Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

148hk vs 204hk

Startet av YngveGS, lørdag 17. juli 2021, klokken 10:49

« forrige - neste »

YngveGS

Eg driv og ser på ID4 og har sjølvsagt mest lyst på den med størst motor, men eg lurar på om folk har erfaringar med begge og kva ein tenkjer.

Er det stor forskjell i opplevd yting på dei? Vert 148 hk for lite eller er det greit nok til å dra bilen, køyra forbi osb?

Vil gjerne høyra folks innspel.

E-Trond

Styr unna er mitt enkle svar...  :-1:
Bilen er tung og har kort rekkevidde.
Blir antageligvis svær treg å kjøre,spesielt med passasjerer og bagasje.
De har også en 170 hk versjon,den er nok endel bedre.
Men det er nok en bil som blir vanskelig å selge om noen år.

Jeg hadde uten tvil gått opp til 204 hk og den lengre rekkevidden.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Olemann

#2
3 tips: 

1. Ditt spørsmål kan ikke besvares objektivt.  Er du vant til en sliten dieselpurke er den på 148 hk sikkert responsiv nok. Så, prøv begge selv og sammenlign.

2. Hk og elbil er ikke som hk og fossil.  Har eid og kjørt en rekke elbiler og det er mye som spiller inn.  Bl.a. var jeg overasket over 300 hk på GTX vs vanlig på 204 hk.  Diffen på 50% er godt skjult var min erfaring.

3. Jeg ville ikke vurdert 148 hk med kort rekkevidde på en familiebil som dette.  Annenhåndsverdien med såpass liten prisforskjell vs 204 hk. er tvilsom.



Sitat fra: YngveGS på lørdag 17. juli 2021, klokken 10:49
Eg driv og ser på ID4 og har sjølvsagt mest lyst på den med størst motor, men eg lurar på om folk har erfaringar med begge og kva ein tenkjer.

Er det stor forskjell i opplevd yting på dei? Vert 148 hk for lite eller er det greit nok til å dra bilen, køyra forbi osb?

Vil gjerne høyra folks innspel.

E-Trond

Glemte å nevne at dreiemoment på 148 hk er bare 220 nm
Mens på 170 hk er det på 310 nm
Altså et hav av forskjell....
170 hk vil oppleves ganske likt som med 204 hk,men vil dabbe av i aks når du kommer opp i fart.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Counterpointer

Opplevelsen er høyst avhengig av hva du er vant til.

Så det beste rådet er å prøve selv, ingen har dine preferanser.

148 hk på en tung bil er ikke allverden, biler burde generelt ha vært oppgitt i hk pr kilo. Og dreiemoment er like viktig.

Alle biler klarer vel på et vis å følge trafikken så rent praktisk er svakeste alternativ best både sikkerhetsmessig og økonomisk.

OlaM

Etter min mening blir 148 hk altfor lite. 204 hk er ikke spesielt sprekt det heller. Husk at hestekrefter er jo egentlig ikke noe en bil "har", men noe den "kan gjøre". Det er en max-verdi som ikke nødvendigvis er tilgjengelig hele tiden. MEB-bilene er programmert mye mer konservativt enn f.eks. Tesla, sikkert for at drivverket skal vare lenge. 204 hk i ID.3 føles mye sprekere enn i ID.4, tror ikke det bare er vekten som er forskjell men også hvordan momentkurven er programmert.

Eneste måte å finne ut er å prøve selv. Muligens ikke så lett å finne en forhandler som har begge, men det er i alle fall lett å finne en som ar 204-hesteren og spørre seg selv om en har lyst på mindre.
'21 3LR

Radial

Folk glemmer noe vesentlig her - 148hk får man faktisk ikke hengerfeste på. ID4 uten HF må være svært tungt å selge.

Først på 170hk får du hengerfeste.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elektro12

Sitat fra: Radial på søndag 18. juli 2021, klokken 23:42
Folk glemmer noe vesentlig her - 148hk får man faktisk ikke hengerfeste på. ID4 uten HF må være svært tungt å selge.

Først på 170hk får du hengerfeste.

Rart, fikk tilbud på 148 med hengerfeste fra VW.

kaiat

148hk står oppgitt med 1000 kg hengervekt i de tekniske spesifikasjonene, så her skal det være mulig med hengerfeste.

Radial

Jøss, Da har VW noe annerledes enn Skoda, for på Skoda Enyaq 50, er det ikke mulig å få med hengerfeste 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

02jan

Forstår ikke at 150 hk er lite. Har selv kjørt bil med 150 hk i over 20 år. Riktignok ca 1700 kg ink fører og nå bil på 1750 kg ink fører. 0 problem i få høye fartsbøter på motorvei.

Nå skal det sies at jeg svært sjelden kjører forbi bil på to- felt landevei, men bruker venstre kjørebane på 100/110 sone motorvei hyppig.

Har prøvd  q4 50 quattro , 300 hk, den er vanvittig rask i forhold til type kjøretøy , SUV og over 2 tonn. Det ligger mye ansvar i fører som ønsker å utfordre kreftene på norske veier.

Kjøpe bil etter eget behov og økonomi, vil tro billigste utgave vil kunne være attraktiv på bruktmarkedet, som gir mulighet for flere å få moderne sikkerhet , funksjonalitet og ok rekkevidde.

Har testet privatbil/ prøvd diverse raske baner/lukket anlegg, hatt sportsbiler, og liker det.
Men vanlig bruks/familiebil, kun kjøre i Norge holder lenge med noe som går 0-100 på 10-12 sekunder og klarer marsjfart på 85-90 landevei  og 110 motorvei.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Elektro12

Jeg har kjørt 204 hk og den opplevdes som helt ok, ikke «dau», men det kommer jo an på preferanser. Jeg synes Leaf med 109 hk også er snappy selv om jeg vet den ikke er det.

Synes dealen med 52 kw/h batteri og 2 sett hjul til 359 for ID4 ikke virker så gal - stor elbil med helt ok rekkevidde for prisen.

Oddaa

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 20. juli 2021, klokken 08:38
Jeg har kjørt 204 hk og den opplevdes som helt ok, ikke «dau», men det kommer jo an på preferanser. Jeg synes Leaf med 109 hk også er snappy selv om jeg vet den ikke er det.
Det er vel som med e-Golf tenker jeg, kjapp (nok) fra 0 til ca 60. Og til vanlig kjøring fungerer det helt fint etter min erfaring.

Om en leser andre tråder i Elbilforum så ser det ut til at mange (noen i alle fall) mener at kravet er 0-100 på 2,x sekunder, og at biler som ikke klarer dette er direkte trafikkfarlige da de f eks ikke kommer opp i hastighet i påkjøringsfelt. Dette er selvsagt bare tull.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Elektro12

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 20. juli 2021, klokken 09:39
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 20. juli 2021, klokken 08:38
Jeg har kjørt 204 hk og den opplevdes som helt ok, ikke «dau», men det kommer jo an på preferanser. Jeg synes Leaf med 109 hk også er snappy selv om jeg vet den ikke er det.
Det er vel som med e-Golf tenker jeg, kjapp (nok) fra 0 til ca 60. Og til vanlig kjøring fungerer det helt fint etter min erfaring.

Om en leser andre tråder i Elbilforum så ser det ut til at mange (noen i alle fall) mener at kravet er 0-100 på 2,x sekunder, og at biler som ikke klarer dette er direkte trafikkfarlige da de f eks ikke kommer opp i hastighet i påkjøringsfelt. Dette er selvsagt bare tull.


Sent from my iPhone using Tapatalk

De fleste i Norge har vel vært vant med TDI på 1.6-2.0 Liter som går 0-100 på 10-14 sekunder så jeg tror vi overlever.

OlaM

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 20. juli 2021, klokken 10:24
De fleste i Norge har vel vært vant med TDI på 1.6-2.0 Liter som går 0-100 på 10-14 sekunder så jeg tror vi overlever.

Hvis du kan kjøpe ny bil, så er du uansett klemt godt oppi toppen av behovspyramiden. Da er spørsmålet mer, er det dette du vil ha?
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA