem på tidligere biler da tilgangen alltid har vært "åpen".
Men ser Ioniq 5 lukker ventilene når bilen er parkert.

Hvordan skal jeg få åpnet ventilene for å rengjøre bak i vinterhalvåret?




RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

E-Trond

Ioniq har også slike kjøleflaps.
De er lett fleksible og beveger seg litt når du trykker på de.
Jeg trykker de altså litt inn og vasker rundt kanten med børste.
Har aldri tenk på at jeg må åpne de helt og vaske inni?
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Counterpointer

Jeg har ikke vasket Ioniq hverken ny eller gammel. Hvis de er fleksible og kan trykkes inn så vil høytrykkspyling også trenge inn å rengjøre. Kan ikke tenke meg at ikke Koreanerne har tenkt på rengjøring av disse, men når en ser på det tyske flaggskipet Taycan på bildet under, så er det ikke sikkert.


E-Trond

Ja det var jo jaggu noe også...
Kan fort bli mange kilo ekstra der!  :laugh:
Merkelig konstruksjon.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Counterpointer

Jeg tror konklusjonen er at det er veldig mye å ta hensyn til når en konstruerer en bil.

trykkertor

Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. august 2021, klokken 23:50
Jeg har ikke vasket Ioniq hverken ny eller gammel. Hvis de er fleksible og kan trykkes inn så vil høytrykkspyling også trenge inn å rengjøre.
Kan ikke sammenligne det at noe vann pipler inn rundt flapsene ved spyling, gir noen grundig vask av det som ligger bak.
Håper det er mulig å åpne dem for vask. For mitt behov er å komme til dypt inn bak, slik at jeg får sprayet inn SaltX og spylt grundig av det som ligger bak flapsene. Det er ikke flapsene i seg selv jeg trenger å rengjøre. De er av plast.

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på mandag 02. august 2021, klokken 11:30
Sitat fra: Counterpointer på søndag 01. august 2021, klokken 23:50
Jeg har ikke vasket Ioniq hverken ny eller gammel. Hvis de er fleksible og kan trykkes inn så vil høytrykkspyling også trenge inn å rengjøre.
Kan ikke sammenligne det at noe vann pipler inn rundt flapsene ved spyling, gir noen grundig vask av det som ligger bak.
Håper det er mulig å åpne dem for vask. For mitt behov er å komme til dypt inn bak, slik at jeg får sprayet inn SaltX og spylt grundig av det som ligger bak flapsene. Det er ikke flapsene i seg selv jeg trenger å rengjøre. De er av plast.
160 bar (min spyler) er ikke vann som pipler. Poenget var at hvis lukene ikke er mekanisk stengt så vil du kunne spyle rent. Hvis de er låst blir det en annen sak.

Som sagt har jeg ikke erfaring med Ioniq, men diverse andre biler har finurlige steder som det kan være vanskelig å komme til. Spyling kan være et avhjelpende tiltak.

Men dette finner sikkert dere som har bilen ut av.
Jeg er mer aktuell for EV 6 og slik det ser ut har den ikke disse lukene.

trykkertor

Sitat fra: Counterpointer på mandag 02. august 2021, klokken 13:25

160 bar (min spyler) er ikke vann som pipler. Poenget var at hvis lukene ikke er mekanisk stengt så vil du kunne spyle rent. Hvis de er låst blir det en annen sak.

Som sagt har jeg ikke erfaring med Ioniq, men diverse andre biler har finurlige steder som det kan være vanskelig å komme til.
Hjelper ikke med mange bar når vannet aldri når der det skal vaske. Da vil mange bar ødelegge det som stenger.
Ser du skriver at du ikke har erfaring med Ioniq 5, og da er det lett å forstå at det blir vanskelig å svare på den konkrete problemstillingen.
Se for deg en vanlig fossil BMW-grill, med radiator bak. Fører du en tynn plastplate ned mellom grillen og radiatoren, kan du spyle til du blir gal utenifra. Du kommer ikke til kjøleribbene bak.

Jeg skal helt klart finne en løsning på problemet. Så da jeg startet bilen for "summon" (kalle bilen frem med nøkkel), så åpnet den flapsene først. Men hvis dette er avhengig av at bilen er varm, så vil jeg ikke kunne klare å få den til å åpne flapsene om vinteren når saltproblematikken er i høysete. Men er stygt redd for at den åpner flapsene midt i en lang kjøretur om vinteren for å fylle inn salt.

Er også nysgjerrig på hva som er bak de flapsene. Om det er en radiator som jeg mistenker, eller enkelt og greit bare store luftekanaler som leder luft inn mot batteripakken. Det er radiatorer jeg ønsker å få holdt rent og saltfritt. Og som nevnt, på alle andre/gamle biler, så holdes de rent via normal vask da vann har god tilgang til å komme inn og skylle bort. Det er værre når noe super til seg drit og salt under kjøring, og er lukket under vasking.

Counterpointer

Skjønner meget godt ønsket om å få det bort. Saltsuppe er noe herk.

Skeptikeren

Men det er vel for kjøling, hvorfor skal den da åpne flapsen i saltlake? Batteriet kan da vel ikke ha ekstra behov for kjøling i salttemperatur?

trykkertor

Vel. I Bergen sender de ut saltlake selv i 7+ "for det kan bli kaldt til kvelden".
Og tror ikke nødvendigvis flapsene er lukket så lenge batteritemperaturen stiger.
Noe som lett kan skje ved lengre tids kjøring, eller en krevende tur med last/henger.

lars667

Jeg mener det er noe flapseleamikk på andre elbiler også, inkl. Tesla? Tror vannet stort sett ledes vekk fra selve radiatoren, mener den er nærmest liggende på Model 3. Litt usikker på hvordan det fungerer, men den ligger ikke bare åpen vertikalt bak noen flaps.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Klykken

Vær forsiktig med å spyle med full guffe på en høytrykkspyler på en aluminiumsradiator. Du kan ødelegge kjøleribbene som luften skal dras gjennom. I verste fall ødelegges radiatoren helt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mondeo

Sitat fra: lars667 på tirsdag 03. august 2021, klokken 23:14
Jeg mener det er noe flapseleamikk på andre elbiler også, inkl. Tesla? Tror vannet stort sett ledes vekk fra selve radiatoren, mener den er nærmest liggende på Model 3. Litt usikker på hvordan det fungerer, men den ligger ikke bare åpen vertikalt bak noen flaps.
Er lignende flaps på Model 3 ja, og de er aldri åpene. Er veldig sjelden på sommeren at radiatoren engang er tilkoblet kjølesystemet (har app på telefonen som leser canbus data)

Nå bor jeg nord i landet og har ikke de varmeste sommerene da, men det er iallefall ikke noe problem på vinteren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA