Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig kjøling fra AC

Startet av Magnito, lørdag 03. juli 2021, klokken 22:49

« forrige - neste »

Magnito

Kjørte fra Sørlandet til Oslo i dag, med AC på full pupp stort sett hele veien. Jeg har jo stussa litt på at jeg syns kjølinga har vært svak tidligere også, men ikke vært i nærheten av å kjøre en så lang tur før.

Er det noen innstilling for AC jeg har oversett? Eller er virkelig kjølingen så elendig i nye biler nå for tiden? Eller kan det faktisk være noe galt med AC på min bil?

Hører gjerne hvordan andre opplever AC i sin bil.

Counterpointer

Det er ikke uvanlig med lekkasje i AC anlegg. Fort gjort å sjekke for forhandler, eller et av de veldig mange stedene som tar AC service.

Trond.m

#2
Sitat fra: Magnito på lørdag 03. juli 2021, klokken 22:49
Kjørte fra Sørlandet til Oslo i dag, med AC på full pupp stort sett hele veien. Jeg har jo stussa litt på at jeg syns kjølinga har vært svak tidligere også, men ikke vært i nærheten av å kjøre en så lang tur før.

Er det noen innstilling for AC jeg har oversett? Eller er virkelig kjølingen så elendig i nye biler nå for tiden? Eller kan det faktisk være noe galt med AC på min bil?

Hører gjerne hvordan andre opplever AC i sin bil.
Kjører du i ECO så er det bevisst dårligere kapasitet på kjøleanlegget for å spare energi. Kjørte du i ECO eller Comfort / Sport ?
Synes også kjøleanlegget virket litt dårlig den første turen jeg hadde, men hadde glemt å åpne alle dysene  ;)

Magnito

Hmm... den stod gjerne i eco ja, når du nevner det. Godt poeng, tenkte ikke over det.

Velvel, aldri så ille at det ikke er godt for noe, kom frem med 9% igjen på batteriet, så da slapp jeg gjerne unna et ladestopp ;)

TJV

Jeg også reagerer på kjølingen.
Reagerte først på det var veldig vifte/ventilstøy men når alt er stengt fra fabrikk (og ikke åpnet på klargjøring) så ble det mindre støy for hver ventil jeg åpnet i kupéen.
Nå når temperaturen nærmer seg 30 grader ute på bilferie lurer jeg på om det finns AC på bilen. Virker ikke som den fungerer. Heldigvis bor vi på samme plass over mange dager, så bilen er knapt i bruk nå.  Har vært innom klimamenyen og trykket på det meste, så tror jeg ikke har oversett noe.
Hva opplever dere andre?
Jeg kjører bilen i comfort, så det er utelukket med redusert AC.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Olemann


Opplever bra AC og kjøling.  Vil tro de som erfarer at det er dårlig bør få en sjekk av sin bil.

Liker at det er mindre hissig kjøling på Eco, da kan man velge dette selv, gir ekstra fleksibilitet.

TJV

Da er en (foreløpig) sjekk tatt hos VW i Kristiansand (Gumpens Auto). De kunne ikke ta en sjekk av kjøleanlegget siden utstyret til de var i ustand. Men de var behjelpelig og dobbelsjekket at innstillinger var riktig. Var helt enig i at AC ikke fungerte, så da blir det en tur på verksted når vi kommer hjem så får de feilsøke og utbedre feilen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA