Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fully charged er ikke lenger hva det var

Startet av Trond.m, lørdag 17. juli 2021, klokken 15:23

« forrige - neste »

Trond.m

Ser ut som om BMW nå har redefinert Fully Charged. Ser nå at FC verken kluderer Harman eller takluke. Forsåvidt greit nok når man vet om det, men noen kan sikkert få en overraskelse hvis man kjøper en bil på Finn med FC som mangler dette. Nå forstår jeg det sånn at Harman ikke lenger kan bestilles heller grunnet halvledermangel.

« Fully Charged Edition inkluderer: Hurtiglading, navigasjonssystem Professional, multifunksjonsratt, automatisk avblendbart sladrespeil, koppholder, midtarmlene, oppbevaringspakke, regnsensor, klimaautomatikk, adaptiv cruise control med bremsefunksjon, velourmatter, alarmsystem, ryggekamera, Parking Assistant, PDC fram/bak, sommerdekk på 20" felger Double Spoke 430, solbeskyttede ruter, Driving Assistant Plus, Real-Time Traffic Information, Concierge Services, Interiørdesign Suite (inkl. skinn), metallic lakk, Comfort Access, Adaptive LED frontlykter, Bluetooth Professional Wireless Charging»

1317142119

Det er kanskje et ledd i øvrig strategi for modellutvalget? På i4 har de tross alt også et nivå over Fully Charged (Supercharged) - som heller ikke er fullt utstyrt.

JorgenM

Liker ikke disse utstyrsnivåene BMW har begynt med. En helt standard bil uten slik betegnelse kan være bedre utstyrt enn en "fully charged". Villeder bruktbilkjøpere i alle fall.

Samme med Jaguar det. Min "S" er bedre utstyrt enn mange "HS".
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

anorway

Dette er ikke nytt og kun på I3. Ser du på for eksempel nye IX3 så selges jo de også i Fully charged pakker. De som bestilt først fikk da Harman K. anlegg pluss pluss. Bestiller du Fully charged IX3 nå så får du uten Harman ,uten trådløs mobil lading osv. Pga. mangelen på halvleder.

Dette gjelder også forsåvidt mange andre produsenter også.

Trond.m

#4
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 20. juli 2021, klokken 20:56
Liker ikke disse utstyrsnivåene BMW har begynt med. En helt standard bil uten slik betegnelse kan være bedre utstyrt enn en "fully charged". Villeder bruktbilkjøpere i alle fall.

Samme med Jaguar det. Min "S" er bedre utstyrt enn mange "HS".
Nå er jo begrepene som BMW opererer med bare noe som står på tilbudene. Så markedsprisen burde i prinsippet bare følge utstyrsnivået, forusatt at kunden går nøye gjennom utstyrslista. Men det hadde jo vært lettest for en forbruker om fully charged i 2021 betyr det samme som i 2020. Og dette har ikke primært noe med halvledermangel å gjøre. Man får fortsatt takluke til i3 bare man betaler ekstra i tillegg til FC prisen.

LMOR

#5
Men det fører til feil.., jeg kjøpet en FC nå, og har hatt 2 FC før. Jeg tenkte ikke på at noe kunne mangle.., heldigvis med HK, men jeg oppdaget ikke at det manglet takluke. Ikke noe stort problem for meg. Kjøpte alt bortsett fra takluke på den første, og har kun åpnet den de andre 2 ganger på 5 år. Men trodde altså at det var takluke. Selger sa som rett var at jeg hadde sjekket ut bilen, oppdaget HK, så han trodde jeg visste at det ikke var takluke med i pakken.
Kan være grunnen var at det var delemangel da 2021 pakkene ble laget. Nå selges den færre biler med takluke og HK enn før.
Nå tenker jeg å ha denne til den dør, så kanskje varer den lengre uten takluke  ;D
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Takluke veier vel 40kg mer enn uten, og kan skape lekkasjer. Bråker mer, forurenser, og "ødelegger" for A/C. Så hvorfor takluke?
Jeg har ihvertfall aldri forstått det...

Trond.m

#7
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 04. september 2021, klokken 23:34
Takluke veier vel 40kg mer enn uten, og kan skape lekkasjer. Bråker mer, forurenser, og "ødelegger" for A/C. Så hvorfor takluke?
Jeg har ihvertfall aldri forstått det...
Sånn har jeg tenkt før, men siden jeg aldri har bilen til den (eller jeg) dør, så valgte jeg bil med takluke da jeg kjøpte min siste i3. Dvs... jeg valgte ikke for siden jeg har hatt 8 i3 før, så tenkte jeg ikke engang på å sjekke om det var takluke. Det var det heldigvis, og jeg trives godt med å kjøre med en liten åpning i takluken når det ikke er for varmt, og slår da av klimaanlegget. Da jeg solgte bilen som nesten ny (kjøpte den som ventebil) ble den solgt på dagen, og grunnen var at den hadde takluke. Kjøperen hadde tilbud på en ny bil uten takluke og HK, og var faktisk på vei til forhandler for å kjøpe den da han så min annonse. HK var han ikke opptatt av, men han likte også å kjøre med litt åpen takluke. Hvordan takluken forurenser forstår jeg ikke, med mindre du tenker på peoduksjon av takluken ?

LMOR

Drev og testet forbruk på den første jeg hadde med soltak. Ift lufting har det ikke noe for seg. Det støyer mer med luken oppe, og forbruket blir heller høyere enn lavere. Minst forbruk er det uten takluke. Tror ikke det er noe tvil om det.
Men de gir mer lys inn i kupeen, og litt mer plass over hodet. Jeg hadde gjerne hatt det, men klarer meg fint uten. At noen MÅ ha det forstår jeg ikke. Hadde det vært et panoramatak som på ID.4, så hadde jeg forstått det.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Counterpointer

Sitat fra: Trond.m på søndag 05. september 2021, klokken 05:50
Da jeg solgte bilen som nesten ny (kjøpte den som ventebil) ble den solgt på dagen, og grunnen var at den hadde takluke.
Jeg opplever at markedet til i3 svinger mye. Vi kjøpte en Fully Charged (17 mod) for et år siden, da var prisene høye og etterspørsel god.
Nå ligger den ute til salg for laveste pris (for tilsvarende bil) på Finn og det er laber interesse.
Alle skal vel ha Y eller ID4 nå, men det er markant lite interesse.

Sikkert stor forskjell på 94ah og 120ah men det er jo stor prisforskjell på de to.

LMOR

#10
Tror det er en kombinasjon av at mange skal bytte til større bil, og et tregt marked pga Covid, flere må spare opp litt først. Solgte en FC 2017 i3 forrige helg, men da hadde den ligget ut i 3mnd. Fikk ca 10% mindre enn jeg la den ut til. Men fikk den nesten nye i3en billigere også.
Solgte en stor BMW diesel bil også. Gikk også tregere enn forventet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Counterpointer

Sitat fra: LMOR på søndag 05. september 2021, klokken 13:04
Solgte en FC 2017 i3 forrige helg, men da hadde den ligget ut i 3mnd. Fikk ca 10% mindre enn jeg la den ut til.
Ohh det var lenge Lå den til samme utropspris hele tiden?

LMOR

Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. september 2021, klokken 13:39
Sitat fra: LMOR på søndag 05. september 2021, klokken 13:04
Solgte en FC 2017 i3 forrige helg, men da hadde den ligget ut i 3mnd. Fikk ca 10% mindre enn jeg la den ut til.
Ohh det var lenge Lå den til samme utropspris hele tiden?
Nei, satte den gradvis ned, 5000.- per måned.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA